Garantiebewijs niet laten stempelen: verstandig?

Je ziet het wel vaker in een verkoopadvertentie:

Aanwezigheid van papieren, doos en eventuele accessoires: Compleet. Garantiebewijs niet gestempeld of gedateerd.

Maar is dat nu wel verstandig? Ik liep laatst tegen het volgende aan; Ik kocht hier een Oris zonder papieren en heb die laten servicen bij Oris NL servicecenter en heb een nieuwe servicepas gekregen. Ik wilde dat horloge registreren op de Oris website in hun database maar dat gaat niet, want je moet de dealer invullen en die weet je vaak niet als het horloge tweedehands is gekocht en de kaart niet is gestempeld (of als je zoals ik het horloge zonder papieren hebt gekocht. Is inderdaad een andere oorzaak, maar gevolg is hetzelfde, je weet o.h.a. niet wie de verkopende dealer was). Oris gaf nog expliciet aan mij aan dat fabrieksgarantie alleen van toepassing is als er een gestempelde en gedateerde garantiepas is.

M.a.w: Is het niet verstandig om de garantiepas gewoon te laten stempelen en dateren om Ć¼berhaupt ook je garantie te kunnen claimen indien nodig?

4 likes

Altijd stempelen als het kan, datum invullen als het moet

En als je grijs koopt moet je accepteren dat een deel vd service ontbreekt

Datum lijkt me sowieso wel handig al was het maar voor de verzekering bij evt. schade of diefstal.

Je moet een dealer invullen. Mijn Oris komt van Ace, maar ik ga echt niet naar Amsterdam voor een service. Je kunt ook je lokale Orisboer invullen, en dan kun je gewoon registreren.

2 likes

Deel vd service. Wat bedoel je daar concreet mee?

Bedoel je particulier? Je hebt wettelijk namelijk altijd een bepaalde garantie. Gestempeld of niet.

1 like

Wettelijk een bepaalde garantie?
Deel van de service weg?

Ben ook wel benieuwd wat u bedoelt.

Ik bedoel deel vd garantie (te gehaast getypt), niet de service

De registratie op MyOris is m.i. niet zo geavanceerd als het lijkt. Er zit een database achter die op basis van het S/N nummer het model met foto weergeeft. Veel verder lijkt het niet te gaan, je vult gewoon je NAW gegevens, datum van aanschaf en je kiest een Oris dealer. De einddatum voor garantie is dan 3 jaar na de zelf ingevulde aanschafdatum. Lijkt meer op een leuke tool als dat het waarde heeft. Voor garantie ben je aangewezen op een Oris AD en de garantiekaart is je bewijs. Wel een leuke tool overigens.

Kun je trouwens alle merken horloges laten registreren in een database.

@ TS en Crownguard: Je hebt namelijk de wettelijke garantie, de fabrieksgarantie en de verkoopgarantie. Dit zijn drie verschillende garanties! Let hier dus goed op. :wink:

Www.roemeensinbrekersgilde.nl
Www.albaanseonteigening.nl

1 like

Dank je gelijk gedaan :smiling_imp:

Even weer een oud onderwerp omhoog halen :slight_smile:

Inmiddels al een tijdje in het bezit van een Omega Seamaster en dat bevalt prima!

Zojuist wat rond gezworven op de website van Omega en daar zag ik dat zij tegenwoordig 5 jaar garantie geven en vanaf juni 2018.

Nu kwam er bij mij een vraag omhoog gerezen hoe dat bij mijn horloge eigenlijk zit.

Gekocht via het grijze circuit, nieuw in doos met ingevulde datum maar geen stempel. Vervalt mijn garantierecht nu? Of is een snelle serienummer check voldoende voor het natrekken van een evt leeftijd?

Nu word ik hier niet zo snel zenuwachtig van maar ik vroeg het mij gewoon afā€¦ het is natuurlijk mijn keus geweest om grijs te kopen en mocht er iets met het horloge gebeuren wat normalite een garantie geval zou zijn dan moet ik op de blaren zitten ben ik bang.

Na een service beurt bij Omega verandert er neem ik aan wel het eea qua garantie?? Service pas oid? Ben nog niet bekend hiermee.