Gangreserve schiet tekort?

Marc-B1 Schreef:

Freddy, moet je een “automaat” niet altijd
opwinden voordat je hem begint te dragen ?
Enfin, ik druk mij misschien slecht uit.
Stel, ik wil mijn horloge een hele week dragen, en
ik DOE HET OP MAANDAGOCHTEND OM.

Is het dan niet normaal dat ik de kroon een
30-keer moet winden om vervolgens de week goed
door te kunnen komen ? ( dus zonder tussendoor nog
op te winden )

De automaat zorgt wel voor de gang van het
uurwerk, maar ik denk dat je die de allereerste
keer toch goed op gang moet brengen ?

Uitgezonderd een Seiko 5 natuurlijk :wink:

Ik wind altijd een 10 tal draaien op, zo heeft de veer direct voldoende kracht het uurwerk te laten werken met de nodige precisie.
Een uurwerk komt bij de horlogemaker wanneer het niet juist loopt omdat er krachtverlies is in het raderwerk, door slechte , vuile, opgedroogde olie waardoor er amplitudeverlies is van de balans en het niet juist loopt. Dit komt overeen wanneer het uurwerk niet voldoende is opgewonden.
Een automaat die in twee richtingen opwind, zal minder vlug stilvallen, bv. ETA 2892-2, Valjoux 7750 wind maar in één richting op. Maar de rotor is zwaarder en groter.
Ik ben ze direct eens gaan wegen.
Een rotor van ETA 2892 weegt 2,7 gr.(2 richtingen opwinden) doormeter 25,1mm
Een Rotor van ETA of Valjoux 7750-7751 enz weegt 4 gr.1 richting, doormeter 29,65mm.

marnix.moed Schreef:

watchup Schreef:


Quote “
Ligt waarschijnlijk heel erg aan de aard van je
bewegingen en natuurlijk de hoeveelheid…”

:slight_smile: :slight_smile: :wink:

Elf.

Missionary (TD)

Hand job (tu)

Doggy (TD)

BJ (tu)

And last but not least… “Shaken, not stirred”

:wink:

(:smiley:

Carpe tempus Schreef:

Met autoritjes aan de rechterpols
bij het schakelen beweegt je rotor beter
dan wanneer je alleen je linkerhand met sturen
beweegt.


hmm, ik rij ook automaat, dus dat schiet niet op… :slight_smile:

Orisfan Schreef:

Carpe tempus Schreef:


Met autoritjes aan de rechterpols
bij het schakelen beweegt je rotor beter
dan wanneer je alleen je linkerhand met sturen
beweegt.


hmm, ik rij ook automaat, dus dat schiet niet op…
:slight_smile:

Dan maar leren hoe je ook met een automaat kunt schakelen of i.p.v. een watchwinder
de volgende keer ten bate van je horlogehobby een semi-automaat aanschaffen.
( of regelmatig birdy gebaren maken naar het overige verkeer ) :#

mij valt wel op dat van mijn 7750 de rotor heel lang nadraait bij bewegingen en dat die van de Soprod best stroever draait en niet narammelt. De Seiko MM600 is ook heel stil, mijn Omega is wel weer hoorbaar. De Soprod loopt wel heel nauwkeurig.

Groet Bert

Bert928GT Schreef:

mij valt wel op dat van mijn 7750 de rotor heel
lang nadraait bij bewegingen

Dat ‘nadraaien’ is praktisch altijd de ‘vrije’ richting waarin t uurwerk niet wordt opgewonden. Als ie de richting v opwinden draait, krijgt ie zoveel weerstand vh opwinden, dat de rotor snel stilvalt.

Bij n 2 richting opwindbare automaat heeft ie dus geen vrije richting om ‘na te draaien’. Beetje huis tuin keuken uitleg, maar hoop dat t duidelijk is.

helemaal duidelijk prima uitleg hoor, Bedankt.

Groet Bert

Ik geef twee of drie automaten die ik het meest afwisselend draag dagelijks even een zetje met de hand. Ik heb het spulletje op mijn werkkamer en dat gaat best goed. En zondagmorgen een speciaal momentje daarvoor (als ik toch al het zondagsklokje uitzoek)

Ik geef slechts een klein zetje voordat ik een automaat omdoe die stilstaat. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ie daarna stilviel. Terwijl ik heel veel autorijd, achter de PC zit of gesprekken voer - of misschien maak ongemerkt heel veel handgebaar :+

Een Hollander die “gesprekken voert” geeft altijd wel de nodige “opwinding” ! X(

1 like

Ik dacht dat mijn mm300 zn gang reserve ook niet haalde. Maar legde die vaak weg na een nacht of een kantoordag.

Zenuwachtig… klokje naar de juwelier op zo’n meetaparaat gelegd. Alle waarden fijn (hoewel dit volgens min niets of gangreserve zegt?).

Dan maar eens de proef op de som nemen.

Vrijdag ochtend 7.00 handmatig via kroon en met een soepele polsbewiging hem 100% (op gevoel) opgewonden (opwinding is gevoel… dat scheelt).
Nu op zondag 12.00 loopt ie nog steeds!! :smile: kom ik toch al weer aan 50+ uur!!

Een test kan de gemoedsrust goed doen!!