Je hebt volgens NL recht 1 jaar garantie plus een redelijke gebruikstermijn.
Binnen dat jaar dient in de eerste 6 maanden de verkoper (in geval van discussie) aan te tonen dat een defect jouw schuld is.
Binnen de 2e 6 maanden dien jij aan te tonen dat het product foutief is.
De redelijke gebruiksduur maakt het nog wat leuker.
een wasmachine van een duurder merk, die normaliter 20 jaar meegaat, maar die na 5 jaar kapot gaat dient onder garantie hersteld te worden.
voor de rest klopt het aardig.
de verkoper heeft de keuze, repareren of vervangen.
indien dit niet correct en binnen een redelijke termijn gebeurt kun je ontbinding van de koop eisen.
Overigens is een rechtsbijstandsverzekering erg handig in een onderhavig geval.
Bijkopen van garantie is bullshit.
Je hebt al een redelijke gebruikstermijn.
Maar ook al is het bekend dat het om een winkeldochter gaat en ook al krijg je een megakorting, dan nog heb je recht op volledige garantie zoals omschreven in het Nieuw Burgerlijk Wetboek.
En nee, voorwaarden van de verkoper welke afdoen aan de wetgeving zijn niet rechtsgeldig want de wet gaat ten allen tijden boven voorwaarden van een verkoper.
Ik heb zojuist contact gehad met Tissot.
Ik ben nog nooit ergens zo goed en duidelijk te word gestaan,
Ook heb ik contact gehad met de Juwelier.
En ook deze wilde graag meewerken met een oplossing. Zoals op sturen naar Tissot en de kosten delen.
Echter de Juwelier staat op punt van stoppen. Hij wilde zijn mobielen nummer geven voor als het horloge nog onderweg is als hij stopt.
Dat gaf me minder vertrouwen. Op een goede afloop.
Het horloge is idd maar tot 2010 geproduceerd
En staat dus minimaal 7 jaar stil.
De zeer vriendelijke dame van Tissot. Zegt dat een nieuw horloge geen kosten mag hebben. En verzocht mij het horloge naar de Bijenkorf te brengen.
Geen kwaad word van mij over de juwelier.
Man wilde niet terug betalen maar wel oplossen.
Ik ben degene die Besluit om hem de kans niet te geven. Omdat ik bang ben mijn horloge niet meer retour te zien als de man de deuren sluit voor zijn pensioen.
Absoluut niet
De garantie vangt aan op het moment van overdracht van verkoper naar consument.
Dat het ding voor mijn part er al 20 jaar in een la ligt doet niet terzake.
De afleverstaat had 100% nieuwstaat moeten zijn, indien daarvoor onderhoud nodig is is dat niet jouw probleem.
Alles in de winkel had korting wegens pensioen. Niet speciaal dit model. Maar echt alles.
Overigens excuus als er nog meer spellings fouten in mijn typ kunst zitten dan normaal. Ik ben vandaag onderweg, Mijn mobiel werkt minder met spellings controlle.
Ik waardeer iedereens inbreng! Bedankt iedereen, Geweldig zoveel verschillende kennis in 1 Forumš
na 1 jaar heb je een redelijke gebruikstermijn.
een bepaald horloge waarvan bekend is dat het een gemiddelde levensduur heeft van 10 jaar en wat kapot gaat na 3 jaar, niet zijnde overmatige slijtage of defect door verkeerd gebruik, dient hersteld te worden onder garantie.
dus met je meistersinger de marianen trog induiken is geen garantie als ie volloopt.
Beste Hans, ik vraag het niet maar @Bos vraagt hoe het zit en daar geef ik antwoord op. Ik heb (nog) niet zoveel verstand van horloges maar wel van verzekeringen. ⦠ehhh juridische zaken bedoel ikā¦,
Daarnaast weet ik uit ervaring dat de juridische oplossing vaak niet de beste isā¦
Juridische oplossingen zijn zelden de juiste maar soms moet je wel.
als verkopers beginnen te strooien met tegenwettelijke voorwaarden en niet tot rede te brengen zijn.
of gewoon geen oplossing willen bieden terwijl je ze wel in de gelegenheid stelt.
Ook is het handig als je de wettelijke bepalingen gewoon kent, soms is dat al voldoende om van een koop af te zien.
zoals ik indertijd een PS3 wilde kopen bij bart smit en te horen kreeg dat ik drie maanden garantie van hun kreeg en daarna het met sony moest uitzoekenā¦
kompleet van het pad af.
Ik heb het ding op de balie achtergelaten en ergens anders gekocht.
maar Tissot heeft dus gewoon een heel duidelijk, 100% correct en klantvriendelijk beleid.
zo hoort het en je weet nou dat ze je daar niet in de kou laten staan.
Top! En dikke PLUS voor Tissot zoals het zich laat aanzien.
Nu nog ff waarmaken en het liefst binnen afzienbare tijd
Laat u nog even weten hoe het precies afloopt ?