Garantie tweedehands horloge

Ik heb de volgende e-mail gestuurd.

Dear X,

Thank you for replying this quick.

I’m a bit surprised by the stance of the ACME Watch Company towards the warranty they give on their products. Especially on products they produce themselves. My ACME watch has been bought by a fellow countryman in September 2014. According to European law, any product sold in the European Union should have a warranty of at least 24 months (and not 12 months as stated on your website). See http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_en.htm. So I find it rather strange that a product looses it’s warranty when it is sold within the warranty period to another individual.

What I do not understand is the following. The AMCE Watch Company is a micro-brand which heavily depends on watch enthusiast on the internet for its sales. I’ve seen no advertisement on any mayor - or minor - watch fora or in watch magazines, which means that people - like me - buy a ACME watch purely based on what they read on watch fora. Marketing wise this is very tricky of course because watch enthusiasts, especially watch enthusiasts, love to share all their experiences in detail. From how well a watch box is packed and delivered to the communication with the brand and seller. Hence, good experiences shared on the fora boost sales while negative experiences just do the opposite. So in this case, if the ACME Watch Company doesn’t have a big marketing budget, it is essential to keep the watch enthusiast enthusiastic about the brand (which can be done by delivering excellent service) so he (or she) can share his (or her) positive experiences.

So for now I can see two outcomes of “our” issue:

1. The broken ACME watch is accepted by the ACME Watch Company for repair under warranty and I will share my, honest (good) experience on the watch fora.

or

1. The ACME Watch Company sticks to the warranty policy they think right and I will share my (negative) experience on the watch fora.

It’s the choice of the ACME Watch Company.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Lars van den Berg

Zolang jij het garantiebewijs hebt waar een datum van verkoop op staat heb je gewoon recht op garantie. Wie het gekocht of verkocht heeft maakt niks uit.
Ook niet waar het gekocht is. Elke dealer die het merk verkoopt zou het horloge moeten innemen. Bij een microbrand zou ook alleen het garantiebewijs voldoende moeten zijn.

Exact. Of, anders verwoord, door ‘iemand van de Consumentenbond’:

“Garantie is een soort ‘extraatje’ als aanvulling op je wettelijke rechten. Het voordeel is de koper tijdens de verkopers/fabrieksgarantieperiode niet hoeft te bewijzen dat hij het artikel op de juiste manier heeft gebruikt. Een verkoper/fabrikant is niet verplicht fabrieksgarantie aan te bieden. Daarom kan hij zelf de garantievoorwaarden bepalen. Die voorwaarden kunnen echter nooit afbreuk doen aan de wettelijke rechten van de koper. En de wettelijke garantie blijft verbonden aan het product, dus ook voor de tweedehands koper. Een tweedehands koper kan de verkoper dus ook aanspreken, niet op grond van de verkopers/fabrieksgarantie, maar op grond van de wettelijke garantie. Wel zal het voor de tweedehands koper moeilijker zijn de verwachtingen die hij van het artikel mag hebben te onderbouwen en zal het lastiger te bewijzen zijn dat hij het artikel niet verkeerd heeft gebruikt (je weet immers niet wat voorgaande eigenaars ermee hebben gedaan).”

Antwoorden op dit soort vragen zijn vrij eenvoudig te vinden via Google. Maar als de verkoper in een ander land zit, wordt het feitelijk gewoon lastig om je gelijk af te dwingen.

Duidelijke en professioneel opgestelde mail zou ik denken.

Had nog nooit van dit merk gehoord.
Hoop dat je alsnog je gelijk krijgt, maar wat een bagger horloges… (afgaande op Googles afbeeldingen) :slight_smile:

Hendrik

ACME Watch? Nooit van gehoord. Bij ACME moet ik altijd gelijke denken aan Looney Tunes:

The Acme Corporation is a fictional corporation that features prominently in the Road Runner/Wile E. Coyote cartoons as a running gag featuring outlandish products that fail or backfire catastrophically at the worst possible times. The name is also used as a generic title in many cartoons, films, TV series and comics.

Dat die geen garantie verlenen, dat begrijp ik :wink:

dreski Schreef:

Ik vroeg me af of de bon op naam van de eerste
verkoper staat. Het maakt toch geen bal uit wie de
eigenaar van het horloge is. Stel dat je hem kado
hebt gekregen? Dan vervalt de garantie toch ook
niet. Het gaat de fabrikant geen reet aan of je
hem van iemand anders hebt gekocht.

En zo is het!
Ze moeten het oplossen voor je.

juist bij een microbrand wordt misschien ieder garantiegeval hard in de portomonnee gevoeld.

neemt niet weg dat ze zich aan de europese wetten moeten houden, en dat valt voor veel fabrikanten/webshops niet mee…

Heeft iemand een link van deze microbrand? Want ik vind niets wat er op lijkt.

Zodra je er niet uit komt en het hier post moeten we met ons allen ons beklag doen bij dat bedrijf.

The Acme Corporation is a fictional corporation…

Ik heb de naam van het merk dus nog even achterwege gehouden :slight_smile:

larsvdberg Schreef:

The Acme Corporation is a fictional
corporation…

Ik heb de naam van het merk dus nog even
achterwege gehouden :slight_smile:

En ik op WUS al hun naam aan t bekladden :+

Maar ben benieuwd wat eruit gaat rollen…