Garantie weg indien je niet de eerste eigenaar bent?

Beste leden,

Een van mijn horloges was stuk (de minutenwijzer heeft de uurwijzer geraakt en de uurwijzer is verbogen).

Het horloge is origineel gekocht bij een verdeler van het merk, niet door mij, ik heb het tweedehands.

Bij navraag meldt die mij dat

  1. zij alleen waarborg verlenen aan de eerste eigenaar.

  2. zonder het horloge te zien (behalve een foto) hij/zij meldt dat het horloge waarschijnlijk is gevallen.

Ze stellen voor dat ik het maar naar de fabrikant opstuur met de factuur en wensen me veel succes.

Dan is mijn vraag,

  1. De handelaar is toch verantwoordelijk voor zijn garantiegevallen en die hij dan doorrekent of doorstuurt naar de fabrikant? (Ik woon in België en weet niet wat de wettelijke verplichtingen in Nederland zijn)

  2. Ik weet 100% zeker dat het horloge nooit gevallen is (er is ook totaal niets aan te zien aan de buitenkant), maar hoe kan ik dit hard maken als de handelaar al direct zegt dat het wel gevallen zal zijn?

Alvast bedankt voor jullie input.

Kris

Garantie verleent een fabrikant aan een object en niet aan een persoon…

Ik vind het vreemd dat de dealer de garantieclaim afwijst…

Mocht er nog een andere dealer bij in de buurt zijn, zou ik daar maar eens heen gaan.

Natuurlijk is het voor de dealer ook moeilijk te bepalen wat er gebeurt is, zolang hij het horloge niet heeft gezien. En dat wijzers verbogen raken zonder dat hard met iets in aanraking zijn gekomen is ook ietwat moeilijk voorstelbaar…

Succes!

Mogen we een foto zien van de verbogen wijzer(s) ?

Een wijzer met een beetje massa wil idd wel eens verbuigen bij een schok/val.
Schiet een wijzer los is dit verder geen probleem , dwz vastzetten klaar !
Tip: indien mogelijk het uurwerk stoppen .
Maar verbuigt bijv. de min wijzer maar blijft vastzitten is het goed mogelijk dat bij het verzetten van de tijdinstelling men de wijzer scheef draait doordat de
wijzers onderling raken :sunglasses:
Garantie bepalingen wil ik me niet over uitlaten !
Vind het wel jammer dat men niet de moeite neemt om een klant tot klant te houden
Ik bedoel het probleem is eventueel met een zeer kleine inzet te verhelpen zonder
grote kosten voor beide partijen .

Garantiebepalingen verschillen. Doxa geeft bv alleen garantie aan de eerste eigenaar.

Ik weet niet of Doxa daaraan kan vasthouden als het erop aan komt…

Garantie wordt op een produkt gegeven… en niet aan een persoon. Een auto met 3 jaar garantie verliest toch ook niet de garantie als de auto naar 2 jaar wordt verkocht?

Maar hou ons op de hoogte!!

Volgens mij is het allemaal prima in het wetboek te vinden en is er maar weinig ruimte voor interpretatie.

Garantievoorwaarden mogen bepalen dat alleen eerste eigenaar garantie heeft. Zie ook onderstaande link:

http://www.noorlandjuristen.nl/Consumentengeschillen/index.htm

Helaas is het allemaal niet eenduidig.
Zo ik heb begrepen is garantie overdraagbaar, tenzij in de voorwaarden is opgenomen dat dit niet zo is.

Daarnaast, in Nederland is de verkoper verplicht de garantie te regelen met de fabrikant. Maar bij doorverkoop is de vorige eigenaar de verkoper, en niet de winkel. Maar een particulier is weer niet verplicht dit te regelen.Zeker met de grijze handel in horloges wordt nogal eens moeilijk gedaan.

Dus als de fabriek in het buitenland zit, de verkoper een particulier is, en de oorspronkelijke verkoper met wie je geen overeenkomst hebt, doet moeilijk, is het nog niet eenvoudig opgelost.

Nog even een quote, die iemand die juridisch geschoold is vast beter kan interpreteren dan ik, maar de laatste twee regels lijken me wel duidelijk:

[quote=BW. Artikel 6]

  1. Staat een uit een overeenkomst voortvloeiende, voor overgang vatbaar recht in een zodanig verband met een aan de schuldeiser toebehorend goed, dat hij bij dat recht slechts belang heeft, zolang hij het goed behoudt, dan gaat dat recht over op degene die dat goed onder bijzondere titel verkrijgt.

  2. Is voor het recht een tegenprestatie overeengekomen, dan gaat de verplichting tot het verrichten van die tegenprestatie mede over, voor zover deze betrekking heeft op de periode na de overgang. De vervreemder blijft naast de verkrijger jegens de wederpartij aansprakelijk, behoudens voor zover deze zich na de overgang in geval van uitblijven van de tegenprestatie van haar verbintenis kan bevrijden door ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.

  3. Het in de vorige leden bepaalde geldt niet, indien de verkrijger van het goed tot de wederpartij bij de overeenkomst een verklaring richt dat hij de overgang van het recht niet aanvaardt.

  4. Uit de rechtshandeling waarbij het goed wordt overgedragen, kan voortvloeien dat geen overgang plaatsvindt.[/quote]

En hoe zal het zitten met van die “horlogesletjes” die na 8x of meer geflipperd te zijn binnen 2 jaar toch weer bij t eerste baasje terugkomt?

“Ja meneer, al die krasjes komen allemaal door mezelf. Wat zegt u? U zit ook op het horlogeforum…?” :+

marijn Schreef:

Garantievoorwaarden mogen bepalen dat alleen
eerste eigenaar garantie heeft. Zie ook
onderstaande link:

http://www.noorlandjuristen.nl/Consumentengeschill
en/index.htm

Dan zal de verkoper dus aan moeten dat dit van toepassing is.

Ik weet 100% zeker dat het horloge nooit gevallen is (er is ook totaal niets aan te zien aan de buitenkant), maar hoe kan ik dit hard maken als de handelaar al direct zegt dat het wel gevallen zal zijn? <

Liep het horloge eerst wel? Een wijzer verbuigt toch niet spontaan?

Het horloge liep en loopt nog steeds perfect.

De verbuiging van de wijzer is gekomen doordat de urenwijzer en de minutenwijzer elkaar hebben geraakt.

marijn Schreef:

Garantievoorwaarden mogen bepalen dat alleen
eerste eigenaar garantie heeft. Zie ook
onderstaande link:

http://www.noorlandjuristen.nl/Consumentengeschill
en/index.htm

Volgens mij gaat dat alleen over de garantie die de winkelverkoper zelf geeft. Het is niet mijn dagelijkse werk, maar ik betwijfel stellig of de winkelverkoper ook zo van de wettelijke garantie af kan. Ik denk van niet.

Tja, ik las het topic en bedacht al gelijk een heel verhaal over hoe het juridisch zit, maar in dit soort zaken zitten veel ins en outs en zolang het niet om veel geld gaat, gaat of staat het met de verkoper. Als die zich al meteen verdedigend opstelt kan je met allerlei wetsartikelen aankomen, maar daar trekt hij zich niets van aan.
Op zich kan je alleen garantie geven aan de eerste koper, maar dan moet dit wel goed zijn vermeldt. Zo niet, dan kom ik weer terug op m’n eerst punt, dan begint de discussie die je waarschijnlijk niet wint.
Ook is het zo dat met verbogen wijzers je uberhaupt al lastig zit (na 6 maanden want dan ligt de bewijslast bij jou) omdat dat kan gebeuren door het horloge te laten vallen (en dat wijzers niet zo snel opeens na maanden tegen elkaar aan gaan).

Mijn advies? Zoek een goede horlogemaker op bij jou in de buurt en laat die er even naar kijken. Tenzij het om serieus geld gaat en het zou lonen een jurist in te schakelen zou ik die dealer vergeten. Met die attitude behoud je geen klanten. Eventueel kan je hier nog wel even een reactie plaatsen over de betreffende dealer: http://www.horlogeforum.nl/list.php?13 .

Hallo Medeforummers,

Ik zou het filmpje van ‘Radar’ met Hertsenberg op de phone zetten.
Daarmee ga je naar de verkoper en je laat het filmpje zien.
Daar is’tie vast van onder de indruk.

Met vriendelijke groet,
Inca

Het bewijs ligt altijd bij de verkoper!!

Hoi allemaal,

Deze post roept twee vragen bij mij op:

  1. Hoe kan een horloge dat goed functioneert bij normaal gebruik (en zonder vallen etc.) spontaan de beschadiging/problemen krijgen die hier wordt beschreven.

  2. Hoe weet je van een zelf niet nieuw gekocht horloge 100% zeker dat het niet gevallen is?

Aan de andere kant: Misschien is het eenvoudig op te lossen, en dat zou de leverancier zeker moeten proberen. Als zou de garantie al 10 jaar verlopen zijn.

Altijd 2 kanten aan een verhaal.

Greetz!

TimeLapse Schreef:

Aan de andere kant: Misschien is het eenvoudig op
te lossen, en dat zou de leverancier zeker moeten
proberen. Als zou de garantie al 10 jaar verlopen
zijn.

Dat bedoel ik , ofschoon veel levaranciers nog nooit een horloge van binnen
hebben gezien en dus automatisch een groot probleem voor hun kan zijn.

Hoe dan ook , ik verwacht dat idd veel ergernis voorkomen kan worden door een horlogemaker het probleempje laten beoordelen cq verhelpen .

Wisten we het merk type of een fotootje kijken,zouden we misschien iets meer kunnen loslaten ?

Zet even een foto neer inderdaad.
In het algemeen heb je een garantie van een bepaalde tijd op het product. En als de ene dealer je niet wilt helpen wil een andere dat misschien wel. Zolang je het gestempelde garantiebewijs hebt zou dat geen probleem mogen opleveren.

mcfr Schreef:

Zet even een foto neer inderdaad.
In het algemeen heb je een garantie van een
bepaalde tijd op het product. En als de ene dealer
je niet wilt helpen wil een andere dat misschien
wel. Zolang je het gestempelde garantiebewijs hebt
zou dat geen probleem mogen opleveren.

hoewel sommige dealers ondanks binnen de garantietermijn er wel kosten voor in rekening kunnen brengen, indien t product niet bij hen gekocht is. verzend, administratie, verwerking, enz-kosten. begrijpelijk, want mogelijk maken ze zelf ook kosten om t voor je te regelen.

aan de andere kant denk ik dat het voor een ad en merk ook zo chique zou zijn dat de importeur of dealaer dat op zich zouden nemen. ik zeg maar wat, koop je een dikke rolex of breitling en moet je binnen de garantietermijn toch voor de service vetalen mocht er onverhoopt iets mis zijn. toen ik vroeger wereldwijde garantie las bij zo een luxe merk dacht ik altijd van wow wat een geweldige service (net als vroeger levenslange garantie bij parker pennen). blijkt er toch een klein adertje onder t gras te zitten. doet bij een beetje afbreuk aan de beleving van een merk.

zelf denk ik daardoor wel es 3x na op vakantie ofzo om een klokje te kopen.

Wereldwijd is inderdaad een groot woord. Is meestal toch regio gebonden. Bepaalde merken voeren hun garantie alleen door in een bepaald wereld deel.