garantiekaart invullen of niet?

Weer een dilemma in mijn leven! die jullie hopelijk kunnen oplossen :grinning:
Heb een Breitling horloge gekocht met een leeg international warranty boekje.
Helemaal leeg, geen datum of serial nummer… Zal ik dit boekje invullen of leeg laten, mocht ik het ooit willen verkopen als volledige set? Horloge komt uit de jaren 80. Wel zit er een een ander limited editie certificaat bij, waar precies op staat welk nummer ik in bezit heb. Dat geeft nog een andere optie, om het boekje te bewaren voor een toekomstige Breitling.

Bespaar mij de opmerkingen dat ik geen horlogeverkoper ben uit de jaren 80, want ik kan geen tijdmachine bouwen

• Boekje invullen
  • Boekje leeg laten
  • Boekje bewaren voor een ander horloge

0 stemmers

Is het geen vorm van fraude als je het boekje nu in zou vullen? Je weet namelijk niet de oorspronkelijke aankoopdatum en je mist een stempel.

4 likes

Is dat dan niet gewoon oplichting? :stuck_out_tongue:

3 likes

Als je een boekje uit de jaren 80 een 30 jaar na dato invult vernietig je eventuele waarde volkomen. Dat gezegd hebbende, als jij het leuk vind, het is jouw eigendom.

2 likes

Tja het is slechts een garantie boekje die na een paar jaar niet geldig is, dus om het fraude te noemen. Ik win er zelf niks mee, enkel om aan te tonen dat dit boekje daadwerkelijk bij dit horloge hoort.

Maar dat kun je dus niet aantonen, want hij is blanco. Op het moment dat jij hem gaat invullen, ontstaat dus de illusie dat het boekje met zekerheid bij het horloge hoort. En dat is (in ieder geval als jij er niet bij vermeldt dat je hem zelf hebt ingevuld) gewoon klinkklare oplichting.

2 likes

Ik weet dat het boekje erbij hoort. En laten we eerlijk zijn, die dingen behoren niet tot een specifiek horloge. Er is destijds gewoon een leeg boekje bijgeleverd, wat niet door de juwelier is ingevuld. Maar aan de andere kant is een leeg boekje bij je horloge ook wel leuk, kan je altijd nog invullen. Maar om mij nou als oplichter te bestempelen, omdat ik met een balpen zo een kaart invul, vind ik onterecht.

Geen dingen suggereren die niet daadwerkelijk zo zijn, lijkt me een vrij logisch uitgangspunt.

2 likes

Lijkt mij sterk dat het door een juwelier is bijgevoegd, want dan hadden ze er vast een stempel en datum op geplaatst. Kans is groot dat het later bij is gevoegd om de set ‘compleet’ te maken. Maar ben wel benieuwd welke datum je dan in zou willen vullen… gewoon een willekeurige datum?

1 like

Zit wat in. Was ook verbaast toen ik een blanco boekje zag, niet eerder gezien.

Het horloge komt van de eerste eigenaar en alles is compleet met dit boekje. Nee de datum leeg laten, als ik dit nog niet eerder had vermeld, het gaat alleen om het serie nummer.

1 like

Aah ja dat maakt het verhaal idd anders. :+1:

1 like

Ik geloof niet dat ik zo ver ging :wink:

1 like

Excuus, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Het gaat mij er alleen om dat dit boekje bij het horloge past. Dus geen datum en/of juwelierszaak. Maar dat er wel een garantieboekje bij zit, dat match met het referentienummer.:yum:

1 like

En niet vergeten om hem bij de plaatselijke autogarage even te laten stempel. Dat Citroën/Peugeot/VW logo veeg je daarna zo weer weg met een natte vinger.

Ik wil het geen fraude noemen maar je bent de winkelier niet…ik zou hem leeg laten.

1 like