Geachte heren uurwerk-herstellers..... hellup!

Ik pruts wel eens wat met oude duikertjes, maar loop vaak tegen een probleem aan waar ik de oorzaak dan wel oplossing nog niet echt van kan plaatsen:

Uurwerk: automaat, eta 2783, alleen datum. Ik verwijder de opwind-as door het pinnetje naast de as in te drukken. Dit doe ik terwijl het uurwerk in de 1e stand (opwindstand) staat. Als ik het uurwerk uit de kast heb plaats ik de opwind-as weer terug door weer op het pinnetje te drukken. Alles werkt prima, ik reinig het uurwerk, test de functies, niets aan de hand.
Ik neem de opwindas weer uit het uurwerk (terwijl het weer in de 1e opwindstand staat), plaats het uurwerk in de kast, plaats de opwind-as weer terug door het pinnetje weer in te drukken… En dan is de 1e stand in een keer datum verstellen in plaats van opwinden, en kan de 3e stand (wijzers verzetten) niet eens meer gebruikt worden!!

Uurwerk weer uit de kast, wijzerplaat er weer af, het armpje van de schakeling weer op de juiste plaats in het tandwiel leggen, en alles functioneert weer. Zodra ik het uurwerk weer inbouw gaat het echter wederom mis. Ik heb dit probleem al meerdere malen met eta gehad.
Wat doe ik fout? Moet het uurwerk in opwindstand staan voor je het pinnetje indrukt? Moet je het pinnetje niet indrukken als je het opwind-asje terug plaatst? Druk ik te hard, te zacht? Is het misschien een eta probleem?
Pffff moe en warm… Ik laat alles ff liggen en wacht op een hopelijk antwoord. Alvast bedankt voor het (wederom) helpen…

Yaffle

Ik ken het probleem, ben er al meerdere keren tegenaan gelopen, overigens niet alleen bij ETA. Ook bij Poljot.
Erg irritant.

Hoe kan het ook anders…nog nooit bij een seiko gebeurd (:smiley:
.

Probleem; Ik weet niet welke het precies is 'Clutch wheel" of " Winding pinion" maar dat onderdeel kiept om en valt van zijn plaats.

Remedie: Opwindas verwijderen in de laatste stand van de kroon, dus de stand om de wijzers goed te zetten.

Wijzerplaat hoeft er overigens niet vanaf, het gaat ook vanaf de achterzijde, alhoewel je dan ook wel een en ander moet weghalen.

In de wijzerverzettingsstand zetten. Ook het vierkantgedeelte van de opwindstift smeren zodat hij makkelijk schuift in de pignon coulant referentie 407. Lichtjes met de opwindas bewegen terwijl je indrukt zodat de 407 ook met vierkant gat zich gemakkelijk kan positioneren over de opwindstift.

en zal het zsm proberen, en het resultaat uiteraard tonen. Dank!

Yaffle

Goedemorgen Heren,
Ik zal jullie enkele vaktermen leren.

Het liggend rad met de karteltandjes waar de stift ingaat heet: Liggend opwindrad.
Het staande rad waar ook karteltandjes en normale tandjes aanzitten, heet: Staand opwindrad.
In de gleuf van het liggend opwindrad komt de hebel (het armpje), welke bij meneer er iedere keer uitschiet.
Het plaatje met armpje, welke je moet indrukken om de stift eruit te krijgen, heet Tirette.
Deze tirette en hebel worden op z’n plaats gehouden door de tiretteveer.

Ook ik kom dit probleem tegen.
U kunt de stift iets invetten en toch voorzichtig blijven proberen. De tirette lichtjes indrukken en de ingevette stift lichtjes en draaiend er in duwen.

Met vriendelijke groet,
Reparatie-atelier
Diana Zeelenberg