Fysieke compatibiliteit ETA 2824 naar ETA 2893

Een tijd geleden heb ik een ginault overgenomen, even de heisa rond om het merk daar gelaten. Een leuk horloge, een groot nadeel is de 2824 kloon die er inzit. Deze heeft voor de tweede keer kuren, helaas geen garantie meer dus .

Het uurwerk vervangen door een ETA 2824 is geen probleem, niet heel moeilijk en dan heb ik een prima horloge dat ook nog eens goed te services is. Nu had ik vanochtend een hersenspinsel om er een 2893-2 uurwerk in te zetten, deze heeft een GMT functie. Waardoor ik een ginault heb met GMT. Best wel een vet idee.

Alleen nu komt de maar, kan dat wel zo? Een 2893 uurwerk in een horloge kast zetten voor een 2824 uurwerk. Een zoek actie online geeft niet veel info en geen definitief uitsluitsel. De Eta 2824 en 2893 hebben dezelfde diameter. de hoogte wijkt wel af van elkaar. de 2824 is 4.6 mm hoog en de 2893 is 4.1 hoog. Verder zit je dan ook nog met de stem hoogte voor de wijzers in combinatie met de dail. Verder zullen er nog wel wat meer haken en ogen zijn.

dus nu wil ik even gebruik maken van het collectieve forum geheugen. Is het mogelijk om zonder te veel problemen een 2893 uurwerk in een horloge kast te plaatsen en alles werkend te krijgen?

1 like

Volgens mij zitten de pootjes anders. En dus zullen deze eraf geknipt moeten worden en er op de juiste plek gesoldeerd moeten worden.

Zie hier ook dezelfde discussie.
https://forums.watchuseek.com/f6/can-dial-designed-eta-2824-2-fit-eta-2893-2-a-628637.html#/topics/628637

Voetjes lijken dus wel op dezelfde lokaties te zitten. Stifthoogte lijkt me een groter probleem, maar misschien kun je die van wat technische tekeningen achterhalen.

Yup. Je hebt het verschil aan de verkeerde kant zitten En je moet je wijzerplaat uitboren omdat er een center voor 4 wijzers door moet kunnen. Ik heb hiernaar gekeken, leek me een leuk idee voor de Squale 1545 die hier nog ergens rondzwerft, maar ik begin er niet aan.

2 likes

@HanDavinci thanks helaas niet het antwoord wat ik had gehoopt maar geeft wel duidelijkheid. dan kan dit hersenspinsel voor nu even in de koelkast, stop er wel gewoon een 2824 uurwerk in voor nu.