Gebroken lagersteen

Je kan de Seitz ook gebruiken door het juiste vlakke stempel onder te gebruiken en de steen hierop steunen en met de kleine vlakke boven erop persen tot de juiste diepte > gebruik wel de aanslag! En pas op dat je de wijzerplaat niet beschadigd.

Vooral zo’n mooie zwarte FC wijzerplaat is erg gevoelig.

Vertrouw je het niet dan beter via een collega doen dan schade aanbrengen

2 likes

Die is niet afhankelijk van de dikte van de steen; binnenkant van de steen vlak met de kloof; buitenzijde is niet van belang.

2 likes

Horlogemaker wordt je niet van een kortstondige cursus of YouTube… je hebt een goede opleiding nodig en ervaring. :sunglasses:

Ze kosten inderdaad veel geld en sommige merken verplichten je om heel wat materiaal te kopen dat je misschien maar enkele keren gaat gebruiken.

Bij vintage heb je geluk dat de secondewijzer er misschien al meerdere keren is afgeweest zodat je maar weinig kracht moet zetten om hem weer te plaatsen.
Maar heb je de hoogtespeling al eens gecontroleerd na het plaatsen van de secondewijzer? Misschien niet en dan kan je ook niet zeggen dat het steeds goed gaat.

Kom zeer regelmatig horloges tegen waar deze speling buiten alle tolerantie is… door???

4 likes

Ik pretendeer zeker niet dat ik dat ben…

Neen klopt… en het is niet specifiek naar jou gericht. :pray:

Maar wou even meegeven als informatie voor anderen, als je gebeten bent door de techniek van horloges en het lijkt je wat om er meer mee te gaan doen, dan is een meerjarige opleiding zeker een must.

3 likes

Mee eens.
De cursus laat je kennis maken met het topje van de ijsberg, maar je moet ergens beginnen.

Heb de meerjaarse overwogen, maar geen plekken meer. Misschien later eens.
Tot die tijd: blijven oefenen en blijven leren.

2 likes

Je kan ook een ali steenpers/wijzeropzettertje kopen:

Ben je voor €120,- klaar (tot je weer iets nieuws nodig hebt natuurlijk :rofl:)
Voor incidenteel gebruik zal dit vast voldoen.

7 likes

Een behoorlijk complete stenenpers heb ik wel, maar daar zitten dit soort uurwerkhouders met centrum/seconden as ondersteuning niet bij.

Omdat dit niet mijn eigen horloge is, overweeg ik om toch zo’n ding aan te schaffen. 11.5 ligne is redelijk gangbaar, hopelijk komt het nog een keer van pas… :grimacing: #investmentisapain

4 likes

Hé, jij koos voor deze hobby :rofl:

5 likes

Touché!

2 likes

Een paar gangbare maten zijn wel handig om te hebben. Hoeft ook geen mega investering te zijn, desnoods voor die enkele keer een Chinees kopen. Maar het is zo dat gereedschap erg kostbaar is en als hobby sleutelaar je dat niet snel terug ‘verdient’ krijgt. :sweat_smile:

3 likes

Ook een hobby moet fijn zijn en echt, uit uitvaring: sleutelen met slecht gereedschap neemt de lol snel weg.
Past niet goed, te zacht gereedschap, vervormt als je een keer “kracht” moet zetten. Wees selectief in wat je koopt, maar koop goed. Vaak kun je ook 2e hands prima van de juiste kwaliteit kopen voor een vriendelijker prijs.
Als voorbeeld, ik heb ooit de grote set veeropwinders van Bergeon 2e hands 10-15 jaar geleden gekocht. Werken prima, als nieuw, iets minder fris messing kleurtje maar als het haakje op de opwindas goed is, dan werkt dit 10 keer fijner dan een matige passend en van te zacht materiaal van Alli.

5 likes

Nog even een kleine update.
Het uurwerk loopt inmiddels weer zoals het hoort.
Bij de bestelling voor de vervangende onderdelen ook maar een uurwerkhouder erbij gedaan.
Ik moet zeggen dat het wel fijn werkt.
Massief messing, lekker zwaar. Geeft wat meer stabiliteit, vergeleken met de kunststof ringen of zo’n universele houder.

Bedankt voor de tip!

9 likes