Gangreserve schiet tekort?

hebben jullie dat nou ook wel eens? Ik maak bij 3 verschillende automaten af en toe mee dat na een uiterst rustige dag de automaat de nacht niet door loopt. Ik doe mijn klok bijv. rond middernacht af en om 7.30u zie ik dat hij stilgevallen is. Ik maak het mee bij een ETA 2983, Soprod a-10, Omega vintage.
De enige klok die het niet doet is mijn Spring Drive Seiko MM600, maar die heeft dan ook een enorme reserve en de reserveaanduiding daarvan staat bijna altijd helemaal op max. De uurwerken zijn allemaal goed in orde, de omega heeft uitgebreide service gehad.

Groet Bert

Ooit een klokje gehad met valjoux 7700 uurwerk welk ook de nacht niet haalde
Nu eentje met eta 2824 en die haal netjes de 40u gangreserve.
Feit blijft dat mijn voorkeur uitgaat naar quartz.
Dat gepiemel elke keer met tijd en datum instellen.
En een watchwinder vind ik ook weer wat overdreven.

Bofkont… Zulke rustige dagen heb ik niet :+

Mijn seiko monster doet t iig prima. Na circa 3 uur in de ochtend ploeteren haalt ie t zelfs de volgende dag. N volle dag werken haalt ie zeker de 40 uur.

Heb je met automaten. Toch verdomd handig zo’n gangreserve-meter:D

2 likes

herken ik bij geen enkele van mijn horloges. Ik heb er een paar met een 2824, 7750 2892…tikken allemaal een gangreserve aan die boven 36 uur zit.

misschien moet ik ze af en toe wat opdraaien tussendoor, maar dat kan eigenlijk niet de bedoeling zijn.

Bert

Misschien een stomme vraag maar wind jij je horloges op voordat je ze draagt?

Als je ze namelijk omdoet en ze krijgen overdag de kans niet om veel energie bij te winnen (bijvoorbeeld omdat je veel achter een bureau werkt) dan loopt hij eigenlijk permanent aan het einde van zijn reserve, en valt dus stil na een paar uur echte inactiviteit.

Ik herken het bert. Alleen bij mijn 1979 rado niet…die loopt na tien dagen nog…heel bizar! Ding is ook al 7 jaar niet geserviced sowieso.

Zeker geen stomme vraag hoor, maar ik wind ze wel op voordat ik ze draag. Een dag met weinig activiteit en wat autorijden en het gebeurt een enkele keer.

Groet Bert

gschoots Schreef:

Misschien een stomme vraag maar wind jij je
horloges op voordat je ze draagt?

Als je ze namelijk omdoet en ze krijgen overdag de
kans niet om veel energie bij te winnen
(bijvoorbeeld omdat je veel achter een bureau
werkt) dan loopt hij eigenlijk permanent aan het
einde van zijn reserve, en valt dus stil na een
paar uur echte inactiviteit.

Klopt wat je zegt.

Ook de ganse dag achter de pc zitten zijn niet de “goede” bewegingen om een automaat op te winden.

Mijn Monster houdt het gemakkelijk een nacht uit, de Hamilton met 7750 erin ook. Maar ook ik ken enkele personen waarbij de automaat regelmatig stilvalt ivm te weinig bewegen. Ligt waarschijnlijk heel erg aan de aard van je bewegingen en natuurlijk de hoeveelheid…

Freddy, moet je een “automaat” niet altijd opwinden voordat je hem begint te dragen ?
Enfin, ik druk mij misschien slecht uit.
Stel, ik wil mijn horloge een hele week dragen, en ik DOE HET OP MAANDAGOCHTEND OM.

Is het dan niet normaal dat ik de kroon een 30-keer moet winden om vervolgens de week goed door te kunnen komen ? ( dus zonder tussendoor nog op te winden )

De automaat zorgt wel voor de gang van het uurwerk, maar ik denk dat je die de allereerste keer toch goed op gang moet brengen ?

Uitgezonderd een Seiko 5 natuurlijk :wink:

Die ouwe getrouwe Seiko 5 “never die”

Quote “
Ligt waarschijnlijk heel erg aan de aard van je bewegingen en natuurlijk de hoeveelheid…”

:slight_smile: :slight_smile: :wink:

Elf.

Neen je moet een automaat niet opwinden voor je hem gaat dragen.
10 a 15 keer lichtjes schudden moet volstaan. (Gelezen in een of andere handleiding en het klopt en zie bv op de site van monsterwatches).
Het ligt er maar aan wat je in de dag met het horloge om voor bezigheid hebt.
Zo ben ik een keer een heel klein beetje erg ziek geweest. Drie maanden niet gaan werken en de eerste weken thuis van de zetel naar bed en terug. Heb in die periode drie verschillende automaten gedragen en ze stonden allemaal 's ochtends stil.
Toen ik weer wat actiever werd was ook het probleem opgelost.
Wat je wel kan doen is het horloge aan de pols tijdens de dag dus regelmatig eens met de (juiste8-)) arm schudden. Beetje gek zicht maar ik heb er een gewoonte van gemaakt.

Met autoritjes aan de rechterpols
bij het schakelen beweegt je rotor beter
dan wanneer je alleen je linkerhand met sturen beweegt.

Marc-B1 Schreef:

Freddy, moet je een “automaat” niet altijd
opwinden voordat je hem begint te dragen ?

Schudden en daarna genoeg bewegen volstaat voor mij ook. Het moet niet altijd. Het kan wel bijdragen aan de nauwkeurigheid, aangezien ie in het begin niet zoveel opgewonden is, wat zijn gang kan beinvloeden.

watchup Schreef:

Quote “
Ligt waarschijnlijk heel erg aan de aard van je
bewegingen en natuurlijk de hoeveelheid…”

:slight_smile: :slight_smile: :wink:

Elf.

Missionary (TD)

Hand job (tu)

Doggy (TD)

BJ (tu)

And last but not least… “Shaken, not stirred”

:wink:

watchup Schreef:

Quote “
Ligt waarschijnlijk heel erg aan de aard van je
bewegingen en natuurlijk de hoeveelheid…”

:slight_smile: :slight_smile: :wink:

Elf.

Missionary (TD)

Hand job (tu)

Doggy (TD)

BJ (tu)

And last but not least… “Shaken, not stirred”

:wink:

weinig tot geen problemen, alhoewel sommige 2 dagen stil liggen niet meer halen.