Gangreserve, hoe zit het nou?

Vraag voor de grap maar eens aan Arie Kabaalstra hoeveel ondoordachts ETA doet…

Verder is het probleem relatief klein. Een automaat moet functioneren op het dragen, weinigen zullen met de hand opwinden.

Tot slot wil ik je dit meegeven: handopwinden zal ook schroefdraad en/of pakkingen bepaald niet ten goede komen.

Kijk, interessant topic. Ook ik was in de veronderstelling dat het geen probleem was een automaat met de hand op te winden, te meer daar een automaat al een slip koppeling op de veer heeft zodat hij niet teveel opgedraaid kan worden, in tegenstelling tot een handopwinder die je de nek om kan draaien als je te ver doordraait. Klopt dit niet dan?

De slippende veer is maar een deel van het verhaal.
Het gaat ook om de constructie naar die veerton toe. Is dat met mooie goed in elkaar passende tanden, of met een dubbel zo fijne en dus kwetsbare vertanding?

Beweegt de handwinding deels het automatische opwindmechanisme (dat gewoonlijk veel minder kracht te verwerken krijgt dan wanneer je met je vingers gaat opwinden)?

Uiteraard zijn er horloges die hier prima op zijn gemaakt en het probleemloos kunnen hebben. Er zijn er echter ook die het niet goed verdragen.

Vandaar dat mijn horlogemaker er geen fan van is. Schud maar wat bij een automaat…

Ik meen dat de ETA 2824 een zwakke tandwiel overbrenging heeft. Dat is een bekend probleem. Bij dagelijks gebruik van het handwinden slijt deze extreem met alle gevolgen van dien.

Overigens mag iedereen zelf bepalen hoe vaak ze het horloge opwinden.

Edit//

Dit dus.