Gadget-attack!

Even een korte introductie, aangezien dit mijn eerste echte post op dit forum is, dat ik al enkele maanden volg. Ik ben Alexander uit België, en ik heb zoals iedereen hier ook een zekere fascinatie voor alles dat tijd bijhoudt. Echte pronkstukken zoals een mooie automaat of chronograaf heb ik nog niet, maar dat komt wel :slight_smile:

Ik denk echter wel dat ik iets redelijks exclusiefs heb met mijn recentste aanwinst. We beginnen met een foto die nog niet zoveel laat vermoeden:

De meeste mensen zullen, zoals mijn collega’s, denken dat het een hartslagmeter is. Mis! Een tweede hint:

Tijd aangeven kan het alvast. Maar “Proxi(mus)”? Een bericht-icoontje? En 1.3MPixels? Jawel, dit is een volwaardige GSM, met ingebouwde camera en touchscreen, op je pols! Dingen zoals dit waren tot nog toe enkel weggelegd voor James Bond en stripfiguren, maar nu bestaan ze echt. Deze heb ik via eBay gekocht, voor ongeveer €125 (levering uit Hong Kong inbegrepen).

Dit is de Nova N800, een kloon van de CECT W100. Beiden zijn made in China. Het ziet ernaar uit dat de Chinezen Japan aan het voorbijsteken zijn op gadget-gebied… Er zijn nog talloze andere modellen, ook eentje die je kan openklappen en enige gelijkenis vertoont met de communicator uit de strip “De Valstrik” van Blake & Mortimer.

Een opsomming van wat het ding zoal kan:
-Triple band GSM (hoop ik althans, de verkoper beweerde dat dit de nieuwe versie is en niet de oude die slechts dual band was, maar dat kan ik niet uittesten zonder een tripje naar de USA)
-Touchscreen (een heel kleine stylus is in de band verborgen), 128x160 pixels
-Bluetooth voor wireless headset (meegeleverd) en gegevensoverdracht
-Ingebouwde MP3-speler en MP4 videospeler
-Micro SD kaart support tot 2GB (een 512MB kaartje was meegeleverd)
-USB connector om op te laden en voor gegevensoverdracht/webcam
-Ingebouwde camera: de specs zeggen 1.3MPixel maar ik krijg er niet meer uit dan 0.3MPixel; niet dat het zinvol is om hoger te gaan met de kwaliteit van de lens. Je kan er ook filmpjes mee maken!
-720mAh batterij, zou goed moeten zijn voor een 6-tal dagen in standby (minder bij intensief gebruik natuurlijk). Een reservebatterij is meegeleverd.
-Voice command
-Handschriftherkenning (maar SMSjes typen gaat toch sneller met een mini toetsenbordje op het scherm).
-Trilalarm
-En nog wat typische prullen zoals calculator, een stom spelletje enz.

De bijgeleverde netadaptor heeft een Amerikaanse/Japanse plug dus is niet bruikbaar zonder omzetstuk. Maar dat maakt eigenlijk niet uit aangezien het in wezen gewoon een USB-poort is. Je kan de kabel dus ook gewoon inpluggen in een PC om de telefoon of de headset op te laden. De kabel zelf is een standaard mini-USB kabel, dus zelfs als je die vergeten/kwijt bent kan je nog die van een digicam gebruiken of een nieuwe kopen. Bravo voor het volgen van standaarden!

Een nadeel van zoveel features in één toestel te persen is natuurlijk dat het niet zo klein en elegant is, zoals je kan zien op deze foto:

Maar langs de andere kant is het eigenlijk toch wel klein voor wat het allemaal kan. De dikte in het midden is 2cm, de breedte is 4cm en de totale hoogte van het ‘rigide’ deel 7cm. Op deze foto zie je hoe de mini telescopische stylus in de band zit. De meeste knopjes op het scherm zijn groot genoeg om met een vinger te bedienen, maar voor sommige is de stylus echt wel nodig.

Op deze foto zie je dat het toestelletje losgeklikt kan worden van de band, wat bellen heel wat praktischer maakt als je de bluetooth headset niet bij hebt: je kan het ding gewoon als een GSM aan je oor houden! Dit was een nodige voorwaarde om mij te overhalen het te kopen, want ik wou niet de indruk geven van deodorant uit te testen elke keer ik opgebeld word. Veel andere modellen zijn nl. niet losklikbaar. Als het stil genoeg is kan je ook gewoon ‘handsfree’ bellen, wat natuurlijk geen echt accurate term is aangezien het nog altijd aan je hand hangt :wink:

Bellen kan vanuit het adresboek, via de voice control of gewoon met een toetsenbord. De knopjes zijn groot genoeg om met je vinger in te duwen, als je tenminste geen nagelbijter bent.

Een zicht op het hoofdmenu, de ‘Organizer’ bevat o.a. alarmen, chronometers, kalender en zelfs een BMI-berekenaar en als pièce de résistance een ding om menstruatiecycli bij te houden! :smiley:

Je kan er dus filmpjes mee spelen, er stonden enkele trailers op de meegeleverde SD-kaart. Een ganse film bekijken lijkt mij geen aanrader, maar als gimmick is het wel leuk. De luidspreker gaat behoorlijk hard, maar geeft natuurlijk geen greintje bas weer.

Een zicht op de batterij en SIM-kaart-slot. Ik moet zeggen, de bouwkwaliteit is verre van slecht. Wie denkt dat China rommel gaat blijven afleveren tot het einde der tijden moet zijn mening misschien eens herzien… Zelfs het Engels in de handleiding is zeer deftig.

En tenslotte, een foto met de ingebouwde camera. Ik weet eigenlijk niet of er sprake is van een lens, het lijkt meer een ‘pinhole’ camera. De kwaliteit van de foto’s is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven, maar dat je binnen 3 seconden een sfeerbeeld kan vastleggen van eender wat, compenseert dit wel een beetje.

Wat het gewicht betreft, het weegt slechts 80gram. Dat is 10 minder dan mijn Casio met metalen band! Dus afgezien van het ietwat lompe formaat is dit heel draagbaar. Of ik het ook effectief vaak ga dragen valt nog te bezien. Erg stijlvol is het natuurlijk niet, en het feit dat je telkens op een knop moet duwen om de tijd te lezen maakt het als horloge ook niet zo praktisch. Maar het handige is dat je het altijd kan losklikken van de band en meenemen als een gewone GSM. Het zou dus wel kunnen dat mijn prehistorische Ericsson op pensioen kan gaan.

Een 7-tal jaar geleden was een onderzoeksgroep aan mijn universiteit er trots op dat ze een GSM-chip hadden ontwikkeld die “in een horloge paste”. Het ging toen echter enkel over het zender- en ontvangergedeelte van een GSM, en plaats voor een batterij was er waarschijnlijk ook niet meer. Nu geraakt een ganse GSM met camera en touchscreen in een horloge… Benieuwd wat er over 7 jaar zal bestaan! B)-

prachtig deze gadget echt normaal bond spul maar leuk om erbij tehebben en knap dat dit allemaal in een klein kastje past veel plezier ermee gr hans

Prachtige review en superleuk hebbeding ! (tu)

Ik heb ook al getwijfeld om zo eentje te bestellen, maar ik heb eigenlijk liever een “mooi” horloge rond mijn pols. :wink:

Kan je al iets zeggen over de autonomie ?

Want als ik het goed begrijp moet je hem via een USB-poort aan je pc opladen, of mits een adapter aan het net ?

En kan je zo’n Li-Ion batterij bijkopen ?

Mijn beste,

Van harte welkom Alexander op dit majestueuze forum.
Een robuust forum waar je het snel naar je zin zal hebben en de geheimen der horlogemagie, door het volgen van de diverse topics, langzaam zien ontwaken.

Maar het eerste geheim heb jij mij doen ontfutselen.
Deze ‘Nova N800’ is de mastodont welke van elke toekomstverwachting een inhaalslag maakt. Wat een geavanceerdheid in technisch vernuft. Ik heb wel eens het een en ander over zo’n gadget horloge gelezen via de nieuwsrubriek van de ‘Horloge-start-pagina’, maar dat er zoveel gebruikfuncties zijn wekt mijn verbazing.

Desalniettemin wens ik je veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit vernuftige stuk techniek.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Welkom op dit heerlijke Forum met deze fraaie binnenkomer.

Ontzettend leuke en prima opgezette reportage. Wat mij betreft mogen er meer van komen. (tu)

Deze watch is inderdaad een leuk gadget en ik wist ook niet dat ze al dit soort mogelijkheden in zo’n klein apparaatje konden stoppen. Zelf zou ik het niet zo mgauw kopen, maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die er helemaal weg van zijn.

Hallo Alexander,

Net als mijn voorgangers welkom op dit forum.

Behalve horloges ben ik ook wel gek op gsm’s, dus is een mooie combi.
Vooral omdat je de gsm van de band af kunt halen, en dan toch een horloge kunt dragen.
En de prijs is ook wel ok.

Verwacht van de tripple band niet teveel, hier lopen we al te klagen bij 98% dekking, dat hebben ze daar in de USA niet.

Toch nog eens iets om over na te denken.

Ik had hem donderdagmiddag volledig opgeladen en deze middag was de batterij leeg. Dus dat maakt een kleine 4 dagen bij ‘normaal’ gebruik. Misschien stijgt het nog wat als de batterij wat meer gebruikt wordt.
Je kan hem opladen via een USB-poort, en dus ook met van die netadapters die een USB-poort bevatten.
Geen idee of je makkelijk aan die batterijen geraakt, maar ik denk dat die wel op eBay te vinden zullen zijn in de toekomst. Aangezien het een kloon is van de W100, zijn die batterijen waarschijnlijk compatibel. Er zat in elk geval een tweede batterij in de doos, dus mits een beetje zorg kom ik daar wel een eind mee verder :slight_smile:

Wow, wat een gadget zeg, echt tof!

En welkom op het forum!