Gangreserve tijdens corona (Seiko SKX)

Goedemiddag,

De afgelopen week heb ik mijn Seiko SKX gedragen en het is nu al een paar keer voorkomen dat deze de nacht niet helemaal doorkomt op zijn Gangreserve. Nu werk ik vanuit huis vanwege de Coronacrisis en gaf het de eerste dagen dan ook maar op het gebrek aan lichaamsbeweging. Maar het valt me op dat het juist ook gebeurd in de nachten waar ik op de dagen ervoor een wandeling (5-10km) of fietstocht (25+ KM) gemaakt heb, terwijl op andere momenten het horloge de nacht wel doorkomt zonder extra beweging.

Nu zal een fietstochtje waarschijnlijk niet zoveel gangreserve toevoegen, maar bij een wandeling had ik dat toch wel verwacht.

Voor de coronacrisis heb ik eigenlijk nooit gehad dat de SKX tijdens het dragen stil gevallen is, andere automatische horloges kan ik handmatig opwinden en hebben dit probleem dus ook niet.

Ik ga de komende week eens een andere Seiko met hetzelfde uurwerk dragen om te kijken of ik daar dezelfde problemen mee ervaar, maar is dit iets waar meer mensen momenteel last van hebben?

Ik zal maar niet vragen welke (pols)bewegingen optimaal zijn om de gangreserve van je horloge op peil te houden :sunglasses:

3 likes

:joy: Doe dat maar niet nee.
Maar fietsen is best een goede beweging. Ik heb een ML met een gangreservemeter, en zie dat na zo’n 6 kilometer fietsen, over wat slechter wegdek weliswaar, er toch heel wat gangreserve bij gekomen is. Maar ik merk het hier ook met al het thuiswerken, achter je bureau zitten helpt natuurlijk niks. Anders tijd voor een watchwinder?

2 likes

Ik heb het ook. Thuis slinger ik hem meestal af en als ik even de deur uit ga doe ik hem weer om.
Te weinig beweging om de maximale gangreserve te behalen.

De juiste vraag zou zijn; ‘Hoeveel uur moet je een automaat gemiddeld dragen om hem volledig op te winden?’

Dit met de nadruk op ‘gemiddeld’. Het zal nogal verschillen of je dammer bent, of als levend standbeeld kinderen vermaakt in een winkelcentrum…

1 like

Een watchwinder ga ik onthouden, staat ook wel leuk op mijn bureau.

1 like

Dit inderdaad

Deze heb ik, in het wit. Leuk ding, werkt ook op accu (lang!)

1 like

Het lijkt me best wel confronterend als je horloge ermee stopt omdat je overdag te weinig gangreserve hebt opgebouwd. :sweat_smile: Maar het overkomt mij zelf ook. Doordeweeks op kantoor bouwt m’n SKX veel minder gangreserve op dan in het weekend of tijdens vakanties waarbij ik heel de dag bezig ben.

Als ik fiets beweegt mijn pols voor geen meter…

Edit en horloge om de enkel leest wat lastig af :sweat_smile:

2 likes

:joy: Was ook verbaads, maar ik zag wel dat met een hand aan het stuur je pols tot veel trillingen van de klinkerwegen hier doorgeeft, wat blijkbaar een rotor ook nog een swieper geven kan.

1 like

Misschien tijd voor een service? Of is ie nog niet zo oud?

Heb hier bij mijn vorige skx ook wel eens last van gehad. Voor het naar bed gaan even de Seiko swing doen en hij loopt de hele nacht door

1 like

Dit is die van mij (https://www.klarstein.nl/Modern-Living/Watchwinder/Lugano-horlogeopwinder-kunststof-2-horloges-4-modi-zwart.html)

2 likes

Kortademigheid is één van de symptomen. Ik zou hem even 2 weken in de doos laten

4 likes

Nee nog niet zo oud, het zal erom gaan maar denk dat ie nog net binnen de fabrieksgarantie valt.

Tenzij je echt uitzonderlijk stilzit komt dit inderdaad niet overeen met wat ik ervaar met mijn skx. En dan doe ik kantoorwerk thuis

Door omstandigheden ben ik 9 jaar geleden arbeidsongeschikt geraakt .
Sindsdien bouwt geen enkel automatisch horloge nog genoeg gangreserve op .

Wellicht dat je heel veel linksaf slaat :wink:

1 like

De Seiko shuffle of Seiko swing :stuck_out_tongue_winking_eye:
https://forums.timezone.com/index.php?t=msg&goto=7534987&rid=0

Heb geen idee wat je anders zou kunnen bedoelen :innocent:

Ik had jaren n Seiko Monster met hetzelfde uurwerk als daily wear. En dat ging prima. In de avond n slaaphorloge om (allen handopwinders, omdat een automaat niet genoeg beweging krijgt… oh, dat bedoelde je :smirk:), en elke ochtend tikte het Monster ijverig door.

Sinds kort door de sluiting van de spa voorlopig geen smartwatch meer, en weer terug het Monster om voor dagelijks klussen in de tuin en dat blijkt telkens voldoende te zijn.

Mijn SKX start ik even op met een flinke Seiko-shuffle en dan wel een hele dag dragen om gangreserve op te bouwen. Maar als die dat eenmaal heeft dan blijft het wel aardig behouden.
Ik draag de mijne nu al 6 weken non-stop, van al dat thuiswerken raak ik af en toe kwijt welke dag het is. Deze heeft dag aanduiding, handig zo :wink:

1 like

Mijn skx gebruik ik voornamelijk 's avonds zodra ik thuiskom en 's weekends. Dan haal ik hem vd watchwinder af.
Maar ook een avondje er niet op (ivm zoals nu de watchwinder vol is) en morgen wisselen voor 1 van de andere 2 automaten is voldoende.
Ben toch wel blij met een watchwinder👌
Behalve lopen/fietsen/autorijden doe ik er dan niet iets bezonders mee, af en toe dat is meer automaatisme…see what i did here😎
Oftewel, als het na een dag om nog zo is zou ik hem nog even snel onder garantie laten nakijken. Kan geen kwaad lijkt me. Alvast mailtje en na coronatijd heen gaan zou ik doen.