Gangreserve, opgave en daadwerkelijk

Beste horlogevrienden,

Een tijdje geleden raakte ik met een forumlid aan de praat over de daadwerkelijke gangreserve van een horloge. Met name die met de hand opgewonden moeten worden zijn makkelijk te meten.
Dit is voor mij aanleiding om hier eens dieper op in te gaan.
Ik heb 3 horloges die met de hand aangeslingerd moeten worden;
Jaeger-leCoultre Reverso Classic 45, Omega Speedmaster Professional en de Hamilton Khaki Field.

Mijn bevindingen:
JLC: opgave 45 uur, daadwerkelijk 49,75 uur.
Omega: opgave 48 uur, daadwerkelijk 50,5 uur.
Hamilton: opgave 48 uur, daadwerkelijk 49,25 uur.
Erg positief dus, alle drie voldoen ze aan de opgave. Ik moet er wel bij zeggen dat de genoemde horloges vrij nieuw zijn, maar wat doet ouderdom met de gangreserve?

Graag jullie bevindingen, alvast dank.

3 likes

Ik heb het maar bij één horloge bijgehouden. Wel een handopwinder.

Moser: opgave minimaal 10 dagen, daadwerkelijk iets meer dan elf dagen.

1 like

Ik heb het 1 keer bijgehouden icm afwijking (Hamilton Khaki field) en 1 keer puur de gangreserve (Seiko Turtle). Beide horloges waren een paar weken oud toen ik dit deed.

De Hamilton met het H-50 uurwerk heeft volgens de fabrieksopgave een gangreserve van 80 uur. In praktijk was dit 87 uur, maar de laatste 4 uur was het horloge niet erg accuraat meer. Het verschilde per uur of het horloge voor of achter liep en de afwijking bedroeg bijna een seconde per uur (terwijl het horloge indien goed opgewonden rond de +2 sec/24 uur liep).

Over de Turtle heb ik minder te melden. Omdat het een automaat is heb ik het horloge na een paar dagen onafgebroken dragen in de doos gedaan en obv de aangegeven tijd geconstateerd dat de gangreserve iets meer dan 43 uur bedroeg, opgave van de fabrikant voor het 4R36 uurwerk is ‘ongeveer’ 40 uur.

1 like

Mijn PAM 346 heeft het 8 dagen uurwerk Kaliber P2002.
Werkelijke gangreserve is bijna 10 dagen…

2 likes

Omega Speedy 3861 : 50 > 64
Panerai P1000 : 72 > 92
Zenith El Primero : 48 > 57

2 likes

Dank iedereen, maar zijn er ook minder goede ervaringen?

Mijn oude Speedy Reduced… Vóór service 23 minuten, erna 36 uur (van de beloofde 40).

2 likes

En dan ben je vervolgens een dag bezig om die enorme veer weer op te winden? :grinning:

2 likes

Halve dag, zit een dubbele veerton in :grin:

2 likes