Gangreserve Oris

Goedemiddag, ik ben trotse bezitter van twee Orssen (of is het Orii?) site ik om en om draag. Nuloopt de Blue Train na een dag stilliggen een paar uur achter. Mijn andere (classic) met zelfde uurwerk loopt wel 24 uur door. Moet ik laten servicen?
KeKw

1 like

Ik zou eerst eens proberen het uurwerk met de kroon geheel op te winden. Er zijn vaker problemen met gangreserve bekend doordat de rotor zijn werk niet goed doet.
Dit trouwens wel eigenlijk alleen bij de Sellita uurwerken. Achter lopen , zoals ik jou verhaal lees, lijkt mij inderdaad op servicen.

2 likes

Zou best kunnen dat hij niet de volledige veerspanning had toen je hem weglegde. Als hij vervolgens een dag stil ligt kan het zijn dat hij langzamer gaat lopen de laatste uren voor hij leeg is.

Bedankt voor de input, ik ga er mee aan de slag. Zal wat vaker opwinden.

Nogmaals bedankt, de oplossing was heel simpel maar werkt uitstekend!

1 like

Vertel :thinking:

1 like

Nou gewoon, jullie tips brachten oplossing: opwinden met de kroon. Ik ging g er altijd van uit dat een dag dragen voldoende moest zíjn voor dag stilleggen. Niet dus.

1 like

Dat is ook afhankelijk van wat je op die dag doet hoor, hoe meer je je arm beweegt, hoe meer gangreserve hij opbouwt.

Dan heb je wat problemen uitgesloten.

Normaal gezien wel… mits je nauwelijks beweegt uiteraard :wink: Het kan dus nog altijd zo zijn dat jij last hebt van t euvel waarbij de rotor niet lekker draait en dus daarmee geen/onvoldoende gangreserve opbouwt. (Veel voorkomend probleem bij Oris)
Ff een dagje dragen tijdens het winkelen of nachtelijke avonturen met partner :wink: dan moet er toch wel een dagje gangreserve in zitten is mijn ervaring.

1 like

Toch handig zo’n gangreserve-meter op de dial :smile:

2 likes