Frype ? oud horloge - aub informatie

Hallo,

Heb al enige jaren een ‘oudje’ in m’n bezit.
Merk Frype ?
Liep goed toen ik het kocht, juwelier laten nazien en olien, maar is
er enige tijd geleden mee opgehouden.
Heeft een emaille wijzerplaat, en de sec.wijzer ontbreekt.

Volgens de juwelier (kende het merk/horloge verder niet) zit er een
vrij standaar uurwerk in ‘voor die tijd’.

Kan iemand mij iets over de klok of uurwerk / merk vertellen?

hoor graag,

mvg
Herwald


Mooi oudje. Ik kan je er helaas niet echt meer over vertellen, maar ik kan je wel vertellen wat ik ervan vind. Zo te zien moet er nogal wat gebeuren aan het uurwerk. Aan de helderheid van de ‘jewels’ te zien heeft de juwelier niet teveel of de goede olie gebruikt. Ook de vette vingers op het uurwerk geven aan dat het niet is schoongemaakt. Van het merk heb ik nog nooit gehoord. De wijzerplaat vind ik mooi. Met een paar mooie nieuwe geblauwde wijzers en een goede beurt zal het er wel weer goed uitzien. Het uurwerk is volgens mij een standaard uurwerkje.

Hoi,

Ik heb ook nog nooit van dit merk gehoord maar ik zit te denken kan dit een russisch merk zijn? De letters zien er een beetje russisch (cyrillisch?) uit.

Ik heb eerder wel eens horloges van Moser en Pavel Buren (of is het Buhre?) gezien met dergelijke russiche wijzerplaten.

Het uurwerk is inderdaad standaard en als de kast niet van goud is is dit horloge qua geld niet heel waardevol. Wat overigens niet wil zeggen dat hij niet mooi is.

Groet,

Marc

Goed gezien Marc, het is een Paul Buhré voor de russische markt. Tenminste, ik zat net in het nieuwe blad van de Rikketik te neuzen en daar staat op pagina 20 een horloge met hetzelfde opschrift en die schrijft de schrijver toe aan Paul Buhré. Het is stylistisch cyrillisch, ik herken er geen letter in van de naam Paul Buhré maar dat maakt niet uit. In het geval van Herwald is de voornaam afgekort tot 1 letter.

Het ciryllische opschrift is inderdaad van Paul Buhré. Ik heb echter mijn twijfels over de autentiteit van het horloge.

P. Buhré opereerde op de Russische markt tot de revolutie van 1917. Het uurwerk noch de kast lijken me echter van de periode vóór 1917.

Kijk hier even wat Buhré heeft geproduceerd: http://www.p-buhre.com/archiv/a1.html

Groet,

Alex

Ik heb zojuist op de website gekeken van Paul Buhre.
Ik ben erg blij met deze informatie, nu past er ook een verhaal bij het horloge,
maakt het leuk.

Heren, dank jullie wel voor jullie informatie en speurwerk, top !

mvg
Herwald

Als je een beginnetje gaat het allemaal wat makkelijker.

Ben erachter gekomen dat het model een C503 is.
Geproduceerd in de fabriek in Zwitserland.

als iemand nog iets kan aanvullen …?

beste mensen,

Had een emailadres te pakken gekregen via de site, heb email gestuurd en inmiddels antwoord gekregen, zie hieronder.
Weer een stukje van de puzzle.


Dear Sir,

Thank you for your interest to your nice PB watch.

Your watch was not produced by PB company. It was assembled in 1920’s in the Soviet Union from a new case and parts arrested during 1917 revolution from PB company.

Best regards
TH PB


Stukje bij stukje krijgt men toch meer te horen! Leuk hoor:)

Leuk om te zien dat de fabriek zijn eigen historie nog kent!
Ik heb een oude advertentie voor je ingescand:

de onderste regel is in dit verband aardig: “Fournisseur de la Cour de Russie jusqu’en 1917”

Het uurwerk-kaliber heb ik helaas niet terug kunnen vinden.

Groet,
Paul

Super !

Ik vond het al een leuk klokje maar met alle info wordt het alleen maar
interessanter.

Dank je voor de scan / info !

mvg
Herwald

De naam Barbezat deed me weer denken aan wat ik laatst las: "Jean d’Eve is een Zwitserse horlogemaker, opgericht in 1888 door Charles Barbezat onder de naam “Berbezat-Baillot”. De horloges werden eerst onder de merknaam “Le Phare” gemaakt". http://horloge.info/merk_info.php?n=&merkid=183
Zou er een connectie zijn?