Gallet ? Breitling

Hallo , vandaag van collega beetje op de gok horloge overgenomen.
Zijn verhaal; zelf in de jaren 90 gekocht boor 1000 gulden.
Laten servicen bij andere juwelier waarbij originele breitlingband is aangezet en glas vernieuwd.
Juwelier gaf aan dat horloge uurwerk origineel was.
Ik had toch twijfels en heb vandaag contact gezocht met mede forum lid Rene JK.
Hij gaf aan wijzerplaat geen breitling en vroeg om foto binnenkant.
Naar locale juwelier om horloge te openen, slechts 5 euro !
Vervolgens deze foto, s met smartphone gemaakt.
Op chrono 24 zie ik praktisch zelfde horloge staan als zijnde een Gallet.
Ik vermoed dat een Gallet horloge omgebouwd is tot Breitling, wat vinden jullie

2 likes

21 jewels én 17 jewels? Dan nog 2 bekende merknamen in één kastje doet wel enige knutselarij vermoeden.
Benieuwd wat de experts ervan maken.

3 likes

Als renejk zegt dat het geen breitling is, dan is het dat niet. Hij is (internationaal) een van de grote experts.

4 likes

Daar twijfel ik zeker ook niet aan, vind het alleen een bizar verhaal.
Een oude klok ombouwen

Dit is een samengesteld horloge op meerdere fronten. Wijzerplaat geen Breitling, uurwerk samengesteld (inderdaad het kan geen 17 en 21 jewels zijn :sweat_smile: ) en niet meer okselfris, en de achterdeksel is van een Gallet.

Ik zie ook geen Breitling horloge, wellicht een poging tot ombouw Gallet horloge naar een Breitling.

2 likes

Niks bizars aan, kan wel erg teleurstellend zijn als je er naderhand pas achter komt.
“Goede” variant van het maken van dergelijke knutselwerkjes: een defect zeldzaam oudje toch weer aan de praat helpen en behoeden voor het oud vuil. Desnoods met onderdelen voorzien van een ander merkstempeltje. Bij verkoop kenbaar gemaakt. Is in allerlei nostalgisch restauratiewerk aan de orde van de dag, je moet iets als het origineel niet meer te krijgen is.
De mindere variant: afgedankt of verzonnen materiaal bewust voor te veel geld verkopen.
Met de merken uit het hogere of hippe segment helaas altijd een hoger risico.

Even goed is het op de pols nog steeds best een aantrekkelijk horloge, hopelijk loopt het ook nog goed en kun je er toch plezier aan beleven.

De Breitling transfer staat al een beetje ongelukkig groot en hoog op de wijzerplaat. Wellicht is dat ook fake en er dus niks aan verloren als je dat weg laat poetsen en er iets in nostalgische font van jezelf op laat zetten. Destijds hadden de wat deftigere juweliers op die manier hun “eigen” horlogelijnen, is vaak geen documentatie van terug te vinden. Een van je voorouders had toch zomaar een juwelier kunnen zijn?! Uniek stuk :wink:

Gewoon frankenwatch/redial.

1 like

Hallo, begin het begrijpen allemaal, wat ik zie dat ze bovenop her breitling onderdeel hebben gemonteerd, met 22 jewel, onder staat 17 jewel, naar mijn idee het origineel Gallet uurwerk, of vergelijkbaar uit deze tijd jaren 40 a 50.
Enfin ik heb er 350 euro voor betaald met leren breitling band, later er opgezet.
Terug geven ? Of houden , graag jullie mening.

Fijne collega :+1:

2 likes

Teruggeven. Ik houd van vintage, en ik kan best leven met niet-originele horloges. Als daarmee een oudje een tweede of derde leven gegeven wordt - fine, gewoon doen. Op het stort of in de onderdelenbak is ook zo’n zonde.

Maar 350 euro voor een horloge met een samengeraapt binnenwerk (en smérig, ook nog; dat laten schoonmaken alleen gaat centjes kosten), een wellicht fake dial, en een kast van een ander merk? Nee, er zijn grenzen.

6 likes

Een mogelijk breitling onderdeel. Die dial komt niet uit de breitling fabriek.

Twijfel ook aan die breitling gravure op t movement.

Teruggeven. Wijzerplaat is nep, uurwerk is ook samengesteld uit meerdere uurwerken en onderdelen. Klopt dus helemaal niets van het horloge, hier heeft iemand flink zitten hobbyen. Heeft ook geen waarde, wellicht kun je de uurwerk onderdelen nog los verkopen, maar die zijn dat bedrag los zeker niet waard.

1 like

Voor sommige mensen is geld geld en geven niks om eerlijk zaken doen. Als je met zo’n oud horloge dan geld kan maken door er een neppe breitling plaat in te proppen doen mensen dat.

2 likes

Het is een Venus 170 chronograaf, het is zoals gezegd waarschijnlijk oorspronkelijk een Gallet, de wijzerplaat zag er waarschijnlijk zo uit:
image
of (te koop op eBay)

Even een paar dingen regarding Breitling. Een Venus 170 van Breitling heeft altijd een minutenteller met 45 minuten, en geen 30. Elke Breitling heeft een referentienummer achterop, voor een Venus 170 is dat 170, 176 of 181. Geen referentienummer, geen Breitling.
2 likes

Wijzerplaat is opnieuw opgemaakt dus misschien hadden ze geen gallet font maar wel breitling :wink:

1 like

Het is geen Breitling en het geheel is ook niet in beste staat. De onderdelen vertegenwoordigen wel een bepaalde waarde maar geen €350. Ik zou hem terug geven.

Hallo forumleden, bedankt voor alle reacties.
Leuk om in zo,n actief forum te zitten.
Er zit hier een hoop kennis bij elkaar.
Ik heb zojuist horloge teruggebracht naar collega.
Deze was zeker ter goedertrouw maar naĂŻef geweest bij aankoop.
Het uurwerk heeft 24 prima op tijd gelopen overigens , hij kan hem dus gewoon dragen als curiosa in dit geval

1 like

Jammer voor hem, maar alles is nog goed afgelopen uiteindelijk. En inderdaad, niks houdt tegen van die gewoon te blijven dragen. Hij zal alvast wel weten dat er weinig te verdienen valt aan verkoop nu.