Gebold glas

Ik vind gebold glas bij een horloge vaak mooi. Maar ligt het aan mij of zie je dit niet meer zo vaak in moderene modellen. Heeft het een nadeel als het glas gebold is?

voorbeeld:

Ow sorry, ik zie nu dat ik de post verkeerd heb geplaats. zouden de mods zo vriendelijk willen zijn om deze in algemene horlogepraat te plaatsen ?

Een horloge lijkt dikker door het bolle glas. Vroeger waren alle glazen bol i.v.m. de hoogte van de minuutpijp (waar de wijzers op zitten). Met de huidige uurwerken is alles veel vlakker geworden en de noodzaak van een bol glas niet meer aanwezig.

Er zijn ook nu nog veel modellen met bol glas, bv veel modellen van Omega en Breitling.

Het enige nadeel wat ik wel eens ervaar is dat bij bol glas het glas de klappen opvangt als je bv langs een muur schuurt… Bij saffierkristal meestal geen probleem maar een speedmaster met acrylglas is een heel ander verhaal.

bedankt voor de reacties, heb ik weer wat geleerd.

Vergeet een belangrijke reden niet: een bolglas kan veel beter een hoge waterdruk doorstaan. Was/is belangrijk voor duikhorloges.