Gaatjes

Sommigen noemen de Seiko skx007 een toolwatch. Een betrouwbaar automatisch duikertje voor een vriendelijke prijs. Wat ik nu mis aan dit klokje zijn gaatjes aan de zijkant, om de push pins makkelijk te kunnen verwijderen (zoals op de Samurai, Monster, ouwe Submariners, Seadwellers, etc.). Ik weet het, er bestaan tools voor (heb ze zelf ook), maar ik zou graag gaatjes in m’n skx007 willen.

Rob is de rest van de modding aan 't doen, maar heeft helaas geen ‘tandarts-ervaring’ :wink:
Iemand enig idee waar ik dit kan laten doen?

Zullen er waarschijnlijk in gelaserd moeten worden. Een goede goudsmid beschikt soms over een dergelijk apparaat.

Goudsmid… voor staal? Kan ie dat ook?

Rob had het over een fijnmetaalbewerker. Iemand die hier ervaring mee heeft gehad?

Ingelaserd?
De lasers die sommige goudsmeden hebben zijn laserlassers.
Het zou erin geboord kunnen worden, maar dat moets dan wel precies op de goede plek zitten.

Ik zat ook aan een fijnmetaalbewerker te denken, echter denk ik dat het opspannen van de kast een probleem zal zijn.
Je zou het in iedergeval eens kunnen proberen en vragen naar de mogelijkheden.
Succes
Marijn

Ik heb het ooit gedaan met nog wat andere aanpassingen aan een Seiko SKX 007 !

Projectnaam “Desert Diver” met “drilled lugs” inmiddels is er ook een “Desert Diver II” project.

http://www.thewatchsite.com/index.php/topic,426.0.html

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=57289

http://www.thewatchsite.com/index.php/topic,427.0.html

De “drilled lugs” waren super, maar deze aanpassing was eenmalig. Erg moeilijk en gevaarlijk om te doen. Verder leent de kast zich qua vorm eigenlijk niet ervoor.
Met een beetje techniek haal je de springbars er redelijk makkelijk uit.

Het zou wel gemakkelijk zijn als er gaatjes inzaten.
Ik heb pas de rubberband (met fat spring bars) van mijn skx af gehaald en ik kan je vertellen dat dit niet mee viel.

cmejewellery Schreef:

Het zou erin geboord kunnen worden, maar dat moets
dan wel precies op de goede plek zitten.

Ja, dat is ook 't lastige…:frowning: Zou zelf niet de juiste plek kunnen bepalen. Ook de tools er niet voor.

Marijn2 Schreef:

Ik zat ook aan een fijnmetaalbewerker te denken,

Ken je toevallig ook iemand?

Met een (schil) mesje en de juiste techniek is het een piece of cake.

Springbar een beetje op spanning zetten zodat ie niet meteen terugveert, het mesje tussen kast en band haaks op de aanzetten aanbrengen, even duwenzodat het mesje tussen het randje van de springbar en kast valt, het mesje draaien / kantelen / als een wig gebruiken en de springbar is er zo uit.

Oefening baart kunst.

WVE Schreef:

Het zou wel gemakkelijk zijn als er gaatjes
inzaten.
Ik heb pas de rubberband (met fat spring bars) van
mijn skx af gehaald en ik kan je vertellen dat dit
niet mee viel.

Yep, niet heel makkelijk zonder de juiste tools. Thuis heb ik de tools wel. Het gaat er meer om voor op reis, om dan toch nog zonder speciale tools de bandjes te kunnen verwisselen.

Maar hoe verwijder je een metalen band? Rubberen en lerenbandjes kun je idd met een mesje loskrijgen. Maar de bandaanzet van een stalenband heeft geen speling om je mes ertussen te zetten…

Lucien Schreef:

Projectnaam “Desert Diver” met "drilled lugs"
inmiddels is er ook een "Desert Diver II"
project.
Wow! Die zien er goed uit en is precies wat ik bedoel! :~

Met een beetje techniek haal je de springbars er
redelijk makkelijk uit.
Ja, maar helaas niet bij een stalenband. Ik wil de stalenband op reis makkelijk kunnen wisselen met een zulu en rubberen band.

De “drilled lugs” waren super, maar deze
aanpassing was eenmalig. Erg moeilijk en
gevaarlijk om te doen. Verder leent de kast zich
qua vorm eigenlijk niet ervoor.
Ja, dat komt door die mooie curve heh. Erg mooi dat je slechts aan 1 kant die gaatjes erin hebt gemaakt. Zo blijft de andere kant egaal. Ik zat zelf te denken aan gaatjes aan de kant van de kroon, omdat ik de andere (9 uur) zijde juist ongeschonden wil hebben om die curve doorlopend te laten.
Als ik vragen mag, hoe/waar heb je dit voor elkaar gekregen?

Een rubber band haal je heel simpel los. Gewoon een kastmet tegen de pushpin aanzetten en een heel kort wrikje.

Is een akelig klusje.

Ik heb een vorkje aangepast. Smalste vorkje genomen en dan nog geslepen ook. Past precies in de uitsparing die ook in een stalen band zit. Leren banden van Seiko, voor bv de Premiers, hebben ook een uitsparing (omdat het leer bij de kast net zo dik is als de kast).

Ah, ik heb een normaal vorkje en met een hoop bandjes is 't nog steeds een hele worsteling. Je moet soms echt die vorkjes zowat modden om ze bruikbaar te krijgen. Maareh, in modden ben jij wel een kei in :wink:

Maar goed, vandaar dat ik dus gaatjes in m’n skx007 wil. Ben benieuwd hoe lucien dat voor elkaar heeft gekregen.

::o
(:smiley:
:)-D

Maar zoals
Marijn2 Schreef:

echter denk ik dat het opspannen van de kast een
probleem zal zijn.

:frowning:

marnix_moed Schreef:

Goudsmid… voor staal? Kan ie dat ook?

Rob had het over een fijnmetaalbewerker. Iemand
die hier ervaring mee heeft gehad?

Ja, als de man een laserapparaat heeft (zoals Goudsmid Roland Oostwegel, die voor mij de stalen sluiting van een Rolexband gelaserd heeft), dan wel.

Jaren geleden moest ik ergens ook een gaatje in geboord hebben, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een tandtechnieker opgebeld of hij dat kon, hij vond het wel grappig, deze mensen hebben de juiste apparatuur voor dat soort werk, het was eigenlijk zo gepiept.
De tand technieker die ik toen benaderd heb is er niet meer, want ik heb het kantoor gisteren gebeld, met pensieon en geen opvolger dus.

Wellicht bij jou in de buurt proberen,

MVG

Lex