Sinds een maand heb ik een Omega Speedmaster Reduced (14 jr oud), hij loopt goed qua accuratesse, maar de gangreserve is 3x niets!!
Heb laatst gehoord dat dit een bekend probleem is maar, ik draag een horloge tot 20.00 daarna gaat hij meestal, rond 6.45 gaat ie weer om, maar dan staat hij al een uur stil.
Sinds een maand heb ik een Omega Speedmaster
Reduced (14 jr oud), hij loopt goed qua
accuratesse, maar de gangreserve is 3x niets!!
Heb laatst gehoord dat dit een bekend probleem is
maar, ik draag een horloge tot 20.00 daarna gaat
hij meestal, rond 6.45 gaat ie weer om, maar dan
staat hij al een uur stil.
Is dit normaal, of tijd voor een servicebeurt?
gr. Ferdinand
Hallo Ferdinand,
Herkenbaar. Tijd voor een servicebeurt lijkt mij :-). Kijk eens bij ‘ervaring met horlogemakers’ hier op het forum. Succes, Niels
Volgens mij ligt het minimum qua gangreserve zo rond de 30 uur, dus ruim een dag, als het minder is dan dat is er dus iets aan de hand. De veer heeft over zijn levensduur gewoon zijn kracht verloren, maar die kan gelukkig gewoon vervangen worden als dat het enige is dan hoeft dit niet eens zo duur te zijn maar misschien is het wel slim om dit te combineren met een service of een polijstbeurt.
Een mooie gelegenheid een soortgelijke vraag te stellen. Mijn enkele maanden oude Meistersinger No 3 is m’n eerste automaat. Ik vraag me af wat de opgegeven 38 uur gangreserve waard is. Wanneer ik namelijk het horloge na een dag dragen wegleg stopt het mechaniek ergens tussen de 12 en 24 uur later. Is er dan onvoldoende beweging geweest, heb ik het te kort gedragen of moet ik dan aan een mankement denken?
Maar weet je dan wel zeker dat hij helemaal vol is vanaf de start, feitelijk moet je je automaat als je hem voor het eerst pakt gewoon opdraaien of opladen door beweging om hem een goede basis te geven. Zeker als je gewoon op kantoor werkt.
Maar weet je dan wel zeker dat hij helemaal vol is
vanaf de start, feitelijk moet je je automaat als
je hem voor het eerst pakt gewoon opdraaien of
opladen door beweging om hem een goede basis te
geven. Zeker als je gewoon op kantoor werkt.
Door mijn gebrek aan ervaring met automaten weet ik niet wat een horloge aan beweging nodig heeft om ‘vol’ te geraken. Meistersinger beveelt aan om bij stilstand de knop 15x heen en weer te draaien. Vaak draag ik het horloge dan maar één dag, bij voorbeeld van 0900 tot rond middernacht, met betrekkelijk weinig beweging voor het horloge in de avonduren. Soms staat het horloge dan de volgende dag al voor de middag weer stil, het maximale tot op heden is een kleine 24 uur.
Verschilt natuurlijk per horloge, ik kan mijn Breitling gewoon opdraaien en ik hoor hem slippen (hoorbare tik) als hij vol zit, maar sommige automaten kun je helaas niet opwinden dan zul je hem dus een tijdje moeten kantelen.
In jouw geval zou ik gewoon eens proberen het eerst met 20 dan 25 etc. rotaties te doen, en dan te kijken waar je uit komt. Elk horloge moet iig probleemloos een dag op zijn gangreserve kunnen lopen.
Absoluut geen mankement. Gelukkig heb ik op mijn MS een gangreserve-meter en op het moment dat ik hem ga gebruiken wind ik hem ook een slag of 15 a 20 op. De gangreserve is dan rond de 18 uur. Al naar gelang mijn activiteiten wind ie dan meer of minder op. Met weinig activiteit en 1 dag dragen is het dan ook wel gauw een keer afgelopen.
Draag ik de MS langer en beweeg ook nog eens behoorlijk, staat de gangreserve-meter gauw op zijn maximale 48 uur.
Cornelius Schreef:
Een mooie gelegenheid een soortgelijke vraag te
stellen. Mijn enkele maanden oude Meistersinger No
3 is m’n eerste automaat. Ik vraag me af wat de
opgegeven 38 uur gangreserve waard is. Wanneer ik
namelijk het horloge na een dag dragen wegleg
stopt het mechaniek ergens tussen de 12 en 24 uur
later. Is er dan onvoldoende beweging geweest, heb
ik het te kort gedragen of moet ik dan aan een
mankement denken?
Kan zeker, kan wijzen op ingedroogde olie.
Derhalve zou ik om slijtage te voorkomen toch eens langs een horlogemaker gaan.
Die kan hem openen en direct zien of een service noodzakelijk is.