Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan helaas geen antwoord vinden. Wat is een gangbaar kortingspercentage voor een horloge in de uitverkoop, waarvan je zou kunnen zeggen dat het een goede prijs is?
Ik zie veel wisselende berichten (5-10% op een rolex tot de bekende ‘80%’ van watch today.
Ik heb een Seiko pressage op het oog met 40% korting (mechanisch, saffierglas) voor ongeveer 240 euro. Vroeg me af wat voor uitverkooppercentages zulk soort horloges normaal halen. (50-60-70% zoals in de fashion industrie?)
240eu is een nette prijs voor een Seiko pressage. Bij de meeste horloges ben je een dief van je eigen portemonnee als je full retail betaald dus zelf denk ik nooit in procenten korting. Een Seiko pressage is ook makkelijk voor rond de 300 te scoren, dus 240 is een mooi meepakkertje als je hem toch al wou.
Kortingspercentages zeggen eigenlijk helemaal niks zonder dat je weet wat dan de echte prijs is. Daarnaast is het niet alleen merk maar ook model specifiek. Je hoeft echt niet te verwachten dat je enige korting krijgt op een stalen Rolex sportmodel (Submariner, GMT-Master etc.), maar als je er eentje koopt met goud en diamanten dan kan er echt wel wat vanaf. Op een duur horloge zit daarnaast ook meer marge dan op een goedkoper model.
De vuistregel is dat je altijd om 30% korting kunt vragen (de grens van algemene acceptatiegraad), wat je daarna daadwerkelijk gaat krijgen aan korting is een mix van sales targets, gewildheid van model, aanwezige voorraad, gunfactor en niet te vergeten onderhandelingsvaardigheden. Daarbij kan het al schelen dat je aangeeft dat je daadwerkelijk van plan bent te kopen als de deal goed is.
Bedankt voor de reacties. Ik moet zeggen dat ik geen enkele Presage ben tegengekomen onder de 350 euro in NL na intensief deskresearch. Ik ben wel huiverig ben met (grijze) import en het garantieverhaal daar omheen, dus ik kijk liever naar nederlandse of europese leveranciers…
Nu vroeg ik me af of horloge uitverkoop ook seizoensgebonden is, dus zijn er bijvoorbeeld bepaalde maanden waarin horloges in de uitverkoop gaan?
Ik praat over het segment tussen 200-300 euro (dresswatches denk aan orient, de goedkopere quartz tissots, en nu dus een seiko presage gespot… )
Dat staat uiteraard nergens, uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat 30% ongeveer de grens is waarbij mensen je nog serieus nemen. Daar gaat het om, nogmaals ik zeg niet dat je dat gaat krijgen, maar het is wel een startpunt voor verdere onderhandeling.
Ik kan je wel vertellen dat als we allemaal 30 % korting gaan vragen zoals hier wordt gesuggereerd er binnenkort geen enkele juwelier meer te vinden is.
Ik weet uit betrouwbare bron dat de marge op ongeveer 35 % ligt en bij limited en andere moeilijk verkrijgbare producten zelfs nog lager.
Tel hier even de huisvesting, personeel, verzekering etc. bij op en je zou je moeten schamen om 30 % korting te vragen, sterker nog je wordt niet eens serieus genomen.
Ik vindt dit dus ook geen startpunt voor onderhandelingen maar een idioot voorstel wat nergens op slaat.
Dank voor jullie reacties. Onderhandelen zal er niet echt inzitten gezien ik het horloge online wil aanschaffen. Toch handig om te weten dat er onderhandeld kan worden, al lijkt me dat niet heel waarschijnlijk gezien het horloge al in de sale ligt… Even voor de beeldvorming, het gaat om dit horloge: