Gangreserve Frederique Constant Manufacture Slimline Moonphase

Beste mede horlogefreaks,

Vorig jaar heb ik een Frederique Constant Manufacture Slimline Moonphase aangeschaft. Een fantastisch mooie ‘dresser’ maar helaas heb ik er nog weinig plezier aan mogen beleven.

Het horloge is namelijk al 2 keer (onder garantie) teruggestuurd naar de reparateur, waardoor ik deze nu in zijn totaliteit al ruim 4 maanden kwijt ben geweest. De reden? Het gangreserve.

Het horloge bleef namelijk na een dag gedragen te zijn, maar ± 8 uur doorlopen met als gevolg dat deze de volgende ochtend al niet meer liep. Dit terwijl het gangreserve van het horloge 42 uur betreft.

Nu heb ik het horloge vorige week weer opgehaald en zijn er ook onderdelen vervangen. Echter na deze 16 uur te hebben gedragen (07.00 - 23.00 uur), is het horloge 13 uur later toch weer stil komen te staan. Dit komt dus nog niet in de buurt van de eerder genoemde 42 uur.

Moet ik niet zeuren of heb ik een punt wanneer ik aangeef nog niet tevreden te zijn en ik graag een geheel nieuw exemplaar wens te ontvangen?

Tot slot nog even een eigen foto van het desbetreffende horloge. :wink:

5 likes

Vragen om een nieuw exemplaar lijkt me zeker redelijk!

3 likes

Eens!

2 likes

Wettelijk zijn ze verplicht een volgens specificaties werkend product te leveren…hoe ze dat doen mogen ze echter zelf bepalen (dus b.v. nogmaals repareren…). Echter, als ze dat niet doen in redelijke termijn dan heb je het recht de koop te ontbinden.
Heb dat laatste ooit gedaan met een dure dell computer…maandagochtend model…na de 4de reparatie en 11 maanden verder was ik het zat…

Sterkte!

2 likes

Heb je hem ook wel eens gewoon 40 slagen opgewonden met de kroon?

1 like

Sommige horloges bereiken de volledige gangreserve niet als je hem één dag draagt. Doordat ik veel achter het bureau of in de auto zat voor werk, kwamen mijn horloges met een dag dragen ook vaak maar tot zo’n 16u gangreserve, dus draagtijd is niet het enige wat telt.
Als je wel actief leeft, zal de gangreserve wel meer moeten opbouwen, maar één dag dragen hoeft hem nog niet vol te maken.
Hoe is de reserve na opwinden?

Dat advies had ik ook al van iemand anders gekregen, maar opwinden is niet mogelijk bij dit horloge.

Weet je dat zeker?
Dit haal ik van de site: The crown can be set into three positions. “Position 0” is selected for winding the watch. At “Position 1,” the date can be adjusted by turning the crown clockwise. Turning the crown counter clockwise allows users to adjust the moonphase. Finally, “Position 2” allows users to make adjustments to the hour and minute hands. It’s as easy as that!

4 likes

Denk dat het probleem bij deze is opgelost :joy:

Jup, eerst maar eens goed kijken, maximaal opwinden & wegleggen.
Ik ben benieuwd & hoop het beste voor je.

Ik heb ook wat horloges die er wat gevoelig voor zijn. Met opwinden (gerust 40 slagen) haalt hij de gangreserve wel. Met een hele dag dragen absoluut niet.

1 like

Kan zijn dat ik bij een verkeerde pagina zat (al ging het over hun eigen uurwerk), maar het leek me vreemd dat ze een uurwerk maken zonder winding, wat toch wel één van de simpelere toevoegingen is.
Even de handleiding goed doorlezen zal raadzaam zijn. Hier staat ook de benodigde draagtijd voor een volle gangreserve.

1 like

Een automatisch horloge hoort bij normaal bewegen voldoende gangreserve op te bouwen. Ik heb geen enkel automatisch horloge, noch met ETA noch met Aziatisch uurwerk dat niet gewoon de volledige gangreserve opbouwt, en ik zit ook de hele dag achter een bureau en computer.

2 likes

Ik zou het zeker niet laten zitten. Je hebt er toch goed geld voor neergelegd? Het horloge moet gewoon in orde zijn.

1 like

Zou de winkel dat niet geadviseerd hebben, het horloge eens helemaal op te winden? Alvorens het naar de reparateur te sturen?

Lijkt me logisch enerzijds. Anderzijds ligt FC wel vaak bij een gewone juwelier, welke niet altijd veel verstand heeft van uurwerken…
Als je het horloge in handen hebt kun je snel zien/horen en voelen of je hem kunt opwinden.

Het leek me nogal onwaarschijnlijk dat FC een automaat (en nog wel een manufactuur) zou maken die niet handopwindbaar is en ik heb bijna een kwartier rondgegoogled
Het lijkt er toch wel op. Dit horloge heeft als het goed heeft kaliber fc-705. Op de site van FC staan pfds met manuals, maar niet van dit kaliber. Wel van de fc-700.

De FC-915, automaat. Er staat expliciet: handopwindbaar:

De FC-700, niets over handopwinden:

De 705 zelf staat er niet bij, maar er zijn iig automaten zonder handopwinden. (En de 700-serie is een verwante subfamilie van kalibers)

Ik ga er van uit dan @ExplorerJ zich niet vergist: niet handopwindbaar.

Over het euvel: een ETA of een Seiko heeft echt geen hele dag nodig om volledige gangreserve te bereiken. Zelf gemeten: een uur of 6 dragen. Een Orient met PR meter: hetzelfde. Zelfs als een FC half zo effectief is moet een enkele héle dag dragen genoeg zijn voor volle PR. FC zegt zelf:
“Provided it is worn regularly and actively, the watch should never require manual winding”.

Heeft het horloge een zichtbodem? Draait de rotor vrij als je het het horloge verticaal houdt en dan rond draait?

Het horloges is in elk geval niet goed, en ik zou er op staan dat het opgelost wordt. Echt “recht op een nieuwe” heb je niet, maar ik zou er toch op aansturen. Zowel AD’s als de importeur/het merk zijn gevoelig voor social media. Ik zou het in ieder geval even melden dat je op horlogefora de kwestie aangekaart hebt. Dat vereist wel een beetje tact, het werkt averechts als je je aanspreekpunt te veel tegen de haren instrijkt. Dus heel gedoseerd escaleren, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar wel voet bij stuk houden.

Er zijn vaker problemen met de effectiviteit van automaten, maar dan is er iets niet in orde.

4 likes

Ik had nooit het idee de waarheid in pacht te hebben, had alleen even snel het horloge gegoogled en kwam toen op dat stukje tekst, top dat je er meer tijd in wou steken. Blijf het wel merkwaardig vinden om een niet opwindbare automaat te maken

1 like

Je kunt natuurlijk ook een niet-opwindbare automaat “opwinden”, namelijk door het het horloge horizontaal meerdere malen zo’n 30 graden heen en weer te bewegen. Ik zet mijn automaten altijd zo aan, met zo’n 20 slingers. Wil je hem verder opwinden, meer slingeren. Zou het niet iedere dag willen doen, maar voor de diagnose zou ik hem best een paar honderd keren willen slingeren. Overigens heb ik altijd onthouden wat Christiaan van de Klaauw eens glimlachend tegen me heeft gezegd; Automaten zijn niet geschikt voor ambtenaren. Ofwel er is een duidelijk relatie tussen hou je horloge opwindt & hoeveel je beweegt.

1 like

I.v.m. Pinksteren even offline geweest, maar allen bedankt voor jullie reacties en tips!

@Hieronimus @Temporis Niet handopwindbaar inderdaad, ik was hier zelf ook wel verbaasd over.

Ik ga de werking van het gangreserve nog één keer zelf uitgebreid testen door het horloge 2 dagen achter elkaar te dragen (waarbij ik het horloge 's nachts wel af zal doen).

Als het horloge na ± 13 uur weer stil komt te staan, ga ik toch weer terug naar de reparateur met het verzoek om een vervangend exemplaar.

2 likes

Heeft het horloge een glasbodem?