@Serge2 heeft hem nagekeken en helaas liep hij niet helemaal lekker meer en is reparatie waarschijnlijk niet de moeite waard.
Door naar vorige week.
Nu kwam er een Gala zakhorloge, in een gouden kastje uit het kistje.
Dit bleek van de opa van mijn oma geweest te zijn, de beste man is 84 jaar geleden uit ons midden gegaan.
Verder geen hoge verwachtingen, dus ik zet de tijd goed. Hmmmm, dat liep aardig soepel… Zie ik dat nou goed? Loopt de secondewijzer?
Dan maar opwinden… ook dat ging soepel.
Dat ding loopt dus gewoon na al die jaren nog!
Ff kijken hoe lang ie het uithoudt.
Dat bleek dus een gangreserve van om en nabij de 26 uur te zijn. Niet onaardig.
Hangt van de soort olie af die gebruikt is. Sommige soorten worden enorm plakkerig waardoor het uurwerk echt niet meer lopen wil, andere soorten worden kurkdroog waardoor de weerstand niet erg hoog is en het horloge nog “prima” loopt. Vermoed overigens wel dat hier al een keer een moderne veer in gezet is gezien die hoge amplitude. Dus onwaarschijnlijk dat hij die 84 jaar onaangeroerd heeft gelegen.
Ja, dat kan ook zomaar de lift angle zijn die geen 52° is. Maar desalniettemin een mooie gelijkmatige lijn.
Ik zou wel een onderhoud aanraden want als dat ding zo lang heeft stilgelegen is er geen noemenswaardige smering meer, dus de tappen van de wieltjes slijten erg snel in zo.
Heel fraai, met een intrinsieke waarde én, als erfstuk, ook nog een emotionele.
Gala, met het logo van twee gekruiste F’s, is een merk van de Zwitserse Favre Frères.
Het uurwerk herken ik niet meteen; het zou n.m.m. van Favre zelf, of misschien van Union Horlogère kunnen zijn (al dacht ik eerst een Parrenin (HP) te zien…).
Weet je misschien de diameter van het uurwerkje; dan help ik zoeken als je dat wilt