G Shock GW-50001JF of GW-M5610ER?

Carissimi Amici,

Ik was er vast van overtuigd dat het nooit zou gebeuren, de aanschaf van zo’n plastic ding, maar “stranger things have happened” dus na flink wat “voorpret”, en zoek- en leeswerk, de alwetende zoekfunctie, etc, blijven er twee kandidaten over;

Ik plak er wat plaatjes bij, maar het gaat om de GW-M5610ER, (gunstig geprijsd a € 113,- bij amazon.de, gratis verzenden), of de veel duurdere GW-50001JF (de goedkoopste die ik vind komt op €250,- bij Rakuten Wassyoimura (nooit eerder van gehoord, btw)), en daar komt vast nog import en verzending bij.

De vragen, met vooraf vast dank voor ieders moeite…

• Welke?
  • Waarom?
  • Is de “dure” zijn prijs waard, tov de “goedkope”? Maw, is er serieus verschil (geschroefde bodem, siliconenstrap, en wat metaal lees ik…).
  • Zie ik iets over het hoofd? Werkt de “module” in Europa bv, of is er net een nieuw, veel beter model uit, of onderweg, etc…?

En tot slot, waar is de “dure” het best te krijgen, en tegen welke prijs…

Ik heb beiden gehad, verschil is massieve kast tov kast met een dekseltje, betere (lees soepeler) kwaliteit strap alhoewel ik die direct heb gewisseld voor de metalen. Qua gewicht voelt de 5000 meer als een horloge imho., module is gelijk. Heb die van mij gekocht bij Solojapan daar hij vanuit Spanje verkoopt… Overigens heb ik de 5610 verkocht en de 5000 gehouden :wink:

Succes met je keuze!

1 like

Ik heb ze allebei gehad. Uiteindelijk heb ik de GW-5000 verkocht en ben weer een 5610 gaan dragen. Hij draagt voor mij net iets fijner, vooral comfortabeler; lichter en lager. Bij de activiteiten waarbij ik hem draag is dat fijner, maar dat is uiteraard persoonlijk.

De band op de 5610 is prima, beter dan de banden die bij de goedkopere dw-5600 serie worden verkocht. Het kunst rubber van de 5000 is nog net iets zachter. Ik draag die van mij trouwens op een oude 5000 band die ik nog had liggen.

Met de rode rand om het glas lijkt de GW-M5610 uiterlijk meer op de originele G-Shock die ik ooit had, uit nostalgische overwegingen vind ik dat een pluspunt.

Wat betreft de stevigheid van de stalen kast van de 5000, als de kunststof kast van de 5610 aan je polst stuk gaat is je arm ook al lang in de kreukels… De kast van de 5610 ook (marginaal) kleiner dan de 5000, niet genoeg om echt kleiner te dragen maar wel waarneembaar als je ze naast elkaar hebt. De bezels zijn niet uitwisselbaar, de banden wel.

De modules zijn identiek, of er een nieuwe in de pijplijn zit weet niemand buiten Casio. Op zich is de 3159 module nog niet zo lang op de markt dus ik vermoed dat hij nog wel even blijft.

Kortom, kies je met je hoofd of je hart? De 5000 is een mooie Japanse cult classic met de stalen constructie van de originele G’s en de 5610 het goedkoper alternatief met het uiterlijk van de originele G. Welke keuze je ook maakt, fout is het nooit.

3 likes