Garantie (Hoe gaat het in zijn werk)

In een draadje over garantie zou nog even het grote verschil met een online aankoop genoemd mogen worden. Op grond van de wet kopen op afstand heb je dan gewoon altijd 14 dagen de tijd om de koop te ontbinden. En volledigheidshalve: een aankoop bij een particulier valt daar niet onder.

Ik snap het wel (een beetje), maar je kunt het best nu met een kale pols gaan lopen dan is je horloge-moeheid vast snel weer over :slight_smile:
Succes!

3 likes

@Coinoperator,

waarom kom jij toch steeds met onjuiste juridische beweringen die je hier verkoopt als zijnde de waarheid?

In Nederland geldt het conformiteitsbeginsel: je hebt garantie gedurende de verwachte levensduur met een minimumtermijn van twee jaar (dus niet 1 jaar). Deze garantie wordt verstrekt door verkoper die op zijn beurt een regresrecht heeft op de leverancier/importeur.

Indien de leverancier/importeur een eigen garantieregeling heeft spreken we van fabrieksgarantie. Deze is evenwel bovenwettelijk en hoeft dus niet te voldoen aan voorgaande.

Ik zie evenwel niet zo goed waarom de discussie inzake garantie termijn in dit geval relevant is. Het ding is net gekocht.

Garantie is overigens gebaseerd op artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek.
Daarnaast is er een Europese richtlijn (99/44/EG) met directe werking.
De opmerking die ik tegenkwam dat “garantie wettelijk niet bestaat” kan ik niet zo goed plaatsen. Misschien dat deze opmerking wat nader uitgewerkt kan worden ter verduidelijking.

Wat de garantieaanspraak van meneer @Bos betreft moet hij, nu hij deze weg bewandelt, er rekening mee houden dat Tissot kosten in rekening kan brengen, itt de verkoper.
het zou me echter niet verbazen als Tissot het netjes regelt met hem.

Omdat jij het doodgewoon fout hebt kerel.

In NL geldt de regel zoals ik die boven heb beschreven en niet jouw verzinsels.
Ga gewoon even lezen en kom dan terug om je excuses aan te bieden.
zelfs een kleuter kan op consuwijzer nog zien dat jij er naast zit.
ps
de garantietermijn is door de europese commissie op 2 jaar gezet en NL heeft dat niet overgenomen maar er 1 jaar plus de redelijke gebruiksduur van gemaakt.
dus nogmaals, ga eerst eens lezen voor je met zulke blunders aankomt zeilen.

Ik heb mijn spullen gepakt bij De Bijenkorf en ben toch naar de juwelier gegaan.

Voor de mensen die dachten dat specifiek alleen dit horloge was afgeprijsd, En dat ik beter had moeten weten.
Dat was niet zo.
Alles was in de winkel afgeprijsd zoals eerder gezegd. Wegens het met Pensioen gaan van de eigenaar.
Ik ga er dan niet vanuit dat er met alles in de winkel iets mis zal zijn of overjarig,

Maar ik heb er van geleerd, en ben er eigenlijk wel even klaar mee.
Dit is toch niet wat je verwacht als je iets nieuw koopt. 2 dagen gedoe en ellende. In iedergeval dit is niet het gevoel wat ik bij een hobby wil hebben.

Laat het repareren bij de juwelier. Na een jaar ga je terug naar de officiële Tissot dealer en zeg je dat het horloge achter loopt. Dan moeten ze u een gratis service geven omdat dit binnen de garantie ligt.

Moet-ie wel daadwerkelijk achter lopen. :wink:

2 likes

Peter ik heb een vraagje. Als een horloge pakweg 10 jaar in een vitrine ligt, droogt de olie dan ook op in het uurwerk?

Nou heb ik het over een automatisch horloge, waarvan het uurwerk stilstaat.

Ik legde laatst mijn in 2007 geheel (zelf) geservicede zakhorloge uit 1904 weer 's op de tester. Enkele jaren terug liep-ie 1 seconde per dag voor, en een amplitude van bijna 300 (heeft ook een nieuwe veer gekregen in 2007).

Nu had ik een volkomen wazig testbeeld, een veel lagere amplitude, en hij loopt 10 seconden per dag achter. Als over een klein weekje de “to do” horloges even helemaal op zijn, ga ik diverse eigen horloges “doen” - waaronder deze. Erfstukje.

Draag 'm eerder nooit dan zelden; maar had 'm beter wat vaker een stukkie moeten laten lopen… Ja dus, lijkt me. Nou zal een horloge nooit 10 jaar in een vitrine liggen, de collectie verandert toch ook wel regelmatig lijkt me. Maar werkloos in een lade liggen is ook niet super denk ik.

2 likes