Gallet Triple Date Chronograph

Gisteren vond ik bij mijn vader een paar bijzondere oude vintage horloges, die ooit uit en erfenis van een Amerikaanse oom bij hem terecht zijn gekomen. Jaren geleden keek ik er niet naar om, de merken zeiden me niets en het had al helemaal geen waarde (voor mij). Maar na een tijdje rond te hangen op dit forum en ik onlangs mijn eigen collectie ben gaan verzamelen herinnerde ik mij deze oude klokjes. Naast een mooie en lopende stalen handwind Certina Waterking op een stalen Fixoflex band en een gouden Longines Conquest Ultronix quartz trof ik ook een iets complexer uurwerk aan.

Een chronograaf met een triple date functie. Het merk Gallet zei mij niet zoveel. Maar dat zegt meer over mij dan de horlogemakers. Die bestaan namelijk al generaties en de naam dateert van zo’n 450 jaar terug. Dit vind ik een van de leuke dingen van het verzamelen. Achter elk horloge schuilt weer een hele nieuwe wereld …

De Gallet heeft dus een eigen in-house movement kwam ik achter en dan realiseer je je dat je toch iets bijzonders in handen hebt. Iets dat een ver familielid 60 of 70 jaar geleden heeft gekocht voor waarschijnlijk een aanzienlijke bedrag. Een echte liefhebber dus.

Waterschade heeft helaas de seconde dial beschadigd, maar wonder boven wonder loopt het uurwerk - met alle functies - nog perfect. En dan bedoel ik met slechts een afwijking van seconden …

Ik zou de klok heel graag een klein beetje willen laten opknappen. Uiteraard mag de ‘patina’ van de wijzerplaat blijven, maar wellicht doe ik er goed aan kast en plexi heel licht te laten polijsten. Een van de pushers gaat wat zwaar, dus ik overweeg een servicebeurt, maar aangezien hij zo goed loopt twijfel ik wel een beetje.

Wie kan mij wat advies geven om dit uurwerk de liefde te geven die het verdient, zodat ik er zelf nog jaren plezier aan kan beleven?

Mocht er iemand geinteresseerd zijn in de gouden Longines Conquest of de Certina Waterking? Stuur me dan even een PM. Als nieuwkomer heb ik nog niet de benodigde badge voor een HF advertentie. Hopelijk komt dat met de jaren nog.

Groeten,
Frank

16 likes

De kast absoluut niet polijsten.
Plexi kan wel, en een service natuurlijk ook.
Wat een topvondst :+1:

1 like

Mooie vondsten zeg, vooral de Gallet. Ik zeg servicebeurtje laten geven en af en toe lekker dragen. :+1:

Ben ook niet van het polijsten gelukkig. heb je toevallig een suggestie voor een horlogemaker voor de servicebeurt? Het is geen standaard caliber, en redelijk complex ook denk ik, dus niet iets waar je iedereen aan wilt laten ‘sleutelen’. Hij loopt echt verbluffend goed op tijd.

Heb jij een suggestie waar ik een servicebeurt zou kunnen laten doen?

Zit er in die Gallet geen Valjoux 72 o.i.d ?

Altijd leuk dit soort verhalen. Waarom zou je de andere twee horloges verkopen, ze zien er volgens mij goed uit en zijn leuke horloges om te zien!

Er zijn hier verschillende zeer bekwame mensen op het forum actief.
Zoek eens rustig in het ervaringstopic😉

Tijd voor expert @septentrio :wink:

Of een foto van het uurwerk.

1 like

Ik dacht persoonlijk ook Valjoux 72c

2 likes

Je hebt gelijk! En dat is goed nieuws. Na wat Googlen kwam er net ook achter dat het een Valjoux 72c caliber is. Dat zou het onderhoud wat makkelijker moeten maken - voor een vakman althans : )

1 like

Yep ik ook.

1 like

Valjoux 72c klopt heren!

2 likes

Blijven bijzondere werkjes waar niet iedereen zomaar aan begint en mag beginnen hoor.

3 likes

Mijn beste,

Leuk zo’n vondst!!
Lekker grasduinen in die intrigerende wereld der vintage horloges. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ga ik doen. Geen haast. Klokje loopt al minstens 60 jaar : )
Ik kwam er net achter dat een Valjoux 72c caliber is.
http://www.galletworld.com/gallet_watch_multichron_calendar.html

1 like

Voila, zo hoort het.
Rustig wat opzoeken, ervan genieten en een gepaste horlogemaker zoeken voor wat TLC

Damn absolute topvondst! Gallet is een boomend merk!

1 like

Desalniettemin een prachtig horloge met een heel mooi uurwerk die vroeger door de grootse namen in de horlogegeschiedenis gebruikt is zoals U.G, Rolex en tig anderen.

Hier een Rolex met dit uurwerk.

Niet van mij (helaas)

3 likes