Garantie (Hoe gaat het in zijn werk)

Is dat dan ook mijn probleem? Ik zit duidelijk Vol in de garantie.

@Bos
Onderhoud valt dacht ik niet onder de garantie.
De reparatie wel.
Hoe lang is de garantie?

1 like

@drex
Vandaag gekocht (Voor 12 uur dan :grin:). Dus ik neem aan 2 Jaar?

Neemd allemaal overigens niet weg dat mij een nieuw horloge verkocht is dat onderhoud nodig heeft, Zonder dat ik daarvan op de hoogte gesteld ben.

@Bos
Maar wat is het precies?

( binnen twee jaar is er bij een goed uurwerk geen service nodig )
pas na een jaar of 7 a 8 zoiets on the safe side.

Als het horloge echt al 12 jaar bij de juwelier ligt had hij u hierover
moeten informeren en had hij ook moeten vertellen dat dit horloge
een service nodig heeft.
Het was misschien een leuke deal maar nu komen de volledige
servicekosten op jouw rekening.
Tel uit je winst :wink:

Dus daarom stelde ik al voor:
service 50/50 als je hem echt wil hebben.
Anders de koop terug schroeven.
Waar een hele goede rede voor is nl oud en defect.

1 like

Ik ga er morgen achteraan. Ik laat het hier nog weten.

1 like

In de ICT wereld is een Dead On Arrival een ruil waard, en geen reparatie. Ik vraag me af hoe dat buiten de ICT wereld werkt.

Mensen? DOA? Ruilen of repareren?

1 like

Ik heb nog steeds goed geld betaald :wink:
Was bij een Juwelier niet bij een US webshop.

Absoluut DOA. Ruilen, of indien niet mogelijk geld terug.

Het model is in 2005 geĆÆntroduceerd. Zie ook:

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=1207323&rid=0

1 like

Juridisch is de keuze aan de leverancier. Repareren, naar de normen van Tissot & dat zal mogelijk betekenen dat er een redelijk grote onderhoudsbeurt nodig is op zijn kosten òf omruilen & dat zal moeilijk worden gezien het feit dat er wellicht geen andere (meer) te vinden zal zijn. Kortom, het zou voor de leverancier best wel eens voordeliger kunnen zijn om de koop te ontbinden.

1 like

Goede vraag.

Een Grƶnefeld tourbillon krijg je naar verwachting geen nieuwe voor. Een Seiko 5 mogelijk wel (goedkoopste oplossing voor Seiko).
En in dit geval is het toch een overjarig model, dan zitten er toch geen reserves meer in de pijplijn. Herstellen dus.

Mijn DOA Damasko kwam van de enige AD in NL, maar online gekocht (er is geen brick and mortar). Ik kreeg uiteindelijk een nieuwe, maar Damasko GmbH wilde daar aanvankelijk onder uit (wilde repareren).

Ik lees tussen de regels door dat je hier wal wat op terugkomt? Vanwege het feit dat de leeftijd 12 jaar niet is vermeld is: Ik zou zelf zeker inzetten op ofwel A. geld terug ofwel B. full service door een goede uurwerkhersteller. Op wiens loonlijst deze staat maakt dan niet zo veel uit.
Als je een nieuwbouw huis koopt accepteer je ook geen tweedehands CV/keuken/sanitair/bitumen van 12 jaar oud.

1 like

Probleem is momenteel ik kan nergens vinden tot wanneer het horloge geproduceert is, Ik ga morgen eerst informeren bij de Tissot Bijenkorf.

De Juwelier heeft niets te verliezen. Die stopt toch.

Iedergeval niet op mijn kosten.

Je bent erin gelopen Bos.
Leermomentje?
Ik zeg ja :grin:

1 like

Dan zou ik maar nooit een Acer nemen, die erkennen geen doa.

2 likes

Misschien gebruikelijk in de ICT, maar zeker geen recht. Is uiteindelijk ter beoordeling van de leverancier. En aan de achterkant van de afspraken die hij daarover heeft met de fabricant. Is uiteraard ook lang niet altijd nodig.

1 like

Als consument heb je recht op een conform product.
Prijs, merk etc. alles speelt bij de beoordeling of er een gebrek is dat voor rekening van de verkoper komt een rol.
Je hebt een overeenkomst met de verkoper en er is geen overeenkomst met de leverancier.
Je moet - juridisch gezien - de verkoper aanspreken als er iets mis is. Het is vervolgens aan de verkoper hoe hij het gebrek oplost - zelf, derde of leverancier.
Garantie bestaat juridisch in beginsel niet tenzij je het hebt bijgekocht. Een termijn waarbinnen een product bepaalde gebreken niet mag vertonen, verschilt per product en daarbij spelen prijs, informatie, etc. allemaal een rol.

Je hebt dus ook geen recht op een nieuw exemplaar en kunt ook niet zomaar de koop ontbinden en je geld terug vragen. Dat kan alleen als de verkoper na sommatie (ernstig genoeg) in gebreke blijft met het herstellen van het gebrek.

Heb je "garantie"bijgekocht, dan kan de termijn velengd zijn, on site garantie, geen verzendkosten, vervangend model etc. worden bijgekocht.

Heb je er geen vertrouwen on dan kun je op eigen kosten een andere oplossing vinden. Een andere oplossing op kosten van de verkoper is lastig en moet je goed aanpakken anders lukt het niet.

2 likes

Ik nog niet :rofl:

Jij was de gene die zij dat ik moed moest houden :grin:

@mr_brakke Ook bedankt voor dit consult :+1:

1 like

Met het risico te worden gevlagd: @ your service ! :innocent:

Je ziet te vaak dat mensen het opgeven en de oplossing elders zoeken met het idee ā€œde schadeā€ te kunnen verhalen.
De verkoper kan dan redelijk makkelijk volstaan met te zeggen: als er al een probleem was, dan had ik dat met plezier
willen oplossen alleen heb ik daarvoor onvoldoende de kans gehad…

Ook is het een misverstand dat je recht hebt op een vervangend, nieuw, ander exemplaar. Dat is onjuist, die heb je
immers niet gekocht …

Een goed merk, een goede verkoper en een normale klant zijn de beste ingrediƫnten om eventuele problemen op te lossen.

In jouw verhaal had het op de weg van de verkoper gelegen om aan te geven dat het een ā€œoudā€ exemplaar is waarbij
je dus eerder dan je normaal gesproken mocht verwachten, moet gaan servicen of gaan vervangen.
Heeft hij dit niet (aantoonbaar!) gedaan, dan kun je daarop aangeven dat de kosten van noodzakelijke service binnen
de normaal daarvoor te verwachten termijn door hem moet worden opgelost. Dat je dat dan bijvoorbeeld op basis van
80 % kosten verkoper en 20 % kosten klant doet of zo, is dan een mooie tussenoplossing.

1 like

Eens, ik zou het ook chiquer gevonden hebben als de verkoper gemeld had dat het om een oud exemplaar / winkeldochter gaat, zeker indien het horloge in kwestie meer dan 3 jaar oud is.
Overigens heb je als koper ook onderzoeksplicht, en moet je je gezond verstand gebruiken. Wordt er een hoge korting gegeven, is daar een bijzondere reden voor?

Bij een impulsaankoop snap ik wel dat je niet eerst uitgebreid gaat onderzoeken wat je precies koopt.

1 like