Rare zaak (vind ik). Ik heb twee multiband-6 G-Shocks: een GW-M5610 en een GW-B5600. De laatste is niet aan een smartphone gekoppeld.
Ze liggen beide naast elkaar op dezelfde plek, de GW-B5600 ontvangt netjes zijn signaal, maar de andere heeft zijn laatste sync op 7 februari gehad. Ook met de hand (knop rechtsonder lang indrukken) lukt het niet.
Kennen jullie dat? Is er wat aan te doen, of gewoon een kwestie van wachten?
Heb je al eens geprobeerd om buitenshuis te synchroniseren?
Langegolfsignalen zijn gevoelig voor storingen die o.a. door moderne voedingen/netadapers/ladertjes veroorzaakt worden. De ene ontvanger is er gevoeliger voor dan de ander. Als 'ie het buiten ook niet doet, dan is er mogelijk iets mee aan de hand.
Mijn collectie bevat ook een GW-M5610.
Wanneer ik hem 's nachts op zijn zijkant op mijn nachtkastje leg, zie ik 's morgens geen RCVD-indicatie, dus vond er geen synchronisatie plaats.
Leg ik hem echter met het glas naar boven neer, dan wordt er wel gesynchroniseerd.
Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.
Nou, na allerlei posities geprobeerd te hebben de afgelopen tijd, ben ik eruit. Als ik hem ophang aan de zonwering, verticaal met de voorkant naar buiten gericht, dan krijg ik een sync.
Dat is dan ca. 120 graden weggedraaid van Mainflingen, met de metalen bodem richting zender. Bizar.
Inderdaad bizar.
Het eerste waar ik altijd aan denk is dat de ‘home city’ niet goed staat. Dat is mijzelf wel eens overkomen.
Maar als het horloge op die bizarre positie wel synced, is dat het dan ook niet.
Mijn 5600 wou ook niet altijd syncen als ie met Bluetooth aan de telefoon was gekoppeld. Ook handmatig lukte niet. Sinds ik hem ontkoppeld heb doet ie het altijd. Zelfs in een dichte kist in een gesloten kledingkast.
Het was leuk om te doen. Het duurde al met al wel veel langer dan ik aanvankelijk verwachtte.
Het was voor mij ook leerzaam, maar was wel blij toen ‘de klus’ geklaard was.