Als ik hem er niet uit gedraaid krijg (boren en tappen is niet te doen dus zeker niet doen) gebruik ik een ahuin oplossing.
Blokje bij de kruidvat om bloedinkjes na het scheren (van de vergulde hand)is hetzelfde spul. Het lost alle ijzer gewoon op. Je moet wel gedult hebben. Verwarmen van de vloeistof versneld het proces. Flinke concentratie maken en het gedeelte met de gebroken schroef in de oplossing leggen. Let op dat alles wat ijzer is weg is want dat lost mee op. Je moet wel gedult hebben duurt zeker een dag of 2.
Ik heb het ook een paar keer gehad en heb de ruwe methode gebruikt
het uurwerk helemaal kaal slopen en dan op de afgebroken schroef een druppel zoutzuur. zoveel dat het niet over de platine loopt (deze is van vergroomd koper dus wordt niet aangetast) als je dat steeds herhaald als de druppel weg is Je moet het echt een aantal dagen volhouden kan je na een paar dagen het restand van de schroef eruit duwen. Je moet vervolgens wel de platine goed schoonmaken omdat anders de nieuwe schroef gaat roesten.
Ik druppelde met een stateh stokje in het gaatje.
Ik moet wel eens afgebroken schroeven uit tandheelkundige implantaten verwijderen. Deze zitten altijd diep in het implantaat en dat maakt het noodzakelijk om met een stereo operatiemicroscoop met coaxiale verlichting te werken. Het fragment zit altijd spanningsloos los en wordt er simpelweg uitgedraaid door met een sonde op het fragment tegen de klok in te draaien. Als je kan zien wat je doet is het eigenlijk gemakkelijk.
Ik heb momenteel de platine in een bakje water met aluin liggen, ik probeer elke dag de schroef wat schoon te krabben, het bakje vult zich elke keer aardig met roest (oranje aanslag) dus volgens mij gaat het de goede kant op. Ik maak trouwens ondertussen foto’s dus als het heeft gewerkt dan zal ik dat zeker laten zien.
Ik moet wel eens afgebroken schroeven uit
tandheelkundige implantaten verwijderen. Deze
zitten altijd diep in het implantaat en dat maakt
het noodzakelijk om met een stereo
operatiemicroscoop met coaxiale verlichting te
werken. Het fragment zit altijd spanningsloos los
en wordt er simpelweg uitgedraaid door met een
sonde op het fragment tegen de klok in te draaien.
Als je kan zien wat je doet is het eigenlijk
gemakkelijk.
Ja… maar een Kaliber is niet echt een tandheelkundig implantaat zeg maar…kalibers zijn doorgaans van Messing… en dat kan wat klemmen, wat veren, wat vervormen… is even “another biscuit”
Aluin van de drogist bestaat uit KAl(SO4)2-(12 H20), wat betekend dat er veel
watermoleculen aan verbonden zijn. Het kan natuurlijk ook niet anders daar het
gebruikt wordt om het bloeden van een wond ontstaan tijdens het scheren te
stelpen. Daar kun je geen accuzuur voor gebruiken natuurlijk.
Vissin is een sterkere zwavelzuuroplossing dan dat met aluin ooit bereikt wordt.
Mijn voorstel om verdund accuzuur te gebruiken blijft staan. Accuzuur heeft een
s.m. van 1.28 kg/dm3 en is 37%-ige zwavelzuur. Verdun het ongeveer 1 zuur op 2
delen ged. wateer. Het oplossen gaat dan veel sneller. Verwarmen is een glazen
schaaltje en je kunt er op wachten. Er moet geen oranje aanslag ontstaan, maar
echte zwarte stukjes (verroest ijzer). Het geheel berust op het potentiaal
verschil van beide metalen. Het edelere metaal staat hoger in de spanningsreeks
(zie Binas) dan ijzer.
Schroefje onedeler dan het metaal van de platine.
Zodra het schroefje is opgelost moet het zuur verwijderd worden want dan zal ook
het edelere metaal aangetast worden.
Dank hiervoor. Mijn ervaring is dat je veel moet oplossen en verwarmen om i.d. de zwarte aanslag te zien ontstaan. Dan lukt het in 2 dagen. Ik zal zeker je raad gaan opvolgen en zwavelzuur gaan gebruiken.
Bedankt voor de uitleg, blijkbaar heb ik op school minder goed opgelet bij het onderdeel metallurgie (niet dat ik me kan herinneren dat ik het überhaupt heb gehad), maar gelukkig hebben anderen dat wel gedaan
Ok… misschien mosterd na de maaltijd… maar… ik was net bezig met het tappen van schroefdraad in een Titanium horlogekast…KRAK. Tap gebroken… Titanium “knijpt”… dus die tap zit als een huis… goede raad is duur… tap moet er ASAP uit… Vissin heb ik niet in huis… Aluin wel… ik scheer me nat…
Zwavelzuur?.. kan ik morgen op zijn vroegst halen… IDEE!!. Ik had nog een pot “Vitrex” staan, een “afkookmiddel” voor zilver… om het voor het solderen schoon te etsen… mijn lerares edelsmeden zei ons altijd… GEEN binddraad in de Vitrex… dat lost op… JUIST!..
Dus… heb ik nu een potje met een vitrex oplossing op een warmhoudplaatje staan… 't begint al zachtjes te bruisen boven het gat waar de afgebroken tap in zit… ik houd jullie op de hoogte van het verdere verloop!
ok… .inmiddels is het merendeel van de tap inmiddels verdwenen… ik zie weer licht aan de andere kant van het gat… Vitrex werkt dus ook… ik heb de tijd niet bijgehouden… maar 't gaat redelijk snel
Edit… 40 minuutjes… ik zag het aan de tijd sinds de vorige post… ook een leuke functie van het forum…
Ik werk in een laboratorium, maak hier geen grappen mee. Maatregelen: In een zuurkast handschoenen veiligheidsbril laboratorium jas.
Voor je het weet is het chroom van je kraan of je hele keuken aangetast. (Of je zelf)
Blijf er liever van af.
we zijn weer een stukje verder… alle gaatjes nu opgetapt… 't oude tapje is inderdaad met een 3 kwartiertjes verdwenen… een M2 tap, over een lengte van 6 mm ( ja… best wel een diepe draad… )
NaHSO4 ofwel Vitrex… werkt dus ook… bijkomend effect is wel… 't titanium wordt ook iets geëtst… aan de oppervlakte werd de kristalstructuur zichtbaar… wel mooi… maar na 10 seconden tegen de polijstschijf is er al niets meer van te zien…
10%ige zwavelzuur is goed te gebruiken voor het verwijderen van afgebroken schroeven.
Het mag ook nog wel een hogere percentage zijn. Dat gaat natuurlijk niet meer als je al een 10%ige oplossing hebt.
Het gevaar schuilt zich meer in geconcentreerd zwavelzuur ((98%). Daar moeten de regels stringent aangehouden worden.
Nooit water op zwavelzuur, maar andersom, zwavelzuur bij water doen.