Gebroken opwindstift verwijderen

Gisteren heb ik wel serieuse pech gehad.
Ik had een eta 2390 juist een onderhoudsbeurtje gegeven en afgeregeld.
Alles liep goed tot … het uit de movement houder viel bij het opwinden.

Ongelooflijk kwaad op mezelf met een bang hartje vlug de schade gaan bekijken.
Het goede nieuws is dat het horloge nog perfect werkt, zonder ‘inwendige’ schade.
Het slechte nieuws is dat de opwindstift afgebroken is net tegen de kroon.
Een nieuwe opwindstift heb ik intussen al gevonden, maar de kroon had ik graag behouden.

Heeft er iemand suggesties hoe het klein stukje stift dat nog in de kroon zit te verwijderen? Belangrijk, er komt maar een heel klein stukje uit de kroon, bijna te verwaarlozen.

Garak

Met een beetje geluk kun je wellicht een sleufje in het pijpje en het schroefstompje maken met een juwelierszaagje of een goed scherp stanlymes, zodat je er een schroevendraaier in kan zetten, het is alleen niet zo heel mooi.

Ik heb dit soort grappen ook wel eens gezien bij oude horloges op een tonarbre waar iemand vergeten was dat het draad linksom was, vervolgens maak je zo’n horloge lekker schoon en zie je bij het verwijderen van de schroef ineens zoiets dat je denkt “moest dat nu”…

Ik weet ook dat er een mogelijkheid bestaat zoiets met een speciaal zuur op te lossen (naam ben ik kwijt en heb het nog nooit nodig gehad) zodat er messing overblijft, ik zou voor een kroontje er niet zoveel moeite van willen maken. Voor een vastzittend deel van een schroef in een mooi bewerkte platine zou ik de laatste optie nemen alhoewel ik niet weet wat zoiets doet met eventuele elektroplating.

Wellicht hebben de echte uurwerkmakers hier een beter idee over maar dit is hoe ik het zou aanpakken.

Met een juwelierszaagje kan ik er al zeker niet aan. Met het punt van een stanlymes wel, maar of dat ik daarmee een gleufje krijg gemaakt is natuurlijk nog iets anders.

Hopelijk zit de stift niet the vast en draait die relatief makkelijk los, anders is het een verloren zaak vrees ik.

Allesinds bedankt voor de suggestie, ik zal mij er maandag eens rustig mee bezighouden.

Garak

Het is mij ook wel eens overkomen. ik heb met een nieuw boortje met de hand eerst een putje gemaakt zoveel mogelijk getracht dit in de midden te doen en heb toen voorzichtig een gaatje geboord. er bleef toen een velletje over die ik met de pincet in elkaar kon knijpen en er uit frommelen.

als de dit niet aandurft en heel lang tijd heb zou je kunnen proberen alleen een putje te maken en daar een paar keer per dag een drupje visin of zoutzuur te laten vallen. als je dit een poosje volhoud lost de stift wel op.
vergeen niet daarna de knop goed om te spoelen anders roest de nieuwe stift ook snel weg.

Groet
Arie