Gebroken lagersteen

Het gebeurt niet vaak, maar af en toe krijg ik de gelegenheid om eens aan een wat jonger horloge te werken. Des te merkwaardiger dat ik daar een wat ongebruikelijk defect aantref.
Het gaat om een Frederique Constant met Sellita SW200 uurwerk.
Een ietwat underwhelming uurwerk voor een horloge in deze prijsklasse als je het mij vraagt, maar soit.

Sfeerplaatje :point_down:t2:

Horloge is van een kennis, naar schatting 6-7 jaar oud en nauwelijks gedragen. Loopt niet.
Echappement is vrij en spanning op de veerton, dus een blokkade in de radertrein. Best vreemd bij een horloge dat nooit eerder open is geweest.
Gedemonteerd en bij inspectie zie ik dat de lagersteen van het seconderad verbrijzeld / gebroken is.

Uit nieuwsgierigheid / lering ende vermaeck vraag ik mij af hoe zoiets nou kan gebeuren?
Horloge heeft geen valschade.

Kan een steen onder teveel spanning ingeperst zijn, waardoor ie op een gegeven moment springt?
Zoiets zou m.i. dan een (onwaarschijnlijke) productiefout zijn, maar ik kan weinig anders bedenken, eerlijk gezegd.
Iemand een andere uitleg?

In de tussentijd ga ik eens op zoek naar een vervangende steen.

4 likes

Tja, het blijft Sellita… …maar meer mag ik er niet over zeggen van Jur, denk ik. :no_mouth: Ik heb nog een 2824-2 die al behoorlijk leeggeroofd is, maar deze steen zit er beslist nog in. Vraag is wel of ze bij Sellita, om te pesten, net een andere steen-diameter gebruiken. Ze plaatsen ook schroefgaten e.d. net even een halve mm verder, om als knutselaar maar geen ETA-onderdelen te kunnen gebruiken.

Wat betreft prijs/kwaliteit valt dit merk wat mij betreft in Meistersinger-territorium. Op grond van eigen ervaringen. I’ll say no more.

1 like

Zoiets dacht ik eerlijk gezegd ook.

Niet eerder een Sellita gedaan. Wat je zegt kan kloppen. Al kan ik niet precies duiden wat er anders is, maar bij de demontage bekroop me wel het gevoel dat ik niet aan een ETA 2824 zat te werken…

1 like

Probleem is niet afhankelijk van de producent van het uurwerk [ Sellita ] maar is met 99% zekerheid ontstaan bij het opzetten van de secondewijzer bij Frederique Constant. Ze hebben het lager niet goed ondersteund [ kan bij de 200 alleen door de automaat eraf te nemen ] of de bus van de secondewijzer was erg krap en men heeft iets teveel kracht gezet. Hierdoor barst de steen en dit barstje kan groter geworden zijn.

Alleen een nieuwe lagersteen is onvoldoende, seconderad zal ook diep ingelopen zijn.

9 likes

Maar als dit horloge

dan moet dat gebeurd zijn bij de montage en dus al vanaf het begin zowel de lagersteen als het seconderad beschadigd zijn geweest. Heeft hij dan ooit goed gelopen?
Als dat het geval is, is er misschien een andere oorzaak waardoor hij nu niet meer loopt.

Edit: Oh wacht… Hier overheen gelezen:

Dank voor deze informatie. Er zat aardig wat hoogtelucht op het seconderad. Dat zal dan met het inlopen te maken hebben gehad.
Ik zet het seconderad ook op de boodschappenlijst.

En wijzerset dus monteren zonder automaatmodule :white_check_mark:

3 likes

Ik betwijfel dat eerlijk gezegd.

Het horloge is amper gedragen.
Dit is zo’n geval waar iemand bij pensionering een horloge krijgt, maar daar het type niet voor is.
Horloge verdwijnt full-set voor jaren in de kast.

1 like

Met module past hij ook niet in de uurwerkhouder :sweat_smile:

2 likes

Fancy stuff!
Ik heb alleen universele houdertjes. Altijd passend te krijgen :wink:

1 like

Die ken ik niet. Hoe ondersteun je daarmee je seconderad steen ? :smiling_face:

2 likes

Weet iemand waar ik informatie kan vinden hoe diep die lagersteen ingeperst moet worden?

Of is dat een kwestie van trial-and-error?

Niet, vrees ik… :grimacing:

1 like

Dan zal het zo weer fout gaan ben ik bang als je er de secondewijzer op zet :sweat_smile:

3 likes

Van binnen naar buiten persen en vlak met de kloof.
Dan het rad monteren en hoogte speling controleren en eventueel nog aanpassen als de speling te groot of te klein is.

4 likes

Hoe kan jij er dan voor zorgen dat de hoogtespeling niet wijzigt bij het plaatsen van de secondewijzer? Of dat je het hele lager er uit drukt?

Je gaat toch telkens de hoogtespeling controleren tot hij goed is? Je begint met het lager onderzijde +/- gelijk te zetten met de brug en dan controleren wat er nog verfijnd moet worden.

Stel je koopt een nieuwe seconderad en een nieuwe brug in dit geval, dan nog controleer je even de hoogtespeling.

En bij sommige quartz is het zo als je niet juiste ondersteuning geeft, je het binnenwerk sloopt. Geen garantie bij leveranciers. :grin:

Ze kosten wat, voor elk caliber de juiste… maar zonder, dan kom je in de problemen op een gegeven moment.

Elke houder heeft een ondersteunende schroef op de juiste plaats die je kan omhoog of omlaag zetten tot hij op de juiste hoogte staat.

Vandaar dat het misschien niet helemaal goed is gegaan bij FC door een kleine afwijking in de schroef waardoor het lager is stuk gedrukt, want dat kan dus ook.

7 likes

Nog wat extra info voor de geïnteresseerden… :sunglasses:

Bij een chrono binnenwerk zit er ook op de ondersteunende houder pushers. Zo kan je de chrono bedienen tijdens het plaatsen van de wijzers.

Voorbeeld Omega cal.3220 (reduced)

8 likes

Ik zie het al… je kunt je dus helemaal suf kopen aan dit soort materiaal…

Laat me maar aan vintage werken, dat is nog redelijk hufterproof

1 like

Of je pakt je houder en tapt er schroefdraad in de onderkant.

2 likes

Ik snap jullie punt.

Ik heb deze houders niet, werk voornamelijk met vintage en heb vooralsnog geen problemen ervaren met het plaatsen van secondewijzers (misschien meer geluk dan wijsheid)

Bij de uurwerktechniek cursus aan ETA2824-2 gewerkt en daar heb ik deze houders ook niet gezien of over gehoord…

Gaat wel in de papieren gaan lopen, sommige kalibers zie ik maar een of twee keer voorbij komen…

Uiteraard. Maar ik had mij voor kunnen stellen dat er een “uitgangswaarde” is, zodat je een goed startpunt hebt. Zeker bij een veel voorkomend kaliber als deze.

Inmiddels ben ik er wel achter dat de maat van de steen ook niet genormaliseerd blijkt te zijn, en daarmee is mijn vraag over de “standaard” diepte van de steen ook meteen beantwoord… :frowning:

1 like