Op een Ebay veiling is een SKX007J verkocht voor 380 euro…
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Dat bedoel ik. Hij had er ook dit gerucht bijgezet in de omschrijving.
Waar het om gaat is dat bronvermelding belangrijk is voor de waarde(loosheid) van informatie. Zo kan de lezer een comment beter op waarde schatten en zich er beter een mening over vormen. Een van de twee bronnen die ik noemde was trouwens ozDigitalWatch.com, een Seiko AD. Niet een heel erg ‘zwakke bron’, dus.
Maar goed, ik presenteer nergens de eventuele productiestop, productiebeperking of gewoon doorproduceren als feit. Ik geef aan wat ik tegenkom en wat ik er persoonlijk van vind. Daarom heb ik deze topictitel gekozen.
Wat mij betreft is het overigens alleen maar goed nieuws als Seiko nog een tijd(je) doorgaat met de SKX. Koop ik er misschien nog wel een 009 bij. Het is natuurlijk niet zo dat ik wil dat de SKX eruit gaat.
Tenzij er een veel fraaiere SKX II uit zou komen.
O.k., dan wel.
Ben daarom wel heel benieuwd wat er na het Monster komt. Als er wat komt.
Ja, dat ben ik zeker ook!
Op hun site kan ik niet vinden dat ze AD zijn. Ja, ze verkopen Seiko. Maar, dat doen wel meer onlineshops zonder AD te zijn.
Daarnaast hebben zij belang bij een hype rond de SKX’en. Het zal hun verkoop goed doen.
Ook vind ik, voor een Australische winkel, het Engels wat matig.
Nou ja, in ieder geval is duidelijk dat Rob ze nog gewoon kan leveren. Maar volgens hem gaat Seiko stoppen met het Monster. Dat vind ik dan ook wel weer jammer.
Ha ha, en dan zit een ieder straks met zijn new turtle
Grt.
Ik heb geen zin om alles na te lezen dus weet niet of het al is gezegd maar Rob van Monsterwatches krijgt eind juni, begin juli de skx007 gewoon weer binnen👍🏻 Dus niks aan de hand als je er nog een wilt kopen.
Leuk die speculaties voor de handel. Al zou die verdwijnen, dan komt er wel iets beters voor terug.
Ik heb vorige week nog een 009 ontvangen. Dat staat los van het wel/niet meer produceren.
Nou, dat is maar zeer de vraag (en hangt natuurlijk sterk af van je persoonlijk ‘beter’ vindt). Maar het zal niet de eerste keer zijn dat Seiko een populair model zomaar om zeep helpt. Populaire en nog steeds heel gewilde modellen als de Samurai en Spork werden nooit opgevolgd door iets ‘beters’. En dit gaat mogelijk opnieuw gebeuren als Seiko inderdaad stop het met Monster, zoals Rob vermoedt. Seiko is een grote ‘black box’. Je weet nooit wat ze gaan doen en er lijkt ook meestal totaal geen logica achter te zitten.
Is dat zo belangrijk dan, als een horlogemodel wordt ‘gediscontinued’?
Nee, het is natuurlijk een absoluut non-probleem als je het vergelijkt met voedselnood en ziekte-epidemieën. Maar we zitten hier op een horlogeforum en als een groot merk stopt met produceren van een van z’n populairste modellen, dan is dat voor veel WIS (en zeker de vele liefhebbers van zo’n merk) dus nogal een ding. That’s all.
Kennen we de productiecijfers? Hier zijn ze populair. Als de populariteit in de echte wereld echter terugloopt kunnen een paar horlogegekkies dat nooit compenseren. Gekkies die ook vaak tweedehands kopen.
Ik geloof niet dat er officiële cijfers per model bestaan van Seiko. Maar Seiko is een van de grootste horlogefabrikanten ter wereld. Duikershorloges zijn voor Seiko een van de belangrijkste segmenten. Dit betekent dat zelfs van een matig lopend model er nog altijd gemakkelijk enkele duizenden worden verkocht, wereldwijd. Dat is toch wel meer dan een ‘paar gekkies’. Sterker nog, dat zou voor 90% van alle horlogemerken een goed lopend model zijn.
Maar ik denk dat in het geval van de SKX007 de vraag inderdaad terugloopt. Kan ook haast niet anders. Dit model is twintig jaar ongewijzigd in productie. En toen enkele jaren geleden het nieuwe 4R-uurwerk (met hacking/handwinding) werd geïntroducerd, profiteerde de 007 hier niet van mee. Daar komt nog bij de introductie, eind vorig jaar, van de nieuwe Turtle.
Voor het Monster ligt het iets anders. Dit horloge is ook al heel lang in productie; sinds 2000, volgens mij. Sindsdien is er een keer een facelift geweest (generatie II met de haaientanden), waarbij het Monster wél het 4R-uurwerk kreeg. En sinds 2015 is er generatie III, de Prospex Monsters.
En met de introductie van die derde serie heeft Seiko de distributie gigantisch geïntensiveerd. Tot 2015 waren in deze en veel andere regio’s in de wereld Monsters niet te koop bij de AD. Sinds begin 2015 voeren AD’s dus wel de Prospex Monsterlijn.
Met deze veel betere wereldwijde verkrijgbaarheid, ondersteund met de nodig marketing, is het zeer onwaarschijnlijk dat het aantal verkochte Monsters sinds begin 2015 is teruggelopen.
Wat natuurlijk wel kan, is dat de wereldwijde verkoop van Monsters tegenvalt ten opzichte van wat Seiko had verwacht, n.a.v. hierbovengenoemde koerswijziging.
Maar goed, dit is hoe ik het zie.
Ik denk eerlijk gezegd dat Seiko z’n centjes verdient met de massale verkoop van goedkope quartz horloges en dat de automaten maar een niche is. Denk niet dat ze daar rijk van worden. Is meer nuttig als branding wellicht.
Mechanische horloges zijn sowieso al jaren een nicheproduct.
Maar als je, zoals Seiko, er honderdduizenden van verkoopt (zoals de SKX007 en het Monster), betekent dit toch een substantieel deel van je omzet. En dit deel gaat de komende jaren voor Seiko groter worden, met de in 2015 ingezette strategie.