Gisteren vond ik bij mijn vader een paar bijzondere oude vintage horloges, die ooit uit en erfenis van een Amerikaanse oom bij hem terecht zijn gekomen. Jaren geleden keek ik er niet naar om, de merken zeiden me niets en het had al helemaal geen waarde (voor mij). Maar na een tijdje rond te hangen op dit forum en ik onlangs mijn eigen collectie ben gaan verzamelen herinnerde ik mij deze oude klokjes. Naast een mooie en lopende stalen handwind Certina Waterking op een stalen Fixoflex band en een gouden Longines Conquest Ultronix quartz trof ik ook een iets complexer uurwerk aan.
Een chronograaf met een triple date functie. Het merk Gallet zei mij niet zoveel. Maar dat zegt meer over mij dan de horlogemakers. Die bestaan namelijk al generaties en de naam dateert van zo’n 450 jaar terug. Dit vind ik een van de leuke dingen van het verzamelen. Achter elk horloge schuilt weer een hele nieuwe wereld …
De Gallet heeft dus een eigen in-house movement kwam ik achter en dan realiseer je je dat je toch iets bijzonders in handen hebt. Iets dat een ver familielid 60 of 70 jaar geleden heeft gekocht voor waarschijnlijk een aanzienlijke bedrag. Een echte liefhebber dus.
Waterschade heeft helaas de seconde dial beschadigd, maar wonder boven wonder loopt het uurwerk - met alle functies - nog perfect. En dan bedoel ik met slechts een afwijking van seconden …
Ik zou de klok heel graag een klein beetje willen laten opknappen. Uiteraard mag de ‘patina’ van de wijzerplaat blijven, maar wellicht doe ik er goed aan kast en plexi heel licht te laten polijsten. Een van de pushers gaat wat zwaar, dus ik overweeg een servicebeurt, maar aangezien hij zo goed loopt twijfel ik wel een beetje.
Wie kan mij wat advies geven om dit uurwerk de liefde te geven die het verdient, zodat ik er zelf nog jaren plezier aan kan beleven?
Mocht er iemand geinteresseerd zijn in de gouden Longines Conquest of de Certina Waterking? Stuur me dan even een PM. Als nieuwkomer heb ik nog niet de benodigde badge voor een HF advertentie. Hopelijk komt dat met de jaren nog.
Ben ook niet van het polijsten gelukkig. heb je toevallig een suggestie voor een horlogemaker voor de servicebeurt? Het is geen standaard caliber, en redelijk complex ook denk ik, dus niet iets waar je iedereen aan wilt laten ‘sleutelen’. Hij loopt echt verbluffend goed op tijd.
Je hebt gelijk! En dat is goed nieuws. Na wat Googlen kwam er net ook achter dat het een Valjoux 72c caliber is. Dat zou het onderhoud wat makkelijker moeten maken - voor een vakman althans : )
Desalniettemin een prachtig horloge met een heel mooi uurwerk die vroeger door de grootse namen in de horlogegeschiedenis gebruikt is zoals U.G, Rolex en tig anderen.