Gaat dat ook zo?

Hallo liefhebbers,

Een jaartje geleden tijdelijk besmet geraakt met die virus en kocht hier een Longines Conquest Classic. Jaren van een mooi horloge gedroomd.
Na een maand kwamen weer de kriebels.
Ik verkocht de Longines en ging voor een Oris Aquis. Ook na een dikke maand was het plezier ervan af.
Op dat moment voelde ik me een beetje teleurgesteld. Was dit nou wat ik er van had verwacht? Kreeg ik alleen structurele vibes bij een écht duur merk?
Gevalletje de jacht is mooier dan de vangst?
Ik parkeerde de interesse voor een 8 maanden.
Toch weer een beetje kijken hier, lezen.
Maar in het blauwe gedeelte kwam niets wat mijn hart sneller deed kloppen.
Tot ik vandaag in het rode gedeelte een interessant stukje las over de Seiko SNXS79.
Toen ik een jaar geleden begon moest ik (onervaren als ik was en ben) NIKS van een Seiko hebben. Ik moest immers een exclusiever merk hebben.

En nu heb ik dus de SNXS79 gekocht.
En wordt ik daar (denk ik) blij van.
Voor weinig geld tóch een leuk horloge.
(Wat vinden jullie ervan?

Herkennen jullie deze reis?

Grt

Danny

11 likes

Helemaal. Ook totaal geen interesse in Seiko, voordat ik hier kwam. Nu totale fanboy! Nou, moet eerlijk zijn. Beetje aan 't afkikken. Het nodige aan Seikos verkocht, laatste tijd. Maar blijf gecharmeerd van 't merk.

3 likes

Kriebels krijgen en houden :smile:
Wat ik in mijn post vergeet te vragen.
Hoe kan het dat de SNXS79 “beperkt” te krijgen is?

Weet ik eigenlijk niet. Misschien is ie niet meer in productie?

1 like

Toen ik jong was, waren Seiko’s al mijn favoriet.
Dat is niet veranderd nu ik ook verschillende (Tag) Heuer horloges in m’n bezit heb.(mijn andere liefde)!

2 likes

Hetzelfde. Ook ik ben pas in Seiko gaan geloven door de berichten op dit forum

Ik ben nu zelfs op zoek naar een Seiko die kort geleden werd getoond, als een van de twee bijna identieke, door een van de leden.
Het belangrijkste kenmerk is de zwarte wijzerplaat met een bescheiden datumvenstertje op de 4.
Wie helpt me verder met model- en typenummer?
Bij voorbaat dank.

Niks mis mee!!!

1 like

Ik dacht dat Seiko een soort Lorus was… tot ik echt eens geen kijken naar hun duurdere horloge lijn.

Nu al een aantal maanden gelukkig eigenaar van een Limited Edition Pressage Seiko horloge.

7 likes

Mooi verhaal om te lezen, betaalbaar hoeft niet minder pleziergevend te zijn.

Als het gaat om dure merken, of dat nu gaat om horloges, kleding of een ander voorwerp, betaal je naast de, meestal, hoge kwaliteit ook voor de allure die het merk heeft.

Dat is een wat minder tastbare eigenschap die sommige merken hebben ontwikkeld, iets wat heel leuk kan zijn. Maar ook iets waar je voor jezelf van moet bepalen of dat iets is wat waardevol voor jou is.

2 likes

Voor mij niet heel herkenbaar omdat ik mij nog niet in het duurdere segment heb gegeven. Echter komt dit omdat je voor relatief ‘weinig’ best wel veel horloge kan krijgen. Het 7s26 uurwerk is natuurlijk niet te vergelijken met duurdere uurwerken maar je weet wel zeker dat deze door blijft tikken en dat een servicebeurtje geen rib uit je lijf gaat kosten. De bandjes van een Seiko 5 zijn meestal ook minder dan een solide maar deze kan je altijd vervangen voor een ander. En dan de dials, daar kan eigenlijk niets tegenop in deze prijsklasse. Kortom, voor weinig een heel leuk horloge :grinning: Hier mijn 5je:

9 likes

Nice!
Wanneer is de service-interval?
En mbt de bandjes, tip, optie hiervoor?

Service-interval? Sommige 5-jes gaan 10-tallen jaren zonder onderhoud en lopen gewoon door (naar horen zeggen). Vanwege het relatief lage tikgetal van 6 Hz treedt er ook relatief weinig slijtage op. Persoonlijk zou ik zeggen na een jaar of 8 á 10 een doorsmeerbeurtje want dan zijn de olien wel een beetje opgedroogd. Soms krijg je dan gewoon een nieuw uurwerk want dat is goedkoper dan het uurloon van een onderhoudsbeurt.

Vwb bandjes hangt het puur van je eigen smaak af. Kwestie van experimenteren. Online zijn er aanbieders te over maar WatchGecko kan in wel aanraden.

3 likes

Ik heb net zoveel lol van goedkoop als duur. Het duurde best een tijdje voordat dat besef ten volle ingedaald was.

Ik vind die Seiko 5 veel leuker dan een Oris Aquis… Maar dat is omdat de Oris Aquis met z’n moderne en strenge uiterlijk zich op één of andere manier te serieus neemt.

Daar staat tegenover dat ik een Oris Sixty Five wel weer heel tof vind. Het heeft me ook een jaar of twee gekost om uit te vogelen welke karaktertrekken in horloges bij mij passen.

Kortom: het kan verkeren. :grinning::thinking::+1::hugs:

2 likes

Precies wat @Galf zegt. Het tikgetal is trouwens 6bps en is dan in Hz 3.

2 likes

De truuk bij mij is om de boel niet te flippen, maar om ze te houden en om de beurt er eentje te dragen. Zo waardeer ik elke horloge die ik heb en hebben ze elk ook hun eigen voordelen (en nadelen).

Flip je ze de hele tijd voedt je alleen maar je eigen ontevredenheid en maak je jezelf dus hongerig.

2 likes

Tja . “Exclusief” .
Denk dat je duurder bedoelde .

Oris en Longines zijn (net als vrijwel alle Zwitserse fabrikanten) eerder hele agressieve marketeers dan “exclusief” .

1 like

Omgekeerde beweging hier: van Seiko 5 naar nog een Seiko 5, dan een hele tijd geen Seiko, dan hier een SKX overgenomen en elke keer teleurgesteld in de algemene kwaliteit van het merk.
Voor mij dan ook liever of het iets duurdere segment of net een heel goedkope beater genre Timex of Vostok.

Sommige vijfjes hebben een wat minder courante lugbreedte (19 mm) en er zijn er, zoals de SNK621, waar een stalen band op zit die bij de bevestiging maar 10 mm is, dus dan kun je geen banden swappen. Die @WvdA laat zien is een SNKL43, kunnen bandjes van 18 mm op. Ik heb de SNKE51, lugbreedte 20 mm. Ik heb er van alles opgezet. Bruin suède, rood kippenleer, zelfs een fixoflex.

Maar voor inspiratie voor bandjes:

5 likes

Goede tip!

Een tegengeluid, ook fijn :smile:.
Wat maakt het dat het je tegenvalt?
Waar zit hem het in?