Kortgeleden heb ik een Elgin Savonette zakhorloge gekocht.
Ik heb gezocht naar informatie hierover en kwam een hele mooie site tegen van Elgin.
Er moet ook een verwijzing op staan om aan de hand van het Nummer op het uurwerk de leeftijd te achterhalen.
Ik heb het helaas echter niet kunnen achterhalen.
Is er iemand die mij kan verwijzen naar zo’n lijst c.q. mij de leeftijd kan vertellen.
het gaat om uurwerknr. 5562175
Kan daarnaast iemand mij vertellen waarom het rare mechanisme voor de wijzers verzetten is gemaakt. Naast de 2 zit een palletje wat je moet uittrekken om vervolgens met de opwindtknop de wijzers te verzetten.
het werkt wel maar waar is het goed voor. Lijkt mij niet kosten besparend
Zojuist toch nog even gezocht op het net.
Ik heb het uiteindelijk kunnen vinden. Het horloge is met 1139999 collega uurwerken gemaakt in 1894
verder is nog te lezen dat het een 7jewels uurwerk betreft met een vergulde kast en dat klopt allemaal.
Nu blijft de vraag waarom die rare wijzerverzet functie.
Ik heb ff gekeken in de complete price guide en volgens de serienr. tabel zou het uurwerk geproduceerd zijn in 1894, ik neem aan dat dat niet jouw geboorte jaar is
Misschien een foto van dial en uurwerkje plaatsen dan kan ik ff kijken of het voorkomt in het hoofdstuk dat aan Elgin is gewijd. (30 pagina’s).
Zojuist toch nog even gezocht op het net.
Ik heb het uiteindelijk kunnen vinden. Het horloge
is met 1139999 collega uurwerken gemaakt in 1894
verder is nog te lezen dat het een 7jewels uurwerk
betreft met een vergulde kast en dat klopt
allemaal.
Nu blijft de vraag waarom die rare wijzerverzet
functie.
Echter gilded slaat niet op de behuizing, maar op de kleur van het uurwerk. De kast werd in Amerika destijds vaak ter plekke bij de juwelier bij het uurwerk gekozen.
Het zg lever-set system om het uurwerk in te stellen via dat palletje is een methode die bedacht is om a) het uurwerk stofvrij te houden (de opwindknop hoeft niet uitgetrokken te worden) en b) om te voorkomen dat dat de tijd per ongeluk versteld wordt. Je ziet dit altijd bij Amerikaanse spoorweghorloges maar ook vaak bij wat oudere Amerikaanse zakhorloges voor de normale burger.
Heren
bedankt voor de info
ik begrijp nu dat gildet staat voor de kleur van het uurwerk en dat deze in veel verschillende soorten kasten te vinden zal zijn omdat deze apart van elkaar gemaakt werden.
Het verhaal over het wijzer verzet mechanisme begrijp ik nu ook beter Ik kan mij inderdaad voorstellen dat dit voorkomt dat de wijzers per ongeluk verzet worden.
Nadeel blijft dat je geen nagebijter moet zijn zoals ik en wellicht alle wijzerplaten beschadigd zijn van het laten terugschieten van het schijfje van het wijzerverzet mechanisme.
wel een leuke vinding. Ik had het nog nooit gezien.
Foto’s blijft een probleem ik fotograveer niet graag omdat ik daar heel slecht in ben en vervolgens deze op dit forum te krijgen is voor mij ook heel lastig.
het is mij een keer gelukt maar het kost mij te veel tijd. en die heb ik niet zo veel met deze hobby.