Gaatjestang voor horlogebandjes

Beste medeforummers,

Ik moet bij een aantal leren bandjes een gaatje bij maken. De ponstang die ik heb (voor riemen, je kent ze wel) kan zo’n kleine gaatjes niet maken en met een spijker duw ik het materiaal weg ipv dat ik het verwijder.

Wie helpt me aan een goed stuk gereedschap / tang die gaatjes van 1,0 en 1,5mm kan maken?

Hoor het graag!

Joep

https://www.bol.com/nl/p/ponstang-220-mm-holpijptang-perforatietang-pijptang-revolvertang/9200000072806278/?gclsrc=aw.ds&&Referrer=ADVNLGOO002042-G-59689579644-S-294357559827-9200000072806278&gclid=CjwKCAjwvNXeBRAjEiwAjqYhFoSPo2Tsh8Cbmm1FQ6GEfcIbtToxkHuLvc3ftrJTPnSfn8wziG-YZBoCkHwQAvD_BwE

Alstu

die heb ik dus al, maar die kan geen gaatjes van 10 en 1,5 mm maken. 2mm is het kleinst

hmm dat is inderdaad heel klein, is dat niet met een priem te doen? of is je dat te risicovol?

https://www.doehetzelfcentrum.nl/beitels/6160-doorslag-1mm-4035300709939.html

1 like

nee, maar zoals ik schreef: dan duw je het materiaal weg en maak je niet echt een gaatje en dat werkt niet

excuseer, in mijn vlugheid overheen gelezen

is die hol? Kan het in de omschrijving niet zien

Zou wel zo moeten zijn ,maar is mij ook niet geheel duidelijk.Doorslag van 1 mm moet te vinden zijn

Wat is het issue als je materiaal wegduwt?
Dat het gaatje wat minder mooi wordt?
Zodra je het horloge draait, zie je dat niet meer.
Ik heb onlangs gaatje in leren band gemaakt met een scherpe spijker. Voorzichtig tikken met hamer gaf een prima resultaat. Maar is inderdaad meer duwen dan snijden.

Ik heb bij een Omega leren bandje een gaatje erbij geknipt met 2mm en hoewel dat groot klinkt was het gaatje in werkelijkheid gewoon precies even groot als de reeds bestaande gaatjes. Kan wat mij betreft dus echt prima.

Zie bijgaande foto, het middelste gaatje heb ik erbij geknipt, de andere zijn “originele”

Ik gebruik een 1mm houtboortje als het nodig is

2 likes

Dat doe ik ook, gewoon heel voorzichtig met een scherp houtboortje.

2 likes

Edit: Over bovenstaande reactie heen gelezen, maar wat @Inca zegt dus :grin:.

Ik denk dat je een holpijp zoekt, die zijn hier specifiek voor bedoeld:

afbeelding

Kost niet de wereld: link. Bandje op een houten plankje leggen, holpijp erop zetten en dan met een hamer erop tikken.

Naald verwarmen en er doorprikken

De kolomboormachine met een HSS boortje. houtboortjes vreten te veel in het materiaal.

Ik denk dat een holpijpje goedkoper is dan een kolomboormachine.

2 likes

Thanx allemaal, probleem opgelost!

Nog niet gedaan, gereedschap besteld

1 like