Meningsverschillen over GSTP heb ik ook gelezen. Had eerlijk gezegd niet verwacht zo snel zoveel info te krijgen! Bedankt! Zit ik toch op de goeie plek!
Aardig topic over WW-II zakhorloges.
Dat de meeste militaire zakhorloge meestal schroefdeksels hebben is mogelijk gedaan om vocht buiten te houden, althans dat vermoed ik.
Ik heb in de afgelopen jaren wel wat zakhorloges gehad met schroefdeksel maar ik kom ze weinig tegen.
Echter de JLC zakhorloges uit deze WW-II periode heb ik niet met een schroefdeksel, maar met een klikdeksel.
Ik heb er vele gerestaureerd en nog een aantal in bezit, ook in de normale uitvoering, dus zonder dat ze speciaal werden gemaakt voor de WW-II periode.
De WW-II horloges hebben wel allemaal een wijzerplaat en wijzers met radium.
De normale uitvoering hebben een standaard wijzerplaat en geblauwde wijzers.
Hier de militaire uitvoering, een gerestaureerde WW-II JLC horloge met een kaki-witte wijzerplaat. De wijzers heb ik zo gelaten en niet refurbished om het authentiek te houden,
het gerestaureerde uurwerk
De achter deksel is voorzien van het persoonlijke nummer van de militair die dat horloge in bezit had.
Hier een foto van een wijzerplaat die op de horloges zitten zoals die vaak wordt tegengekomen op markten en verzamelbeurzen, restaureren is dan niet te doen.
Hier een foto van een andere wijzerplaat, vaak ziet een horloge er zo uit, meestal niet lopend en vaak nog met gebroken of verbogen of helemaal geen wijzers en moet het uurwerk ook nog worden gerestaureerd.
Wat ze dan nog durven te vragen voor een horloge met een wijzerplaat die er zo uitziet.
Hier een JLC zakhorloge die inmiddels is gerestaureerd tevens zonder de wijzerplaat een refurbish beurt te geven, het moet wel authentiek blijven. De beugel moet er alleen nog aan worden gemaakt