Ga je door?

Ik ben iemand die door gaat.

Kost een metalen bandje meer? Dan spaar ik door.
Kost een automaatje meer? Dan spaar ik door.
Kost een hogere klasse meer? Dan spaar ik door.

Hebben jullie dat ook? Of hou je je vast aan je budget? Of ruil je wat in? Of ga je flipperende wijs stap voor stap naar je grail?

Waarvoor ben je aan het sparen ?! Er is er altijd wel eentje mooier, duurder…

Ik heb al een tijdje geen horloge gekocht - geloof niet dat er een vaste strategie aan vooraf gaat…

Groet
Mark

Persoonlijk ben ik het meest geinteresseerd in custm-made uurwerken met bijzondere functies/opbouw. Het nadeel van deze klokken is dat ze vaak vele tienduizenden euro’s kosten. Daar ga ik dus niet voor sparen; als ik het geld bij elkaar krijg zou ik het niet voor mezelf kunnen verantwoorden om een horloge te kopen.

Ik stel voor mezelf gewoon vast wat ik aan een horloge uit wil geven. Als het dan net ietsje meer kost, leg ik dat er wel bij. Het is vaak ook geen kwestie van niet uit kunnen geven, maar van niet uit willen geven. Flipperen om naar een bepaald horloge te komen zou ik trouwens nooit doen. Uiteindelijk kost dit je waarschijnlijk alleen maar (veel) meer geld.

marnix.moed Schreef:

Ik ben iemand die door gaat.

Kost een metalen bandje meer? Dan spaar ik door.
Kost een automaatje meer? Dan spaar ik door.
Kost een hogere klasse meer? Dan spaar ik door.

Hebben jullie dat ook? Of hou je je vast aan je
budget? Of ruil je wat in? Of ga je flipperende
wijs stap voor stap naar je grail?

Het eerste en het derde. Een automaat is het sowieso… :wink:

edit: typo

Stapje voor stapje ben ik naar mijn grail gegaan. Op dat moment wilde ik niet in een keer zo’n groot bedrag betalen en heb met horloges die ik echt mooi vond steeds een stapje omhoog gedaan. Dat ik er mooie horloges voor heb ingeruild stoort me niet echt. Ik heb er van genoten toen ik ze had, maar nu heb ik het exemplaar dat ik het allerliefst wilde hebben.

Maar heb je zo uiteindelijk niet veel meer voor het horloge uitgegeven?

Tsjah, theorie en praktijk liggen hierbij vaak enigszins uit elkaar :slight_smile:

Zo had ik me voorgenomen om tot het eind van het jaar geen horloges meer te kopen, zodat ik dan een keer echt een wat duurder horloge kon kopen. Een dag of 4 later kocht ik echter de Magrette Bronze…

Ik heb nu weer besloten om dan nu écht niets meer te kopen dit jaar, zodat ik hopelijk een wat duurdere klok kan kopen.

Sowieso koop ik horloges alleen in het model/type dat ik echt wil. Ik ga geen klok met leren band kopen, als ik hem eigenlijk op staal wil. Ook ga ik geen quartz kopen, als ik eigenlijk de automaat (of handwinder natuurlijk) wil.

MarkV Schreef:

Waarvoor ben je aan het sparen ?! Er is er altijd
wel eentje mooier, duurder…

Er staat genoeg op m’n wishlist. En die verandert en groeit ook geregeld. Hoge ogen gooien momenteel een Panerai 1950-actige kast en een Nautilus staat ook op 't lijstje. Maar een leuke Planet Ocean 007 uitvoering zou misschien ook zomaar kunnen als de klik er is. Ik heb geduld en het hoeft ook niet van de ene op de andere dag.
Mijn vraag kwam meer voort uit andere posts, waarbij het me opviel dat sommigen een model kennen wat ze misschien leuker vinden, maar niet bereid zijn om er zoveel aan te spenderen en kiezen voor een goedkopere uitvoering of een alternatief. Ikzelf zou dan door sparen. Ik bedoel, van die Nautilus weet ik dat het lang gaat duren. Kan ik intussen lekker voor etalages en de mooie webplaatjes staan kwijlen. :slight_smile:

Ik heb al een tijdje geen horloge gekocht - geloof
niet dat er een vaste strategie aan vooraf gaat…

Meer onverwachte verrassing of spontane aankoop?

JeR Schreef:

Maar heb je zo uiteindelijk niet veel meer voor
het horloge uitgegeven?

Meestal wel, maar de ‘schade’ kan ook beperkt blijven. Als je horloges bijvoorbeeld 2e hands koopt en ze redelijk waardevast (gewild) zijn, boet je per stapje omhoog maar relatief een klein beetje bij.

Ik doe maar een voorbeeld: Omega Speedmaster>Rolex Submariner>Panerai Submersible>Audemars Piguet Royal Oak.

Om de paar jaar ofzo ruil je je horloge in voor een duurder model en betaal een paar honderd/duizend bij. Stapje voor stapje kom je in de top 3 terecht.
Tuurlijk worden de prijzen om de zoveel tijd weer een beetje omhoog geschroefd (inflatie etc). Maar niet iedereen kan in 1x een AP betalen of wilt niet zo lang sparen naar 1 horloge toe. En met deze stapjes kun je verschillende horloges de revu laten passeren om uiteindelijk bij dat dure klokje uit te komen.

Kleinere stapjes zijn natuurlijk ook mogelijk: Seiko Monster>Tissot/Hamilton duiker>Sinn u1/Omega SMP>Omega Seamaster Co-axial.

De KLEINE LETTERTJES: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. :wink: Het is natuurlijk aftasten wat je zelf leuk vind en wat anderen leuk (blijven) vinden om die waardevastheid te behouden van je collectie. Maar sommigen boeten liever iets meer in en kopen 't horloge dat zij mooi vinden.

JeR Schreef:

Maar heb je zo uiteindelijk niet veel meer voor
het horloge uitgegeven?

Niet perse. Soms moet er wat geld bij, soms is er zelfs wat op te verdienen. Zolang het binnen de perken blijft mag mijn hobby ook best geld kosten. Bovendien kun je de tijd dat je geniet van een aankoop niet echt in geld uitdrukken. Het rekensommetje of ik nou uiteindelijk te veel of minder heb betaald voor mijn droomklok (de SND) maak ik dan ook bewust niet :D.

Ben meer iemand die eerst wat verkoopt om een upgrade te doen.
koop altijd 'koopjes’en die draag ik dan een tijdje en dan proberen met iets bijleggen een stapje omhoog te doen (flipperen met pauzes.:))

Hoi,

Persoonlijk ga ik gewoon voor die klok waar mijn oog op gevallen was.
Een andere is het dan toch weer nét niet, en die eindigd dan weer in de verkoophoek.
Het “flipperen” doe ik ook wel eens, achteraf is dat toch niet echt handig.
Ligt de juiste klok buiten het budget wat ik er voor over heb, is creatief zoeken vaak een goede oplossing. In the UK liggen de prijzen soms behoorlijk lager, of ik wacht op een net gebruikt exemplaar. Over het gestelde budget heengaan doe ik zelden. Ik zie prachtige horloges voorbijkomen, toch als de prijs me niet aanstaat, dan maar niet.

Genoeg andere prachtige klokken te koop, die voor mij dan een betere prijs/kwaliteitsverhouding hebben. Het is luxe, het hóeft niet persé…

Groet,

Nico.

MarkV Schreef:

Waarvoor ben je aan het sparen ?! Er is er altijd
wel eentje mooier, duurder…

Ik heb al een tijdje geen horloge gekocht - geloof
niet dat er een vaste strategie aan vooraf gaat…

Groet
Mark

precies, het kan altijd duurder. Budget is budget :wink: Of ik ruil in.

Ik ga in principe voor het horloge wat ik in eerste instantie heb uitgezocht. Waar ik voor wil gaan sparen. Maar soms heb ik ook wel dat ik denk: okee, wat ben je een idioot als je zo’n gigantisch bedrag voor een horloge gaat uitgeven, terwijl je van dat bedrag ook op vakantie naar pak hem beet Afrika kan. Dan ga ik toch voor een categorie minder, hoe mooi de 1e keus ook.
Blijft lastig…

Thijs90 Schreef:

Ik ga in principe voor het horloge wat ik in
eerste instantie heb uitgezocht. Waar ik voor wil
gaan sparen. Maar soms heb ik ook wel dat ik denk:
okee, wat ben je een idioot als je zo’n gigantisch
bedrag voor een horloge gaat uitgeven, terwijl je
van dat bedrag ook op vakantie naar pak hem beet
Afrika kan. Dan ga ik toch voor een categorie
minder, hoe mooi de 1e keus ook.
Blijft lastig…

Het kan dus ook de andere kant op :slight_smile: