Ik kocht onlangs deze Meister Driver van Junghans.
Een handopwinder met, volgens de specificaties, een gangreserve van 42u.
Omdat ik ondervond dat dit niet klopte, het horloge eens volledig opgewonden (ongeveer 29 keer draaien) en weg gelegd. Na net geen 29 uur stond het weer stil.
Met die 29 uur kan ik wel leven maar het blijft wel ruim onder de opgegeven specificaties.
Als hij nieuw is, zou dat me dunkt onder garantie moeten vallen. Terugsturen of brengen naar de (online) juwelier/verkoper lijkt mij.
Ik heb hem tweedehands gekocht maar heb wel de originele aankoopbon van juni dit jaar.
Garantiebewijs niet erbij?
Dat zou moeten voldoen, misschien even contact opnemen met een Junghans dealer of de persoon waar je hem hebt gekocht?
Ik zou het horloge eens een paar dagen dragen, en dan nog eens kijken of het er niet beter op geworden is.
Zou die povere gangreserve kunnen wijzen op een defect dat dringend hersteld moet worden?
Of is het zoals de actieradius van elektrische wagens die in de praktijk ook ver onder de door de fabrikant beloofde waarde blijft?
Gangreserves komen bijna altijd overeen met wat de fabrikant opgeeft, het lijkt mij in dit geval dus een defect. Ik weet niet hoelang je het horloge al hebt, maar anders zou je eerst het advies hierboven kunnen proberen om het horloge een aantal dagen te dragen en te kijken of de gangreserve verbetert.
Weet je zeker dat je hem maximaal opwindt? Hoewel iedereen zijn slag anders is, reken ik vaak op ongeveer één slag voor een uur. Als je echt niet verder kan draaien, dan niet forceren maar anders kunnen er nog slagen bij.
Je hebt gelijk. Heb nu 40 keer kunnen opwinden. En als 1 draai ongeveer een uur gangreserve genereert zal het horloge nu wel langer lopen.
Ik ben vorige keer dus te voorzichtig geweest.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Top! Bij een handwinder is het soms moeilijk te bepalen wat weerstand is, aangezien deze ook wat oploopt naarmate je hem verder opwindt. Zolang je niks forceert kun je blijven winden maar één slag per uur is een goede indicatie.
Gewoon doordraaien tot het niet verder wil. Het spul gaat zomaar niet kapot.
Sommigen hier zijn soms voorzichtig tot in het panische.
Het horloge had ruim 42 uur gelopen voordat het stil viel. Probleem opgelost denk je dan.
Ik wind het dus terug op en kan niet meer dan 29 keer draaien. Vreemd.
Raar… is je draaien verandert ? Bedoel dat je m onbewust meer slagen nu geeft als eerder ? Vol opgewonden is vol… misschien loopt ie nu weer 42 uur ?
Ik draai altijd hetzelfde.
Je zou toch denken dat je steeds ongeveer even veel kan draaien als het stil staat. En 29 keer is wel een groot verschil met de eerdere 40.
Ik zou eerst nog wat meer metingen doen (aantal slagen tot de aanslag, en natuurlijk vervolgens de gangreserve).
Tot de aanslag wil zeggen dat je echt niet verder kunt. De laatste slagen ‘met gevoel’ doen, geen geweld natuurlijk.
Zo werkt het niet (ja misschien voor bepaalde kalibers) omdat elk kaliber wel een ander verzet heeft. Ik heb handopwinders die met slechts 10 à 11 slagen van leeg naar vol gaan (en goede gangreserve hebben), en andere die meer slagen nodig hebben. Speedmasters hebben een kleiner verzet (natuurlijk, het ligt ook aan de veer) en kunnen wel 50 slagen nodig hebben vanaf “leeg”.
Ik heb voornamelijk het meer standaard werk in handen gehad, waar deze vlieger redelijk voor op lijkt te gaan. Maar draaien tot je echt weerstand voelt is wel de beste tip.
Vlgs de gebruiksaanwijzing is 20 slagen voldoende …
Winding the watch
In crown position A the mechanical movement can be wound by hand. The watch is fully wound after approximately 20 turns of the crown. When fully-wound, maximum accuracy and power reserve are ensured.
Attention: If you feel resistance when winding the watch, please do not force the crown any further, as this may damage the movement.
Waarschijnlijk heb je altijd dezelfde methode om je horloge op te winden maar in feite zou je beter spreken van volledige omwentelingen (en uiteindelijk is zelfs dat van weinig belang als het horloge even lang blijft lopen ).
Maar om maar aan te geven dat slagen heel weinig zegt:
Junghans zelf spreekt van 20 omwentelingen, jij sprak eerst van 29, dan van 40 en dan weer van 29 “slagen”.
Om rekenkundig bijvoorbeeld er van te maken om aan te tonen hoe klein de verschillen kunnen zijn in "slagen"
De kroon op mijn Junghans Meister Hand-winding Ref. Nr. 027/3504.00 heeft een diameter van 4,8mm dus de omtrek van die kroon is ongeveer 15mm (of 1,5cm)
Junghans stelt dat 20 omwentelingen genoeg zijn dus ongeveer 300mm (of 30cm)
Als we voor het gemak van rekenen nemen dat je de ene maal 30 en de andere maal 40 slagen had gemaakt was de lengte van je eerste slag ongeveer 10mm (of 1cm) en bij de tweede slag ongeveer 7,5mm (of 0,75cm). Dus jij spreekt in dit geval dus over een verschil van 2,5mm in de lengte van je slagen…
Dus de ene keer voorzichtiger te werk gaan (en dus je slag onbewust wat korter te maken) en de andere keer wat “driester” te werk gaan (en je slag wat langer maken) kan dit verschil al verklaren…