Precies dat. Ik zou het hele idee maar snel vergeten. Maak je niet zo druk over het feit dat je een automaat af en toe gelijk moet zetten.
Ik heb precies het omgekeerde gedaan.
Een ETA kwarts uurwerk vervangen voor een ETA automaat.
Als liefhebber van mechanische horloges vind ik dat een veel logischere modificatie.
Die Bulova bestaat volgens mij niet in UTC (GMT), maar je denkt wel mee in de goede richting.
Grand Seiko Spring Drive, komt wel heeeeel duur uit vrees ik.
Met dat verschil dat jij een ervaren horlogemaker bent. Dit is geen beginners klusje.
Ik zou het ook niet zelf ondernemen, eerder uitbesteden.
Maar ga me nog verder inlezen, heb post gevonden over modificaties naar quartz.
Dit is de technische tekening van het ETA 2893-2 uurwerk wat in jouw horloge zit.
Ik ben bang dat je geen quartz uurwerk met precies dezelfde afmetingen gaat vinden omdat de technische complexiteit en verwerking in onderdelen (dus ook afmetingen) hiervan heel anders zijn. En stel je koopt een quartz uurwerk met ook wijzers die erbij passen dan zouden deze ook de goede lengte moeten zijn om te passen bij je wijzerplaat. Dit zou in mijn ogen alleen mogelijk zijn als je zelf wijzers gaat ontwerpen en produceren, maar dat kost heel veel geld en tijd.
Ik niet, ook omdat er groot quartz op de plaat staat.
Genoeg vintage mechanische horloges die in de jaren 70 zijn omgeturned tot quartzjes. Dialfeet eraf, dot lijm, go.
Gewoon NEE. Want
- Technisch: ik denk niet dat je een uurwerk met die functies gaat vinden waarbij ook nog eens je wijzerplaat etc gaan passen.
- Een gemiddeld quartz uurwerk heeft een afwijking van ca 1sec/dag, wil je echt iets nauwkeurig: kijk op je telefoon, is gesycnt met internet… (Tip voor de dwangmatigen onder ons: probeer eens een 1 wijzer horloge, geeft rust, zo exact is het allemaal niet.)
- Je vernagelt het hele horloge. Verkoop hem dan en koop iets anders. Of koop voor 400 eur een Bulova moonwatch bijv. en dan hou je hem lekker voor erbij. Want denk dat dit nogal bijzondere plan je zomaar eens iets in die richting gaat kosten.
Enige ‘Ja’: lagere onderhoudskosten want af en toe een batterij er zelf in zetten is veel goedkoper dan elke 5-7 jaar een onderhoudsbeurt. En ligt je bezwaar in de onderhoudskosten: dit is niet jou ding, dus in de verkoop en iets naar je zin kopen.
Nog een NB: Je hebt gewoon een hele gave klok, die in zijn geheel klopt qua design en technische uitvoering.
Voor de duidelijkheid, ik heb al een goede quartz (Grand Seiko) in een prima ogend horloge, wees gerust, ik ga die niet vermangelen om het gangwerk over te zetten. Zo gek ben ik nu ook niet.
Ik apprecieer ook de Sinn, echt. Maar ik betreur dat ze dit model niet aanbieden met een quartz. Hun enige quartzen zijn de dikke hydro duikers.
Ik baal dat ik die Sinn zo dikwijls op onderhoud moet sturen. Elke 4 jaar is die weg.
Dit jaar was die op onderhoud, loopt die op 0,5 sec/dag en nu nog geen jaar later loopt die 7 tot 10 sec voor.
Heb dan 2 G shocks en mijn GS, tja dan steekt het wel.
Maar ik moet enkel het gangwerk, liefst wel degelijke kwaliteit van oorsprong.
Maaar ik begrijp dat het iets complexer en ingrijpender is dan ik me inbeelde, dat wel.
Snap ik, maar dacht als alternatief gewoon een heel nieuw horloge.
Even zitten grasduinen naar quartz 24 uur hand uurwerken. Dit is de ronda 515.24H, of die past geen idee. Ik zou er zelf nooit aan beginnen:-)
Dit is magnetisme, of hij heeft een dreun gehad waardoor de balans veer verkort is geraakt (onwaarschijnlijk door kleine afwijking).
Op Ali heb je voor 40 a 50 euro een fijne demagnetiseerder waar je met 1 druk op de knop hem weer terug in de juiste specs krijgt.
Voor wat betreft je project, ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is maar het is knap lastig en duurder dan je denkt, naast het feit dat wijzers plaat en grote van uurwerk niet zomaar te krijgen zullen zijn en heel veel speurwerk gaat opleveren, moet je ook qua stift de juiste schroefdraad tap hebben voor het wisselen van je kroon naar de stift van het quartz uurwerk. Ik zie niet hoe je dit werkend kan krijgen.
Zou zeggen verras ons.
Past van geen kanten, qua kast, kroon, wijzerpootjes, wijzers.
Van drama naar drama om t te gaan verbouwen.
Gewoon niet doen.
Ten overvloede, want de parochie is het roerend eens: Past je uurwerk in de kast? Dat is de hamvraag. De kast is zo gefreesd dat er met zeer kleine toleranties een bepaald uurwerk in kan. Daarbij gaat het niet alleen om de dikte en afmeting van het uurwerk an sich, maar ook om de positie van de kroon, de lengte van de kroonstam, en de hoogte van de as waar de wijzers op bevestigd worden, en dus ook de pootjes onder de wijzerplaat, etc etc.
Ik zou dat project met geen stok aanraken. Mijn tip?
Koop gewoon een fatsoenlijke quartz GMT, als je GS geen GMT is.
Dit model van Sinn zou daar toch tegen beschermd moeten zijn.
Het valt me ook op dat er veel minder autonomie wordt opgebouwd. Zeker niet die +32 u van voorheen. Eerder 18 a 24 u
Je hebt garantie op onderhoud als het goed is dus zou daar gebruik van maken als het horloge niet meer loopt zoals het hoort, ipv deze om te bouwen naar quartz wat je echt niet zomaar even gaat lukken.