Gangreserve, hoe zit het nou?

Bijvoorbeeld mijn Omega Seamaster 300m uit 2005.

Deze windt automatisch op, maar je kunt en ook middels de kroon opwinden.

Is het noodzakelijk met de kroon op te winden om de gangreserve maximaal te krijgen?

Na hoeveel keer draaien aan de kroon is hij volledig opgeladen, en hoe snel dien ik daarna weer op te wonen?

Gaat hij minder nauwkeurig lopen als ik hem niet op wind na bijvoorbeeld een dag (terwijl ik hem draag).

Alvast bedankt

Nee.

[quote=“MarcDenBosch, post:1, topic:126867”]
Na hoeveel keer draaien aan de kroon is hij volledig opgeladen, en hoe snel dien ik daarna weer op te wonen?
[/quote] Als je de veer hoort of voelt glijden. Het aantal keer draaien hangt af van hoe het al uitgeladen was.

Nee. Niet als je zo kijkt. Maar met een apparaat meten en dan kan er een heel klein verschil zijn.
:slight_smile:

Toch handig zo’n gangreserve-meter :grin:

13 likes

Ik heb mijn horloge nog nooit opgewonden. Nu 1,5 jaar in bezit. Ik gebruik momenteel ook alleen de Longines HQ.

Het kan wel zo zijn dat bij een zeer inactief draagpatroon bepaalde automatische horloges zich niet volledig opwinden. In dit geval zal er wel het met de hand op winden aan te pas moeten komen om volledige gangreserve te behalen en daarmee waarschijnlijk een hogere precisie.

Net zoals een uren- en minutenwijzer, zegmaar !

21 likes

Heeft deze, in de meest eenvoudige vorm: dmv 1 wijzer! :nerd:

3 likes

Handmatig opwinden is bij veel automaten helemaal niet goed. De tandwielen die je belast bij handmatig opwinden zijn er niet op berekend om meer dan incidenteel gebruikt te worden.

Ik zou er dus lekker vanaf blijven. Met een beetje schudden wind je een automaat ook een aardig eindje op.

midden op de dag bv weer opdraaien gaat de veer weer strakker van staan waardoor hij nauwkeuriger loopt!
bij een automaat èn handwinder is dat niet nodig want daar staat de veer altijd strak gespannen! teveel opwinden of draaien kan eig. ook niet want als het goed is zit er een slipper op die dit voorkomt

Via dit forum had ik de vraag gekregen om de gangreserve van m’n Speedmaster Dark Side of the Moon te checken zonder het horloge op te winden en de gangreserve klokte af op ongeveer 65 uren wat (iets meer dan) de beloofde gangreserve is.

1 like

Dankzij isochronisme gaat hij niet nauwkeuriger lopen. Het horloge is zo ontworpen om zowel bij opgewonden toestand als bijna afgewonden toestand nauwkeurig te lopen. Het enigste wat er kan veranderen is dat de amplitude een beetje hoger komt te liggen bij een volledig opgewonden veer dan een bijna afgewonden veer.

1 like

ah ok thanks dat is beter gespecificeerd!

Is dat zo? Ik wind regelmatig met de hand bij of op bij mijn automaten. Omdat ik ze niet altijd kan dragen maarcdat zou dus niet goed zijn begrijp ik?

1 like

Ik denk er ook het mijne van hoor.
Ik bedoel, handopwinders zijn niet van veel beter materiaal. En dan zou je een automaat ineens niet op mogen winden vanwege slijtage?
Ik heb er toch een beetje een hard hoofd in.
Maar goed, ben geen expert, alleen boeren verstand in deze.

2 likes

Het zou kunnen natuurlijk maar ik ga denk ik toch niet mijn gebruik aanpassen. Ze houden het al lang vol dus geen idee.

Het opwinddeel van automaten zit vaak anders in elkaar dan het deel dat handmatig opwinden mogelijk maakt. Omdat een automaat zijn energie via het rotorgewicht krijgt hoeft het handmatige opwindgedeelte minder zwaar uitgevoerd te worden. De opwinddelen zijn dus NIET van hetzelfde materiaal.

Maar goed. Op dit forum wordt wel vaker zonder verstand van zaken iets geroepen. 5 minuten zoeken naar informatie is ook niet gedaan. Mensen die het een goed plan vinden om zonder meer kennis hun automaten met de hand op te winden doen dat maar.

Mensen die wat achtergrond info willen klikken maar even op de link:
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=en&nv=1&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=de&sp=nmt4&tl=en&u=https://forum.watchtime.ch/viewtopic.php%3Ff%3D6%26t%3D44277&usg=ALkJrhh99R6KYprDirsdyaYodj4VLWXPHg

mmm das bewijs materiaal van lik me vestje he …

1 like

Tuurlijk. Ik heb die foto’s met paint bewerkt zodat het lijkt alsof handopwinden slecht is… :grin::joy::grin::joy:

Mijn horlogemaker vind handopwinden ook geen goed idee. (bij een automaat dan he)

Ik pretendeer niet verstand van zaken te hebben, noch betwist ik jouw bewering.
.
Ik vraag me enkel af of dat inderdaad zo is. Zou ik vreemd vinden bij een beproefd uurwerk en dat de functie er dan wel op zit. Een fabrikant zou dit dan moeten vermelden lijkt mij.

Maar goed, zoals gezegd doe ik het dus wel en kom ik er vanzelf achter of het zo is.