Garantie en voorwaarden

Wil na lang wikken, wegen, passen, meten en lezen een Longines aanschaffen. Het prijsverschil tussen een aantal verkopers die ik op het oog heb ten opzichte van Longines/AD’s loopt op tot €900 dus de moeite waard me er verder in te verdiepen.
De keuze voor de verkoper gaat tussen Timeolition, Montredo en Horando. Als Altherr wilt zakken dan zijn zij ook zeker nog een optie. Op basis van eigen ervaringen en reviews stuk voor stuk betrouwbare verkopers/webshops.
Nu was ik aan het kijken naar de garantie en loop daarmee vast. Nooit eerder zo bewust over garantie nagedacht besef ik me maar aangezien dit horloge in een hoger prijssegment zit, wordt garantie toch ook wel een aspect om bij de aanschaf rekening mee te houden.

Waar ik niet uit kom: Wettelijk heb je twee jaar garantie (EU-regelgeving). Longines geeft op dit type horloges vijf jaar garantie; uiteraard onder voorbehoud van een aantal voorwaarden. Belangrijkste zijn dat die is verkocht via een AD en een volledig ingevulde garantiekaart aanwezig moet zijn. Garantiekaart via deze verkopers is bij eerdere bestellingen volledig ingevuld meegestuurd dus daar maak ik me in eerste instantie niet zo druk om. Als ik echter op de website van Longines kijk dan zijn geen van de bovenstaande verkopers vermeld als AD; dus grijze dealers. Toch claimen alle vier de verkopers volledige fabrieksgarantie te bieden. Hier loop ik met mijn boerenverstand vast en dat brengt mij bij de vragen:

• hoe kan het dat deze verkopers kunnen claimen volledige fabrieksgarantie te kunnen bieden zonder dat ze de status van AD hebben?
  • wat betekent de ingevulde garantiekaart voor de garantie bij Longines als ik bij een van deze verkopers het horloge koop: is dat niets, de wettelijke 2jr of de officiële fabrieksgarantie 5jr?

want?

zij kopen horloges bij AD’s die de garantiekaarten activeren/stempelen. We noemen dit dan grijze dealers.

4 likes

Dat was ook mijn aanname dat die dan door een derde partij (AD) ingevuld zou zijn. Maar de keren dat ik eerder iets bij ze besteld heb, kreeg ik iets anders: door henzelf ingevulde, bestempelde en bestickerde garantiekaart (Altherr - Junghans) of een ingevulde garantiekaart vanuit de fabriek (Montredo - Oris).

Wat is dan de status van een door henzelf ingevulde garantiekaart?

1 like

Als je het heel zeker wil weten zou ik het even aan Longines zelf vragen

Niet bij Longines, maar bij de verkopende partij! Als je geen ingevulde kaart van een Longies AD krigt, geen garantie via Longines, maar via de grijze dealer!

Hoef je bij Longines niet te vragen…

Dus de vraag is, wat krijg je via de grijze dealer? Een kaart van een Longines AD of direkt wat van hun?

2 likes

Als ze claimen volledige fabrieksgarantie te geven, voor hoe lang geven ze die garantie dan? Ik heb zelf weleens Longines voorbij zien komen met garantie van 2 jaar terwijl ik weet dat het 5 jaar is.

1 like

Wanneer ze dit claimen kun je ze daar op aanspreken. Kunnen ze het niet waarmaken omdat Longines op de één of andere manier het horloge niet voor garantie accepteert binnen die termijn vanwege niet gekocht bij AD oid, dan zal de GD de kosten voor reparatie die anders onder garantie vielen moeten dragen. Nadeel is natuurlijk wel altijd dat er kans is dat je dit gelijk dan moet gaan halen. En niet vergeten even die claim van de GD op papier vragen…

1 like

Dank, ik ga de partijen een bericht sturen met navraag over hoe de garantie geborgd is. Koppel hier nog wel even terug wat er uit komt; zodat in de toekomst iemand anders met dezelfde vraag hiermee geholpen is :+1:

2 likes