Functioneren horloges

Binnenkort kom ik eens met een voorstelpostje met de collectie horloges (door de examens heb ik niet alles bij elkaar ter beschikking), maar nu even al een vraagje:

  1. Quartz: is het best de batterij te laten lopen op de kroon even ‘uit te trekken’ zodat de tijd stopt?
  2. Automatisch/Mechanisch: best laten lopen tot ie stopt en dan gerust laten of zorgen dat ie steeds blijft lopen?

Zoals jullie zien ben ik een leek en moet ik nog heel veel bijleren :flushed:

1 like
  1. Quartz.
    Laat de kroon er lekker inzitten. De kroon uittrekken stopt de wijzers, maar niet alle stroomverbruik. Je batterij gaat misschien iets langer mee, maar hoe ouder een batterij, hoe groter de kans op lekkage. Batterijen zijn ook niet duur. (Sommige wat duurdere merken kunnen wat prijziger zijn bij een batterijwissel bij de fabrikant, maar dat is dan doorgaans inclusief pakkingen, afpersen en wellicht nog meer).
    Een openstaande kroon kan ook stof en luchtvochtigheid doorlaten.
    Als je een horloge voor lange tijd niet gebruikt, kun je het best de batterij er uit (laten) halen.
  2. Mechanisch:
    Maakt niet veel uit. Wat je het gemakkelijkst/meest praktisch vind. Het onderhoudsinterval zal niet zo veel vergroten door rust, de oliën verouderen toch wel. Een horloge wat zeer dringend aan onderhoud toe is (bv een vintage die je hebt gekocht die matig loopt) kun je echter beter laten liggen tot hij een beurt heeft gehad. Een horloge wat nog niet toe is aan een beurt maar wat je (haast) niet draagt zou je maandelijks even kunnen laten lopen, om de oliën goed verdeeld te houden.
3 likes

Hier zijn complete boeken over geschreven. Kort antwoord: Maakt allemaal niets uit.

2 likes

Quartz.
Gewoon de kroon laten, als het voor een echt lange tijd kun je de batterij uithalen (om lekkage te vermijden).

Mechanisch
Maakt met de huidig olie niet echt zoveel uit.

1 like