Gangreserve en opladen

Nou :thinking:
Het opladen van een grotere gangreserve duurt volgens mij langer

1 like

Tenzij het ‘opladen’ efficiënter is. Seiko’s Magic Lever t.o.v. een standaard systeem die maar in een enkele richting werkt.

1 like

Ik dacht dat de vershillen tussen 7s26 en 6r15 waren:
A: De gangreserve, (dunnere langere veer) en B: natuurlijk hacking en het handopwindmechaniek.
En ik dacht dat beide kalibers dus de Seiko “Magic Lever” hadden, 30% efficiënter dan swisse reversing wheel:

Toen vond ik een quote (over de verschillen) die zegt:
"The improved power reserve comes about through the use of a new type of mainspring material which is thinner allowing a longer spring in the same barrel space as the 7s26.

A side-by-side photo of a 7s26 and 6r15 was posted here last week. The similarities are plainly visible. The most obvious difference is the deletion of the magic lever pawl winding system and it’s replacement with an automatic winding bridge.

Some other members also commented on apparent balance wheel changes."

Maar hier vind ik weer dat alleen de 9s geen magic lever heeft:
http://forums.watchuseek.com/f21/seiko-movements-dont-use-magic-lever-winding-mechanism-4636007.html

Welke vakman bevestigt even of de 6r15 ook de magic lever heeft? (Ik denk zelf van wel).

Het duurt met hetzelfde winding system natuurlijk langer voor een langere veer “vol” is. Maar na x uur heb je met beiden naar verwachting een vergelijkbare gangreserve.

Overigens denk ik ook dat na een dag dragen de gangreserve van een 7s25 echt wel verder is dan 50%, eerder een knap eind richting propvol.

Het is natuurlijk heel gemakkelijk empirisch vast te stellen. Moet je wel de 6r15 níet handopwinden bij opstarten, maar precies even lang als de 7s26 waar je mee vergelijkt “shaken”.

1 like

Het opwinden van de veer gaat relatief snel denk ik, en wel gebaseerd op waarnemingen op mijn Orient Star met een 44 uur reserve én een power reserve indicator op de wijzerplaat.

Als ik deze vanaf stilstand (reserve 0) om de pols hang, is deze bij normaal dragen binnen ca. 6 uur op maximale reserve (= 40 uur op de indicator).

De aanname is dat Orient geen fenomenaal beter automatisch opwindmechanisme dan Seiko heeft maar iets vergelijkbaars met magic lever.

3 likes

Mijn ervaring: de gangreserve van een Alpinist (6R15, 50 uur) is vanaf stilstand na een dag dragen (van ca. 06:30 tot 20:30 uur) volledig opgetopt.

1 like

Hoe weet je dat de veer volledig gespannen is? Kan je horen of voelen dat hij slipt om overwinden te voorkomen?
Volgens het boekje is de veer gemiddeld na 8 uur dragen volledig opgewonden, gaat waarschijnlijk wat sneller als je tussendoor een paar trappen op en af rent en een uurtje stuurt in de auto…

1 like

Een Seiko met Magic Wheel-automaatmechaniek is na een dag dragen normaliter geheel opgewonden; meestal na enkele uren zelfs al. Je (Daniel) beredeneert het te moeilijk. :wink:

Als ik naar m’n werk de 009 draag, heb ik 'm in totaal hooguit 4 uur om die dag. Tijdens het werken gaat-ie nl. af. Thuis na een of twee uur ook. Bouwt dan toch volledige amplitude op.

Sommige ETA’s hebben soms nog wel 's problemen met GR-opbouw; vooral de modellen met maar 1 wisselaar - en dan vooral de 2892-2 en varianten.

1 like

Het lastige met Seiko’s zonder staand opwindrad, is dat je dat slippen niet zelf kunt forceren met de kroon. Als ik een dergelijk uurwerk op de werkbank op wil winden, moet ik een schroevendraaier op de veertonschroef zetten.

Dan hoor je uiteindelijk wel dat-ie slipt, maar het is heel subtiel en wordt grotendeels gedempt als het uurwerk weer ingebouwd is.

Zonder staand opwindrad, bedoel je daar de 7S26 mee? Ik heb een Sarbje met 6R15 (en ook klokjes met NH15’s) die je wel kan opwinden en ik heb getracht tijdens handmatig opwinden het moment van volledige spanning (en dus slippen) waar te nemen door voelen/feedback en luisteren maar ik kom niet verder dan een twijfelachtig: als dit het is kan het ook 5 slagen eerder zijn geweest… Een wilde gok dus die niet op een duidelijk waarneembaar fenomeen is gebaseerd.

Simpel:
Terugleggen in de kist en kijken hoe lang hij blijft lopen. Dat was ruim 50 uur vanaf terugleggen. In het ongunstigste geval was daar dus de periode van 06:30 tot 20:30 voor nodig. FYI: ik doe bureauwerk, en tijdens mijn T’ai-Chi Chuan oefeningen gedurende de middagpauze gaat hij af.

Ja idd simpel, maar het kan wel een tijdrovende klus zijn op die manier :open_mouth:
Ik heb ook een bureaubaan maar met opstart-regime (kind aankleden, broodjes smeren, auto rijden etc.) en op het werk nu en dan wat schroeven en klussen krijgt de pols voldoende zwiepers voor een blijkbaar sneller dan gemiddelde laadtijd.
Horloges gaan alleen af in de badkamer en soms 's nachts als ik er aan denk.

1 like

Gevaarlijke Oosterse praatjes, Harold :rofl:

Ontopic: ik doe ook bureauwerk, en blijkbaar worden mijn klokjes voldoende opgeladen om na 1 werkdag nog een dag door te lopen.

In de handleiding van de Tissot Powermatic met 80 uur gangreserve staat dat je behoorlijk wat slagen moet opdraaien totdat de volle gangreserve is bereikt. Daaruit trek ik de conclusie -van een horologische leek- dat in zijn algemeenheid een grotere gangreserve ook een langere laadtijd betekent.

2 likes

Er is ook een heel handige complicatie op de horlogemarkt voor mensen die er een punt van maken: De gangreserve-meter! :sunglasses:

Her op mijn MS Unomatik.

4 likes

Ja, perfect hiervoor :wink:

2 likes

Sommige vinden dat niks dat metertje maar ik vind het ideaal :blush: … als je een ander horloge er naast hebt liggen geeft het voor die ook een indicatie om ook maar even op te laden… :slight_smile:

1 like

Gewoon een leuke en (voor velen blijkbaar nodige) nuttige complicatie. :smile:

2 likes

Ik heb zaterdag mijn SKX gedragen gedurende 5.5 uur. (het waren wel actieve uren). De gangreserve die in die tijd was opgebouwd was 42. 5uur. Dat is bijna max, het maximum aan gangreserve wat die SKX gehaald heeft is 43u 40.

Nu nog wachten op een meting met een 6r15 met dezelfde randvoorwaarden. Ik zal het wel melden als ik zelf de eerste ben.

1 like

Dan ben je wel erg actief, dat halen mijn horloges niet na een dagje dragen :upside_down_face:

1 like

Ik kan het wel eens herhalen op een bureaudag, ik vind het wel interessant wat dat zou uitmaken.

Nog een kleine aanvulling. Als ik mijn Sarb met 6R15D 20 “halve slagen” geef vanaf stilstand, dan loopt ie een pietsie meer dan 16,5 uur. Als aanname heb ik dat 1 draai aan de knop ongeveer een halve rotatie is.

De totale reserve is 55,5 uur dus met 10 rotaties van de kroon zit ik op iets minder dan 1/3e van de totale reserve. Dus ca. 33 rotaties is 66 halve slagen voor volledige power. Doorrekenend kom ik bij mijn draaggedrag (6 uur tot vol) voor dit kaliber op: gemiddeld 1 uur dragen is ongeveer gelijk aan ca. 9 rotaties van de opwindas.

Lijkt mij een hele prestatie voor dat Magic Lever systeem, zelfs als je wat langzamer oplaadt! Ik denk dat deze getallen redelijk vergelijkbaar zijn met een 7S26 kaliber die je alleen niet handmatig kan opwinden en een kortere reserve heeft.