Ik zal me even voorstellen, ik ben Deno en namelijk sinds vandaag nieuw hier. Bezocht HF wel vaker voor info en dergelijke maar nooit lid geworden… Vraag me niet waarom… Heb deze zakhorloge 9 jaar geleden voor een paar euro gekocht, vanmiddag van zolder getoverd en lid geworden om te kijken of jullie me hier meer over konden vertellen!? Hij functioneert maar vraag me niet wanneer hij voor het laatst gereinigd, gesmeerd en gecontroleerd is. Niet terwijl hij in mijn bezit is geweest in ieder geval… Mochten jullie meer foto’s nodig hebben laat het weten want ik kon maar Max 2 uploaden. !
welkom op ons leuke forum. ik ben een fan van zakhorloges en vind het horloge dat je ons laat zien heel leuk. ik ben benieuwd naar meer informatie hier over.
Het is een militair horloge. Te herkennen aan de “broad arrow” boven de letters G.S.T.P.
G.S.T.P. zou volgens sommige bronnen staan voor General Service Time Piece, maar andere bronnen spreken van General Service Temporary Pattern.
Ook hadden militaire horloges vaak zwarte wijzerplaten.
Is de achterdeksel een schroefdeksel ?
Dat is namelijk erg vaak het geval bij militaire horloges. Ook de ring waar het glas in zit, is vaak geschroefd. Bij niet-militaire horloges waren dit meestal klikdeksels.
Pas op met de wijzers en gekleurde cijfers. Het is gevuld met het radioactieve Radium.
Het verbaast me dat er geen merk op de wijzerplaat staat maar ik ben geen expert, die zitten op mwrforum.net
Het werk is hoogstwaarschijnlijk een FEF 42H
Houd er rekening mee dat er radium op de wijzers en de wijzerplaat kan zitten dus zelf eraan werken is sterk af te raden!
Ik weet ook niet waarom dat was, maar ik kom ook regelmatig GSTP zakhorloges die door Tissot gemaakt zijn, maar daar staat ook nergens een merknaam op, zelfs niet op het uurwerk.
@Scudo en @MartijnV
Alweer wat geleerd.
Ik heb GSTP zakhorloges van Omega en Leonidas en beide zijn met klikdeksels.
Net als andere exemplaren (van andere merken) die ik in handen heb gehad.
Ik zal morgen even in het Engelse militaire horlogeboek van Knirim neuzen of ik deze tegenkom. Heb er een paar van Omega en 1 van JLC. Mooie stukjes geschiedenis!
Al gezegd, maar de pijl (broad arrow) wijst op een militair verleden (britse ministerie van defensie (MOD)). Gezien de gravering lijkt het me ook authentiek militair stuk. Op basis van de foto lijkt dit volgens mij geen schroefdeksel, maar dat kan volgens mij perfect kloppen. Al ben ik zeker en vast geen expert.
Binnenwerk ziet er toch wel behoorlijk net uit.
Ook al genoemd, maar het kan niet voldoende herhaald worden: de wijzers/wijzerplaat bevatten hoogstwaarschijnlijk radium (radioactief). Door de leeftijd is dit meestal broos. het is dus aangeraden om het glas te laten zitten (ook al zou het open kunnen).
Het meeste is al gezegd maar nog een kleine aanvulling uit het boek van Knirim. GSTP staat voor General Service Trade(Temporary) Pattern. Meningen over de T verschillen. Tientallen merken hebben deze horloges gemaakt gedurende WO2 voor het Engelse leger. Grootste aantal met snapback maar in principe waterproof. Ze werden zowel met witte als zwarte wijzerplaat gemaakt door dezelfde merken. Op pagina 462 heeft hij een voorbeeld staan van dit horloge (naamloos maar hetzelfde uurwerk) met witte wijzerplaat. Wijzers werden vaak vervangen. Deze zien eruit als MoD (Ministery of Defense) vervanging van na de oorlog.
De meeste hebben de nummers “stamped” maar deze is gegraveerd. Mijn gok is dat het daarom een vroeger exemplaar is maar dat is niet zeker.