Gangreserve Frederique Constant Manufacture Slimline Moonphase

Ja, het uurwerk is zichtbaar.

Als je het horloge in je handen ronddraait met de glasboden naar je toe, zie je dan de rotor steeds in de onderste stand, of draait hij mee rond?

De rotor blijft liggen in de onderste rand en draait dus niet geheel mee rond.

Everyday i’m shuffeling​:joy::joy::joy:

or any other automatic movement… Zo simpel is het inderdaad. Veel beter dan dagen dragen en 's nachts afdoen. BTW, waarom zou je hem 's nachts aanhouden? Onrustige slaper?

IMHO geeft je dat dragen onvoldoende inzicht om een diagnose te kunnen stellen. Maar, ja :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Jup, kan van alles zijn.
Nu lijkt het dat de rotor vast zit. Probleem met deze diagnose is dat (als ik me niet vergis, correct me if I’m wrong) waneer de gangreserve vol is, de weerstand toeneemt en de rotor moeilijker draait.

Nee, dat het horloge vol opgewonden is maakt niet uit voor de vrijloop van de rotor. Om het 100% zeker te weten heb ik zojuist een horloge met gangreserve vol opgewonden. Het maakt niet uit, rotor loopt hetzelfde.

2 likes

Dit probleem had ik ook met een Runabout, 3 keer gerepareerd en uiteindelijk een nieuw horloge gekregen. Dit was al een jaar of 5 geleden, dus wellicht zijn de voorwaarden gewijzigd. Succes!

Je bent niet de enige; ook ik heb mijn runabout met bootje en al teruggebracht na 3x “repareren” .
Was de reparateur/importeur helemaal zat toen k de melding uiteindelijk kreeg “dat het aan mijzelf lag”: het horloge was prima, alleen ik bewoog te weinig !! NB ik draag horloges ook 's nachts normaal gesproken. Als ik hem een uurtje of 4, na dagen doordragen, even neerlegde stopte de Runabout ltd. edition.
Toch, omdat ik onder de indruk ben van de FC horlogess en de historie erachter en omdat ik aan mijzelf begon te twijfelen, opnieuw (via een commercieel aantrekkelijkere aanbieding) een FREDERIQUE CONSTANT aangeschaft, ditmaal een 3x duurdere en een “home-made automaat” manufacture, perpetum calender, moonphase met een serie 700 mechanisch binnenwerk (FC-775X4S/6) welke ook WEL hand-opwindbaar is.
Resultaat: horloge loopt sinds januari j.l. onafgebroken probleemloos en “overleeft” ook een nachtje (ca. 8 uur) zonder mijn pols. Of hij de geclaimde 44 uur gangreserve zal hebben heb ik niet getest en kan ik ook niet “zien” aangezien de FC horloges geen “reserve-indicator” op hun uitvoeringen hebben.
Ik ben geen bewegelijke dagelijkse “tenniser” maar ook geen “zittende” ambtenaar. Toch lijkt het mij vreemd dat FC zijn “geclaimde gangreserves” niet haalt bij “normaal” gebruik.
Loopt je 2e Runabout wel goed en haalt hij zijn gangreserve in zijn “rustperiodes” wel ???