Overigens, +7 of +10 valt binnen de specs voor een Top Grade Sellita GMT uurwerk, want die mogen +/- 15 sec per dag doen, zo lang het geen COSC versie is. Ik vraag me dus af wat er te klagen valt, eerlijk gezegd.
Wat betreft die autonomie, gangreserve is natuurlijk heel erg afhankelijk van jouw bewegingspatroon. Je zou je af kunnen vragen of de rotor fatsoenlijk loopt, en of er geen vreemde geluiden zijn wanneer je 'm ronddraait, maar ook dat is moeilijk in een exacte wetenschap te vatten.
Beweeg je genoeg? Is dat meer, minder, of hetzelfde sinds je het laatst bekeek? En hoe zit het met je andere horloges? Hebben die ook kortere gangreserve-opbouw, of is dat wel hetzelfde?
Als je nou denkt “he, wat kut, die nare accuratesse en dat gekloot met die rotor”, koop dan gewoon in het vervolg geen mechanische horloges meer. Het moge duidelijk zijn dat alle mechanische horloges technisch gezien best kut zijn.
Het gaat om een Top Grade uitvoering, dus eigenlijk een Chronometer uitvoering, maar zonder de Cocs certificaten en de testen die een chronometer moet voorleggen.
Het punt is, hij liep perfect tot 0.5 sec/dag en plots niet meer.
De andere zijn Quartz: 2 keer multiband 6 Casio en 1 Grand Seiko. Tja, is niet echt vergelijkbaar he.
Dat is heel erg niet de Chronometer uitvoering, vrees ik. Nach wie vor, of het nu een Sellita of ETA is, +/- 15 seconden per dag mag voor Top Grade, dus +/- 7 tot 10 is echt dikke prima.
Ik verkeerde in de waan dat een Top grade zoals in mijn Sinn 2893-2 in niets verschilde van een Chronometer grade, buiten dat die met meer zorg werd afgesteld en naar het COSC gestuurd is om de testen te doorloopen en het certificaat had om te bewijzen dat die voldeet aan de strengere eisen.
Dit bleef ik geloven omdat in de jaren dat ik deze Sinn heb, het meestal binnen die strengere afwijking liep. Het horloge is in 9 jaar 3 maal bij horlogemaker vanwege onderhoud (2x) en één herstelling, na een serieuze val (niet enkel het horloge had toen reparatie nodig).
Na 4 jaar wordt de afwijking eerder 15 sec/dag en dan weet ik dat die op onderhoud moet. Dus ik weet dat het horloge binnen de 5sec per dag kan lopen en 15 eerder zorgwekkend is.
Ik draag het horloge 80% van de tijd overdag.
Ik heb ondertussen ook ingezien dat die swap naar quartz minder voor de hand ligt dan ik eerst dacht. Dus laat maar.
Het voorstel van dat Bulova quartz mechanisme met vloeiende sec wijzer was anders wel goed.
Maar indien dan de werking van de UTC en de datum in het gedrang komt en je andere wijzers moet opzetten.