G-shock, waarom?

Beste,

Nu ik al iets langer op het forum verkeer valt mij op dat er een aanzienlijk deel een casio g-schock in bezit heeft of heeft gehad.

Laat ik vooropstellen dat mijn volgende vraag niet denigrerend of grievend bedoeld is en ik mij niet verdiept heb in de eigenschappen van het horloge.

Alleen ik vraag me af, waarom hebben zo velen van jullie een g-schock?
Persoonlijk zie ik niet in wat er mooi aan is en wanneer je dit horloge zou kunnen dragen.

Dus nogmaals, het is pure interesse dat ik benieuwd ben naar jullie redenen die ik wellicht over het hoofd zie.

Groet

Ik heb mijn G-Shock puur en alleen als beater. Dus voor op festivals waar het extreem ranzig kan zijn met bier, modder, regen en wat al niet meer. Niet iets waar ik graag mijn Seiko mee naar toe neem die een factor tien duurder is. Heb de G-Shock wel eens gedragen en in real life doen ze wel wat minder plastic aan dan op foto’s en in etalages van juweliers. Het is inderdaad geen echte dress-watch, maar het heeft wel wat meer dan een goedkoop Hema-horloge.

Ach, ze zijn zo lelijk dat ze weer mooi worden, denk ik. :slight_smile:

Ik heb er zelf ook één, een Riseman. Gewoon veel horloge voor je geld. En hoewel ie bij mij niet hetzelfde gevoel geeft als een mooi mechanisch horloge, heeft ie toch wel wat vind ik.

Wel, geen idee… maar het concept spreekt me aan en ik heb er nooit eentje gehad…

~25 jaar geleden begon het verhaal met de G-shock met de claim van Casio dat ze onverwoestbaar zijn! Door materiaal en kleur gebruik zijn ze samen met Swatch erg populair geweest. Echter was het toen veel geld voor een paar functies. Pas echt interessant waren ze in het midden van de jaren 90 (96-96). Je kon ze toen moeilijker krijgen en dat hielp het model juist weer om nog interessanter te worden.

In de tussentijd is Casio doorgegaan om vooruit te lopen door sterkere materialen en betere uurwerken te maken. Sinds een tijd hebben ze een goede marketing en de G-shock is weer terug. Denk hierbij aan ambasadeurs en de “Shock the World” events/feesten.
Daarbij special editions (collabaration edition) die weer moeilijk verkrijgbaar zijn. Het blijvende schreeuwen over hoe onverwoestbaar het horloge wel niet is!

Sinds een tijdje zijn er ook veel g-Shocks voorzien van diamanten. Dit wordt met name gedaan door Z-Shock. Casio geeft aan dit niet goed te vinden en de garantie vervalt dan ook direct. Denk aan Bamfort die met een Rolex aan de gang gaat. Ondertussen wordt de populariteit wel vergroot.

Enfin,… de G-shock is terug!! :slight_smile:

Waarom ik er eentje heb besteld heb… vind ze gewoon gaaf, door de geschiedenis, door de prijs/kwaliteit en zoals ik al begon heb er nooit eentje gehad…, maar heb me wellicht laten invloeden door de marketing of Seamaster, die volgens mij onderdeel is van de marketing campagne van Casio. :slight_smile:

Dragen zal ik hem enkel op de motor en verder denk ik niet zoveel. Dus mijn Mudman zal in gebruik genomen worden waar die volgens de maker voor gemaakt is.

Bidle Schreef:

Dragen zal ik hem enkel op de motor en verder denk
ik niet zoveel.

Ik draag hem overigens vrijwel alleen tijdens optredens en repetitie-avonden. Ik speel surdo in een samba-band, en dat geram op een trommel lijkt me niet bevorderlijk voor mijn fijn-mechanische klokjes, dus vandaar. :slight_smile:

Snooker Schreef:

Bidle Schreef:


Dragen zal ik hem enkel op de motor en verder
denk
ik niet zoveel.

Ik draag hem overigens vrijwel alleen tijdens
optredens en repetitie-avonden. Ik speel surdo in
een samba-band, en dat geram op een trommel lijkt
me niet bevorderlijk voor mijn fijn-mechanische
klokjes, dus vandaar. :slight_smile:

Denk dat je daar idd goed aan doet!! Overigens een leuk percussie-instrument! :slight_smile:

Ik vind deze horloges ook niet mooi.
Echter, de techniek en de mogelijkheden zijn toch wel facinerend.
Ze dragen ook wel soepel en zijn oersterk.
Bovendien vond ik dat er minstens één in mijn verzameling hoort.
Vandaar dat ik een G-Shock heb.
Gr,
L.R.

Ze zijn betrouwbaar, nauwkeurig, functioneel, oersterk en hebben geen onderhoud nodig. Verder is er voor iedereen wel een model te vinden dat je aanspreekt. Het heeft ook met nostalgie te maken. de 40-ers zaten midden in de tijd van de digitale revolutie als kind. Onder een pak moet je het niet dragen. Laatste keer dat ik een pak droeg was met mijn trouwen en dat is al weer 4 jaar geleden.:smiley:
Het hoeft niet altijd digitaal hoor. Zoek maar eens op internet onder Casio Giez. Dan vind je ook hele mooie analoge g-shocks.

Even los wat ik er zelf van vind maar ik heb eigenlijk het gevoel dat een relatief kleine groep hardcore Casio enthousiastelingen heel veel over dit onderwerp posten waardoor het wellicht lijkt alsof iedereeen hier volledig into Casio is maar het verhoudingsgewijs opzich nog wel meevalt (ja hoor, de 20/80 regel). Is maar een gevoel dus kan hier uiteraard ook volledig naast zitten.

Kan me redenen van aanschaf als horloge voor de zwaardere momenten best voorstellen: qua degelijkheid zitten ze prima in elkaar dus goed bruikbaar voor momenten waar je andere horloges niet aan bloot wilt stellen. Hiervoor heb ik bijvoorbeeld een Suunto. Daarnaast zien sommigen er ook nog wel aardig uit, zeker de 5600 serie en heeft g-shock een behoorlijke geschiedenis opgebouwd door de jaren heen mocht je daar gevoelig voor zijn. Aankopen voor de functies kan ik me niet voorstellen, leuk om te hebben maar wanneer gebruik je die in godsnaam? Ook als daily beater zie ik mezelf niet met een g-shock lopen, past ook niet echt bij een colbert vind ik zelf hoewel ik mensen ken die dat wel doen. Maargoed zoals met alles, ieder zijn eigen smaak.

waarom een g-shock… omdat het heerlijk om de pols zittende horloges zijn, veel funkties,lekkere stoere uitstraling hebben, en je hoeft niet bang te zijn dat er wat mee gebeurt, ze kunnen enorm veel hebben. en voor het geld heb je er zo een zootje bijmekaar gespaard, lekker afwisselen, dus helemaal top deze klokjes(tu):wink:

Ik had genoeg freebees gespaard om er eentje “gratis” te halen bij de kijkshop :D.
En ik heb er geen spijt van.
En zo als Arie al zei: ze dragen ook nog eens prettig.

Groet
Herman

Haha Arie volgens mij ben jij een beetje te enthousiast met de G-shockjes als ik de collectie zo zie !:wink: Nee hoor ik heb er zelf ook een heb hem vooral gedragen op vakantie als ik veel in het strand zit etc. Of tijdens feesten of uitgaan… voor mij is het ook nog redelijk “hip” zo een witte g-shock met een mooi shirtje erbij… maar goed ik ben volgens mij ook de guppie van het forum met mijn 20 jaar.

quantore

Haha, nu al veel mooie reacties.

Moet zeggen dat ik het wel beter begrijp. De casio giez zoals hier eerder genoemd zou mij dan weer meer aanspreken.

Leuk om alles te lezen en wie weet heb ik er over een paar jaar toch ook eentje voor de noeste arbeid. Of gewoon voor de leuk natuurlijk.

quantore Schreef:

Haha Arie volgens mij ben jij een beetje te
enthousiast met de G-shockjes als ik de collectie
zo zie !:wink: Nee hoor ik heb er zelf ook een heb hem
vooral gedragen op vakantie als ik veel in het
strand zit etc. Of tijdens feesten of uitgaan…
voor mij is het ook nog redelijk “hip” zo een
witte g-shock met een mooi shirtje erbij… maar
goed ik ben volgens mij ook de guppie van het
forum met mijn 20 jaar.

quantore

dat valt reuze mee hoor… ik heb er maar 4, er zijn leden die er iets meer hebben;)

Beste Brench, je schrijft: “…en ik mij niet verdiept heb in de eigenschappen van het horloge”.

Als je dat wel had gedaan had je deze vraag niet hoeven te stellen>X;)

Waar vind je een horloge dat je niet hoeft op te winden, waarvan je geen batterij hoeft te vervangen,dat bijna overal ter wereld de juiste tijd aangeeft, dat verschillende tijdzones kent, dat je van vier hoog kunt gooien of er een auto overheen kunt laten rijden zonder dat hij kapot is voor minder dan 100 euro?

Roelof Schreef:

Waar vind je een horloge dat je niet hoeft op te
winden, waarvan je geen batterij hoeft te
vervangen,dat bijna overal ter wereld de juiste
tijd aangeeft, dat verschillende tijdzones kent,
dat je van vier hoog kunt gooien of er een auto
overheen kunt laten rijden zonder dat hij kapot is
voor minder dan 100 euro?

Ik weet het!!! Een Casio G-Shock???

:wink:

Naast de dure jongens, die ik koester, heb ik sinds kort een G-Shock. Los van het feit dat hij heerlijk zit en alle andere geposte credits, vind ik het ook een horloge waar je een statement van robuustheid en stoerheid mee maakt. In ieder geval bedankt voor dit topic dat haalt de eerder genoemde 20/80 regel naar misschien 10/90

Groeten, René

Ik heb er op dit moment nog geen in mijn bezit maar…! daar komt snel verandering in. De reden dat ik er een wil kopen:

  1. Ik doe redelijk veel aan sport en uitgaan, waarvoor ik een ander horloge nodig heb dan een net(ter) horloge.
  2. Ik vind ze een stoer, sportief en markant uiterlijk hebben, en dat is iets waarvan ik vind dat dat bij mij past. Ik vind dat een horloge vaak een weerspiegeling is van de drager, of van wat de drager wilt uitstralen.
  3. Zeer goede prijs/kwaliteit-verhouding.
  4. Ik vind ze modieus en dat is ook iets dat bij mij - en mijn waarschijnlijk relatief jonge leeftijd - past.

Als ik iets dieper op je vraag in ga: waarom dan een Casio G-Shock en niet iets anders? Dat lijkt me toch te maken hebben met de marketing campagne, ook die hier - al dan niet onbewust - op het forum plaatsvindt.

Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de digitale uitvoeringen daarentegen vind ik mijn GW-3000 een bijzonder geslaagd model.

Toen ik dit model voor het eerst zag was ik eigenlijk meteen verkocht. Veel functionaliteit ook nog eens verpakt in een aantrekkelijk jasje.

Een plaatje ter illustratie: