Garantie (Hoe gaat het in zijn werk)

Vandaag heb ik een Tissot horloge gekocht, (Nieuw met ingevulde garantiekaart)
Helaas zag ik bij thuiskomst een onderdeeltje los in de kast liggen, (Ik wil eigenlijk dit horloge gewoon houden)
Ik heb gelijk de juwelier gebeld. Die deed verder niet moeilijk en reageerde vriendelijk , Ik mag het horloge brengen en dan gaat het horloge naar zijn horlogemaker.

Echter zou ik het horloge het liefste bij Tissot zelf zien. (Het is al een ouder model)
Ik ben verder helemaal nieuw met garantie claimen.

En heb dan de vraag: Als ik liever via Tissot zelf de garantie wil kan je dan zonder problemen elke Tissot Dealer (Juwelier) inlopen. En het hun laten opsturen?
Dat is wat ik vaker gehoord heb. Maar ergens vind ik het vreemd.

Ik hoor graag jullie mening.

Ps niet geheel onbelangrijk: De juwelier staat op punt van stoppen (pensioen)

Hier het slachtoffer waar ik oprecht zeer blij mee was.

1 like

Mijn ervaring daarin is dat dat wel kan, maar als je het horloge niet brengt waar je het gekocht hebt, dan rekenen ze vaak wel verzendkosten. Dat is iets dat de verkoper van het horloge anders wel op zich zou moeten nemen.

Waarom wil je per se naar de tissot? Ik denk dat dit een redelijk standaard valjoux 7750 is die de meeste juweliers wel zouden moeten kennen. Alleen de rotor is van tissot zelf.

1 like

Ik zou de horlogemaker een kans geven, wellicht valt het allemaal wel mee.
En mocht hij daarna alsnog stuk gaan, kun je altijd nog naar een Tissot dealer mocht de betreffende juwelier gestopt zijn.

Edit: misschien handig om te vragen wie de garantie afhandeling eventueel voor zijn rekening neemt, als hij gaat stoppen. Sommigen regelen dat soort zaken netjes…

1 like

Juridisch gezien dien je je te melden bij de verkopende partij. Hij dient zorg te dragen voor een goed product en kan zich verhalen op zijn leverancier.

Neemt niet weg dat je met hem kunt overleggen over de te bewandelen weg. Het wordt al een stuk gemakkelijker als hij een AD is.

2 likes

Met de Boss Vanquisher hetzelfde gehad. Bij thuis komst werkte de chronograaf niet.
Terug naar de winkel, die zei, moet hem officieel nu voor garantie innemen, maar heeft zijn leverancier gebeld, verhaaltje gedaan dat het horloge al kapot was in de winkel en er werd een nieuwe gestuurd. Helaas met een hoger serienummer, maar wel werkend en niet weken in de garantie bij de leverancier.

Bij een andere dealer kan je het horloge wel inleveren, maar zoals al gezegd, dan komen de verzendkosten voor jou rekening…

ps, mooie klok!

1 like

Je kan het horloge eventueel bij een Swatch Group shop-in-shop in een Bijenkorf afgeven. Zij zullen het horloge inclusief de ingevulde garantiekaart kosteloos naar Tissot opsturen ter reparatie.

4 likes

Wat is hier het nadeel van?

2 likes

Ik vond het leuk dat ik een nummer had onder de 100… nu zit ik tegen de 2000 aan…
Nadeel, niet echt, maar dat is gewoon mijn gevoel.

De reden dat ik zelf liever voor Tissot zou kiezen is, Als ik het goed heb is dit horloge uit 2005 :flushed:
Het zou dus betekenen dat deze misschien wel 12 Jaar bij een juwelier heeft gestaan, Dan zegt mijn gevoel dat hij misschien in betere handen bij Tissot zelf is als er bv rubbers oid vervangen moeten worden.

Die 2005 weet ik overigens niet zeker. Maar hoe zou Tissot kijken als ik met een garantie bewijs van vandaag kom met een horloge uit 2005 :grin:

Ik waardeer jullie reactieđź‘Ť

1 like

Ik laat al mijn servicewerk ook bij een (goede) reparateur doen. Er gaat niets meer naar TH, Omega of welke fabricant dan ook. De man is geauthoriseerd en ik heb er geen negatieve ervaringen mee, integendeel.

Maar rubbers van 12 jaar oud? Ik zou er niet graag mee gaan zwemmen.

1 like

Ik denk dat het horloge na 12 jaar ook wel opnieuw in de olie mag.
Dus een full service lijkt me geen overbodige luxe.

1 like

Ik snap jullie reactie.
Maar geen zorgen dit begrijp ik, Ik wil eerst waar ik recht op heb en dat is een goed functionerend horloge. Waar geen onderdeeltjes los in liggen.
Dat losse onderdeeltje is gewoon een lipje en een schroefje, Echter wil ik het horloge niet gelijk voor een service laten gaan. Omdat ik niet weet of er schade is door de losse onderdelen bij het uurwerk. Dus eerst Tissot of de horloge maker aan het werk. En dan kijken we verder. Heb tenslotte niet voor niks 2 jaar garantie. Misschien zijn ze bij tissot zelf intelligent genoeg,

1 like

Ik zat net te Googlen. Op Tissot,
Toen kwam ik Tissot Den Haag tegen. Het bleek idd het Adres van de Bijenkorf te zijn.

Toegevend dat @drex en @Gobert mij wel extra aan het denken hebben gezet.
Onderstaande.

Kan iemand bevestigen dat dit idd een horloge uit 2005 is?
Dit wist ik namelijk niet toen ik het horloge kocht,

Ik zie net dat onderhoud 300 euro kost? Daar kan de gekregen korting niet tegen op.
De korting was niet omdat het een oud model is, Daar is niet over gesproken,
Daar kwam ik pas thuis na Googlen achter, De koop was spontaan.
Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat een nieuw horloge onderhoud nodig heeft.

Daardoor ben ik gaan denken
Kan een juwelier zomaar een horloge verkopen die eigenlijk direct al onderhoud nodig heeft?
En hoe zit dit?

Is inderdaad al een model van Tissot die enkele jaren geleden is uitgebracht. Is de juwelier een erkend verkooppunt van Tissot?

Volgens de Juwelier kan ik overal terecht met de garantie,
Maar hij is idd niet terug te vinden op de Tissot Site… Zal wel weer wat ellende op me nek gehaald hebben merk ik alweer :+1:

@Bos
Houdt moed!

Ga terug naar je juwelier en maak een deal.
Omdat het horloge al redelijk oud is…
reparatie plus full service voor de helft :wink:

Succes!

Dat zou dus betekenen dat ik helemaal niet bij Tissot kan aankloppen?

Ik houd wel moed hoor :grin:

1 like

Zeker wel.
Maar als ze het uurwerk gaan repareren en ze zien al de ingedroogde olie…
een rechtgeaarde horlogemaker/fabrikant stuurt hem dan niet zomaar terug en zal
een service aanbevelen/uitvoeren.

1 like