Geblauwde accenten....functie?

Mijn nieuwe Steinhart heeft geblauwde accenten aan de wijzers. Heeft dit nu ook een functie/reden of is dat puur een design-dingetje?

.

Volgens mij is het bij deze puur esthetisch.
Blauwen wordt blijkbaar in ander toepassingen wel gebruikt om roest tegen te gaan.

Wanneer de wijzers thermisch ‘geblauwd’ zijn (getemperd) maakt dat ze ook dacht ik ook harder, maar hoofdreden is neem ik aan de prachtige looks.

Steinhart gebruikt echter een chemisch proces om haar wijzers te blauwen.

gr, HJR

h_j_r_ Schreef:

Wanneer de wijzers thermisch ‘geblauwd’ zijn
(getemperd) maakt dat ze ook dacht ik ook harder,
maar hoofdreden is neem ik aan de prachtige looks.

Steinhart gebruikt echter een chemisch proces om
haar wijzers te blauwen.

gr, HJR

Gewoon een kwast verf, schat ik zo.

1 like

Van huis uit is de blauwe kleur een gevolg van het harden van onderdelen… maar 't verhoogt ook de weerstand tegen oxidatie (roest)… vandaar dat stalen wijzers en schroeven vaak geblauwd worden…

van oorsprong werd dit gedaan met een vlam, op een messing of koperplaatje, of in een “bedje” van messingspaantjes, zodat de temperatuur evenredig verdeeld wordt, en het proces controleerbaar blijft… goed kunnen “blauwen” is dan ook een “proeve van bekwaamheid”… Chemisch blauwen heeft hetzelfde effect op het staal, het verhogen van de weerstand tegen oxidatie, maar dan zonder het heetstoken… dit is makkelijker te doen.

Verf/lak kan ook, maar dat slijt er natuurlijk makkelijk af als de horlogemaker een keer uitschiet, of verkeerde pincetten gebruikt…
persoonlijk geef ik de voorkeur aan thermisch of chemisch blauwen…

2 likes

Arie Kabaalstra Schreef:

dit is makkelijker te doen.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Chemisch zal ook wel behoorlijk goedkoper zijn, gezien al die goedkope (Chinese) uurwerken met geblauwde schroeven…
Esthetisch haalt chemisch het ook niet bij traditoneel geblauwd. Die invloed van licht daarop is prachtig, chemisch is doods en eigenlijk lelijk.

Onlangs met iemand grhad over geblauwde schroeven. Sommige zoals bijv panerai hebben geheel geblauwde schroefjes. Andere, zoals veel eta’s hebben geblauwde schroefjes, maar waar de inkeping wel staalkleurig is. Iemand weet hoe dit weer komt en wat t idee er achter is?

marnix.moed Schreef:

Andere, zoals veel eta’s hebben
geblauwde schroefjes, maar waar de inkeping wel
staalkleurig is. Iemand weet hoe dit weer komt en
wat t idee er achter is?

Ik heb begrepen dat dit komt doordat men nikkel gecoate schroefjes gebruikt, waarbij voor het blauwen het nikkel verwijderd wordt, behalve die op de inkeping. In hoeverre dit klopt, kan ik als leek niet beoordelen :wink:

"Screws bought from outsides are usually with nickel coatings which have to be removed from the heads, but not from the slot, of the screws before the chemical bluing process. When the screws are dipped into the bluing salt, only the top surfaces acquire the blue tone, while the slots retain the nickel coatings.

Arie Kabaalstra Schreef:

Van huis uit is de blauwe kleur een gevolg van het
harden van onderdelen… maar 't verhoogt ook de
weerstand tegen oxidatie (roest)… vandaar dat
stalen wijzers en schroeven vaak geblauwd worden…

Ik kan beamen dat geblauwde wijzers heel lang mooi blijven; in mijn verzameling zitten diverse 30er en 40er jaren horloges met geblauwde wijzers die nog steeds prachtig zijn. Dat in tegenstelling tot stalen wijzers met Radiumverf die steevast flink gecorrodeerd zijn.
Voorbeelden:

Explore vouwfietser

lencoth Schreef:

Ik heb begrepen dat dit komt doordat men nikkel
gecoate schroefjes gebruikt, waarbij voor het
blauwen het nikkel verwijderd wordt, behalve die
op de inkeping. In hoeverre dit klopt, kan ik als
leek niet beoordelen :wink:

"Screws bought from outsides are usually with
nickel coatings which have to be removed from the
heads, but not from the slot, of the screws before
the chemical bluing process. When the screws are
dipped into the bluing salt, only the top surfaces
acquire the blue tone, while the slots retain the
nickel coatings.

Thx!

Hallo Vouwfietser,
Hoe kan ik contact met u opnemen ivm. een op te knappen Komandirski TANK ?

E.

PB
Groeten André

Inderdaad werd blauwen door hitte gebruikt om de schroefjes te harden.

Tegenwoordig is het puur optisch en worden schroefjes gewoon gecoat, voor de functionaliteit voegt dat niets toe, maar een mooi kleuraccent is het wel!

De betere merken blauwen nog steeds thermisch. Veel betere merken doen het ook niet, want het is niet functioneel (meer).