Gangreserve

Of bij Steinhart vragen om een gangsreserve module.

1 like

Oke ik kan dat vragen en stel dat zij hiermee akkoord gaan wie gaat dit dan plaatsen want ik kan dat zeker niet.

I kan hooguit een indicatie geven van mijn Orient horloges, die een gangreserve van 40 uur hebben.

Van nul naar circa 20 uur gangreserve duurt bij mij tussen de 4 en 5 uur bij (voor mij) normale activiteit.

Als u last hebt van gangbang is een solar uurwerk wellicht de beste optie.

Ja hier word hij altijd gedragen zelfs snachts,maar weet niet hoever hij opgeladen is natuurlijk.

@papabuell

Een automaat heeft helemaal geen maximum gangreserve nodig
om goed te functioneren.
Als je hem een tijdje niet gedragen hebt behoef je hem ook niet
tot maximaal op te winden.
20 slagen is ruim voldoende en dan de datum en tijd zetten.
( verzet de datum nooit als de tijd tussen 20:00 uur en 03:00 uur staat )
Dit is vrij ruim genomen maar better safe than sorry.

Daarna gewoon dragen, bij gewone dagelijkse activiteiten heeft het
uurwerk altijd genoeg reserve om probleemloos te blijven lopen.

Trouwens dit ETA uurwerk vind het niet leuk als het te vaak met de
hand wordt opgewonden, daar is het eigenlijk niet op gebouwd.

En die schroefkroon hoeft niet moer vast! :wink:

Dont fix it if it aint broke :+1:

Dag en nacht dragen? Ga er maar vanuit dat je horloge dan vrijwel constant tegen de maximum gangreserve aanzit.

Van der Gang reserve :drum:

Heb wel gemerkt dat hij een dikke 10 seconden voor loopt per dag,maar is eigenlijk nog zo goed als nieuw misschien moet hij inlopen.
Frank.

Naar verluid is dat een forse afwijking voor een Steinhart, meestal claimt men hier stellar accuracy uit de doos.

Consistancy equals accuracy is een oud spreekwoord en zeker hier van toepassing. Als je je horloge altijd op dezelfde manier en tijdstippen draagt en liefst de hele dag op (indien men dat gewend is) een paar uur op het nachtkastje na, dan is de veer meestal tegen het maximum gespannen of daar snel weer tegenaan de volgende dag.

En dat is fijn voor de nauwkeurigheid. Je voorkomt hiermee ook positionele afwijkingen.

Een horloge waarvan de veer wisselend voor 20%, 50% of dan weer 90% gespannen is zal waarschijnlijk minder consistente dagelijkse afwijkingen laten zien dan een die steeds op dezelfde manier wordt opgewonden.

Ik zal het verloop in het oog houden en als het nie beterd na de corona binnen brengen bij de horlogemaker om beter af te stellen.
Want inderdaad normaal hebben ze zo geen grote afwijking.

1 like